Plats i inackorderingsstall, var gör ni av sakerna?

Alexandra_W

Trådstartare
Ska ju flytta. Och hästen med. Stallet är super. Lösdrift bredvid ridhus och tillgång till egen box. (Varje häst på lösdriften har sin egen box).

Enda minuset är utrymmet. Det finns dåligt med utrymme i sadelkammaren. Man har en plätt på en hylla där och en annan plätt på en hylla i stallet. Sen finns utrymme på skulle iom dåligt utrymme i sadelkammare. Dvs inget skåp eller plats för sånt i sadelkammare /motsvarande.

Från eget stall på gård till det är en utmaning utrustningsmässigt....

Så hur gör ni andra? Jag menar bara täckena och schabraken skulle ändå ta upp en hel garderob ens om det fanns en sån. Och då har jag inte massa täcken eller schabrak...
 
Jag annekterade 1/4 av mina föräldrars garage :angel:
Hur är det med förråd till lägenheten? Funkar inte det hade jag förvarat säsongsgrejer där de är nu och åkt och bytt liksom.

Det är riktigt bra förråd. Ett rum, inte sånt där "gallerförråd". Men känns som jag redan i packandet börjar fylla förrådet... jag ska klämma in mig själv i en etta med :S Det börjar stå "förråd" på många kartonger ;)

Jag kan ha saker hos både mamma och pappa om det behövs men tänkte försöka slippa det om det går. Alltså typ flughuvor osv går ju fint ha där men blir det för mycket står man väl där och behöver plötsligt ha något som befinner sig 5-10 mil bort. Eller så kanske jag nojar?
 
Det är riktigt bra förråd. Ett rum, inte sånt där "gallerförråd". Men känns som jag redan i packandet börjar fylla förrådet... jag ska klämma in mig själv i en etta med :S Det börjar stå "förråd" på många kartonger ;)

Jag kan ha saker hos både mamma och pappa om det behövs men tänkte försöka slippa det om det går. Alltså typ flughuvor osv går ju fint ha där men blir det för mycket står man väl där och behöver plötsligt ha något som befinner sig 5-10 mil bort. Eller så kanske jag nojar?
Vilka prylar nojar du över att du kommer sakna?
 
Man får planera lite mer bara :up:

Är väl just där jag inte riktigt får ihop det. Kanske nojigt i onödan. Men tänker på hur många gånger här man fått få in och rota fram något. Samtidigt så om man inte kunnat det kanske man helt enkelt "äsch då, det ligger ju i förrådet hemma" och så inget mer med det.
 
Vilka prylar nojar du över att du kommer sakna?

Nog egentligen inte "just den prylen" utan mer typ "nu har hästen sölat ner svansen, var är shampoot?", "jäklar vad det regnat och frusen häst skakar, var är ylletäcket?", "svullet ben, var är kylskydden?", "hoppsan vad laddat det var idag, graman kanske är en fin ide för överlevnad" osv.

Inget av dessa saker händer ofta, men jag kan komma på hur många ex som helst. Och är ju van att oavsett vad som händer är sakerna aldrig mer än 25 meter bort. Vilket kanske gör jag nojar för att inte ha dem utan att behöva noja. Dvs om svansen är sölig så tja tvätta den imorgon (är det träning/tävling vet man det och kan ta med shampoo), skulle hästen verkligen stå och hacka tänder och behöva sitt ylletäcke dör den inte på en halvtimme för att hämta täcket i förrådet eller kan få låna en stallkamrats täcke, skulle det vara för mycket turbo och gramanen i förrådet så tja longera den dagen då. Osv.

Just därför jag undrade hur andra gjort, om de just hade sakerna i föräldrars garage, hemma i förrådet etc - eller knölade in allt i stallet på nåt vis. Tidigare när jag stått inack (på 90-talet ;)) fanns massor med plats - och jag hade en tiondel av utrustningen jag har nu. Så jag har inget att relatera till utom att ha allt inom räckhåll :)
 
Nog egentligen inte "just den prylen" utan mer typ "nu har hästen sölat ner svansen, var är shampoot?", "jäklar vad det regnat och frusen häst skakar, var är ylletäcket?", "svullet ben, var är kylskydden?", "hoppsan vad laddat det var idag, graman kanske är en fin ide för överlevnad" osv.

Inget av dessa saker händer ofta, men jag kan komma på hur många ex som helst. Och är ju van att oavsett vad som händer är sakerna aldrig mer än 25 meter bort. Vilket kanske gör jag nojar för att inte ha dem utan att behöva noja. Dvs om svansen är sölig så tja tvätta den imorgon (är det träning/tävling vet man det och kan ta med shampoo), skulle hästen verkligen stå och hacka tänder och behöva sitt ylletäcke dör den inte på en halvtimme för att hämta täcket i förrådet eller kan få låna en stallkamrats täcke, skulle det vara för mycket turbo och gramanen i förrådet så tja longera den dagen då. Osv.

Just därför jag undrade hur andra gjort, om de just hade sakerna i föräldrars garage, hemma i förrådet etc - eller knölade in allt i stallet på nåt vis. Tidigare när jag stått inack (på 90-talet ;)) fanns massor med plats - och jag hade en tiondel av utrustningen jag har nu. Så jag har inget att relatera till utom att ha allt inom räckhåll :)
Man kan ju rotera sakerna, på sommaren när det är flugor ser man till att flughuvor, insektsspray finns i stallet. På vintern ser man till att det finns extra täcken i stallet.

Kan helt ärligt säga att ungefär 95% av alla hästprylar jag förvarar i stallet använder jag inte.
 
Har en del grejer i förråd hemma, framförallt säsongsgrejer. I ditt fall skulle jag ha rejäla förvaringslådor på skullen, med sådant som inte fryser (typ krämer och flytande). Hade skåp i ouppvärmt utrymme i förra stallet, inga problem med t ex täcken.
 
Tänker om du har någon slags förvaring på hjul, som du bara kan rulla ut när du behöver ha hästen där.

Fast då måste jag ju göra av den nånstans. Lite taskigt ställa den i stallgången och blockera för andra. Hästen kommer ju stå i boxen varje gång jag är där liksom. Inte länge men ändå.
 
Ska ju flytta. Och hästen med. Stallet är super. Lösdrift bredvid ridhus och tillgång till egen box. (Varje häst på lösdriften har sin egen box).

Enda minuset är utrymmet. Det finns dåligt med utrymme i sadelkammaren. Man har en plätt på en hylla där och en annan plätt på en hylla i stallet. Sen finns utrymme på skulle iom dåligt utrymme i sadelkammare. Dvs inget skåp eller plats för sånt i sadelkammare /motsvarande.

Från eget stall på gård till det är en utmaning utrustningsmässigt....

Så hur gör ni andra? Jag menar bara täckena och schabraken skulle ändå ta upp en hel garderob ens om det fanns en sån. Och då har jag inte massa täcken eller schabrak...
Jag har också min häst i ett sånt stall, just nu finns det totalt 14 hästar i stallet men snart blir det 15. Inte mycket förvaringsutrymme. Jag har en hylla i sadelkammaren och ett hörn i en hylla i kafferummet där jag förvarar saker som inte ska frysa. Jag har gjort så att jag lagt alla småprylar som jag bara använder ibland i förvaringslådor (extra borstar, reflexer, extra koppjärn till sadeln osv) och sen ligger schabrak och sånt i nån slags organiserad hög bredvid. Sadeln, tränset, selen samt grimma hänger på varsin hängare. Funkar bra för mej. Har en del saker här hemma (extra schabrak som är rentvättade, fler träns, en uppsättning boots som inte används just den årstiden, extra grimmor) i lådor som jag förvarar i förrådet. Ibland blir det mycket grejer som åker fram och tillbaka, men jag klarar mig. Bor ca 15 km från stallet.

Hästen går på lösdrift och behöver väldigt sällan täcke, så det förenklar lite. Har ett regntäcke, vintertäcke samt fleecetäcke men jag tror de har använts max 5 ggr på det 1,5 år jag haft hästen.
 
Finns det plats att ställa en garderob eller en hylla någonstans?

Tänker att du får rensa ordentligt. Man behöver ju inte ha hundra schabrak tex ;)
Hur gör de andra med förvaring? De saker du nämner känns ju standard liksom, alla borde ha behov av vettig förvaring.
 
Finns det plats att ställa en garderob eller en hylla någonstans?

Tänker att du får rensa ordentligt. Man behöver ju inte ha hundra schabrak tex ;)
Hur gör de andra med förvaring? De saker du nämner känns ju standard liksom, alla borde ha behov av vettig förvaring.

På skullen i så fall, inte annars, angående skåp/garderob.

Jag har faktiskt ganska slimmat med grejer ironiskt nog. Typ 5 dressyrschabrak och 5 hopp. En uppsättning vardagsskydd, en uppsättning finare skydd (läs:hänger inte ihop på vilja och eltejp) och en uppsättning hoppskydd. Ett träns (har nåt enklare i reserv nånstans). Täcken så regn x 2 (det ena går sätta foder i), 100 gr, 200 gr samt 360 gr utetäcken. Ett fleece, ett ylle, ett fleece med teddyfoder och hals. En sadelgjord per sadel. Etc. Jag har liksom hittat favoriterna och sålt av resten (långt innan nu). Så inte femton täcken, sju träns och hundra schabrak. (Fast jag har osunt många pannband och skrittäcken ;))

Men det blir ändå en hel del grejer hur man än vänder på det.

Jag vet inte hur de andra gör. Svårt upptäcka sånt när man bara är där och tittar. Vissa har hon typ inga grejer, finns bla en pensionärshäst där, nån unghäst osv. Men svårt att veta hur övriga gör. Stallägarens döttrar har egen sadelkammare.
 
Ska ju flytta. Och hästen med. Stallet är super. Lösdrift bredvid ridhus och tillgång till egen box. (Varje häst på lösdriften har sin egen box).

Enda minuset är utrymmet. Det finns dåligt med utrymme i sadelkammaren. Man har en plätt på en hylla där och en annan plätt på en hylla i stallet. Sen finns utrymme på skulle iom dåligt utrymme i sadelkammare. Dvs inget skåp eller plats för sånt i sadelkammare /motsvarande.

Från eget stall på gård till det är en utmaning utrustningsmässigt....

Så hur gör ni andra? Jag menar bara täckena och schabraken skulle ändå ta upp en hel garderob ens om det fanns en sån. Och då har jag inte massa täcken eller schabrak...
Jag har en hylla samt en sadelhängare och 2 tränshängare. Och kan hänga ett par täcken i stallet. På min hylla har jag sjukvårdsgrejer. Under sadelhängaren har jag en spann med borstar samt en spann med hovslagarsaker. Två träns hänger på hängaren. Tömkörningsgjord hänger på sadelhängaren. 2 täcken var till 2 hästar. Ett utetäcke (som de alltid har på) och ett varsitt fleece eller ylletäcke ifall de fryser osv. Resten har jag hemma i förrådet. Jag har otroligt lite saker hästsaker förvisso och jag försöker räkna ut om jag behöver något med mig t stallet. Jag har också hästfoder i förrådet.
 
@Alexandra_W måste säga det var trångt utrymme - inte ens en garderob .

Min erf från att haft inackar så ju mer utrymme folk har desto mer breds det ut :cool: dvs inte nödvändigtvis fördelar med gott om plats men ditt fall är det väldigt lite...
kolla om du kan få ha en garderob uppe på logen?

I nuvarande stall har vi en garderob var samt 2 större hyllor för täcken eller vad man vill, i ett separat rum brevid stallet.
Inne i själva stallet har vi en sadelkammare som är svinliten men rymmer 2 sadlar/person, 2 träns/person , våra ridstövlar, hjälmar och spön, och sen 2 mindre hyllor-person. (SMÅ hyllor - är en sån där ”bokhylla” i metall) .

Jag har de grejer jag använder dagligen på de små hyllorna, dvs benskydd, borstar och lite sadel och stövelsputs.

Har en garderob hemma i mitt vindsförråd där förvarar jag täcken som inte passar för årstiden samt annat jag sällan använder. Väldigt sällan jag alls springer dit för att hämta ngt jag behöver i stallet oförhappandes.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 846
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 553
Senast: super
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 755
Senast: MaRomer
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 578
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp