Planera höstens hö

Akke

Trådstartare
Hej!
Flyttar till nytt stall efter betet, där vi själva köper in det egna fodret.
De har såklart lite kontakter, personer de brukar köpa av osv som man kan köpa in gemensamt av med dem.
Jag har aldrig köpt in hö själv, när bör man vara ute för att inte vara ute för sent?

Sen undrar jag hur era drömvärden sett ut på höt om ni hade haft ett fbl som inte direkt är tunn, men å andra sidan verkar kunna äta allt utan att gå upp i vikt. Hon har tidigare ätit hösilage och då lyckas hon äta ca 13-14 kg/dag, sen lämnar hon kvar.
 
Jag beställde årets hö för några veckor sedan men då har jag köpt av samma bonde de senaste 8 åren så han vet vad jag vill ha och att jag alltid köper av honom, annars hade jag varit väl sent ute. När jag skulle köpa första gången av honom så beställde jag i januari. Om man inte är ute i god tid så är risken att man får det som blev över, dvs man kan få ifrån flera olika parti och/eller med värden som inte alls stämmer för ens hästar. I ditt fall hade jag alltså beställt omgående!

Mina drömvärden till mina lättfödda hästar är så lågt Mj som möjligt och så högt protein som möjligt. Gärna med en kvot på 8-9 eller högre. Om sedan mineralerna också stämmer så är det helt fantastiskt! Ett enda år har jag enbart behövt ge selen och e-vitamin, annars brukar det alltid vara något som behöver justeras iallafall med mineralerna.

I ditt fall hade jag velat ha så högt Mj som möjligt och en kvot på max 6, inte över. Om mineralerna sedan stämmer någorlunda så är det ju jättebra!
 
  • Gilla
Reactions: kol
Är det hösilage även i det nya stallet, eller kommer hon äta torrhö där? Jag står också i ett stall där vi köper in hö själva, och även här har de andra en bonde som de "normalt" sett handlar av, men om man vill får man givetvis köpa av någon annan såvida det är torrhö, i och med att alla hästarna går i samma hage och därmed måste äta samma hö ute. Jag har köpt hö av vår höbonde så sent som i april i år, var där även med en stallkompis för hennes räkning i slutet av maj, men det är något jag absolut inte skulle räkna med. Det beror ju lite på hur det ser ut där du bor, om det är lätt eller svårt att få tag på hö. Jag är planeringsfreak och vill gärna ha allt sånt klart redan innan hästarna går ut på bete.

Hur mycket hon kommer behöva beror ju också på hur fodringarna ser ut i stallet. Vi har t.ex. ett mål inne och resten ute, och det går ju inte att svära på att det inte är glupska ponnyn (det vill säga min...) som sätter i sig lejonparten ute, jag får helt enkelt ge mindre i givan inne och de andra får ösa på istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 865
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 289
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp