Plats i inackorderingsstall, var gör ni av sakerna?

Jag hade också frågat om jag fått ha ytterligare förvaringslådor/garderober någon annanstans. Du verkar liksom inte ens ha så mycket saker (eller så är det bara jag som har 10 miljoner av varje :angel:), men ändå skulle det nog bli trångt. Det är liksom inte rimligt, lite mer space borde man få, även om det då kanske inte är i direkt anslutning till boxen/sadelkammaren.
 
@mackan Ja det är tyvärr minuset (det enda jag hittat so far) och de var tydliga med det redan i annonsen, att det är dåligt med utrymme i sadelkammaren. Jag vet inte hur det ser ut på skullen men tror inte det är problem med en garderob där - de verkar generellt väldigt tillmötesgående och lösningsorienterade. Men tänker på risken för möss och sånt, så en låda är nog bättre än en garderob i ett sånt utrymme kanske?

Där jag stått förr så har man haft sadelhänge och tränshängare och sen varsin VÄL tilltagen garderob (som minst två vanliga garderober/en vanlig dubbelgarderob).

Här finns sadelkammaren, en hängare per häst (men brukar gå deala till sig två, då alla inte använder sin. Men man får komma överens sinsemellan då). Sen då plats på en hylla. Mitt ögonmått suger så törs inte gissa i cm. Men inte helt hyllplan.

Sen ute i stallet plats på en annan hylla, för typ rykthink/liknande.

Foderbox finns och torkrum (inte förvaring) för täcken finns. Så det är just själva möjligheten kunna förvara utrustningen varmt som är lite begränsad. Kallt finns nästan obegränsat med plats, finns plats för vagnar mm till och med.
 
@Alexandra_W
Läste nu att du väl FÅR ha garderob på logen osv ? Då funkar det ju även om du får gå upp dit och hämta .
Nackdelen är ju att dina få hyllor i stallet troligtvis kommer behöva användas till stor del att förvara mycket apotekslåda/medikamentlåda eftersom mycket annars blir förstört i icke uppvärmt utrymme med minusgrader.

Vi har uppvärmt i det rum jag skrev om där vi har extra förvaring, (samt då även själva den minimala stadelkammaren) och det löser ju väldigt mycket.
 
Jag hade också frågat om jag fått ha ytterligare förvaringslådor/garderober någon annanstans. Du verkar liksom inte ens ha så mycket saker (eller så är det bara jag som har 10 miljoner av varje :angel:), men ändå skulle det nog bli trångt. Det är liksom inte rimligt, lite mer space borde man få, även om det då kanske inte är i direkt anslutning till boxen/sadelkammaren.

Som sagt, förvaring på skulle (kallt) finns. Det är "varm" förvaring som är begränsad
 
@Alexandra_W
Läste nu att du väl FÅR ha garderob på logen osv ? Då funkar det ju även om du får gå upp dit och hämta .
Nackdelen är ju att dina få hyllor i stallet troligtvis kommer behöva användas till stor del att förvara mycket apotekslåda/medikamentlåda eftersom mycket annats blir förstört i icke uppvärmt utrymme med minusgrader.

Vi har uppvärmt i det rum jag skrev om där vi har extra förvaring, (samt då även själva den minimala stadelkammaren) och det löser ju väldigt mycket.

Inte frågat specifikt om garderob på skulle men räknar med det. Svårt att se varför man INTE skulle det. Men tror låda är bättre än garderob då ifall det finns möss där.

Haha ja jag tänkte på det när jag packade här att "får folk in mer än medicin- och bandagelådan egentligen?"

Ja bara det är plus gör det ju enorm skillnad (jag har kallstall nu och ingen uppvärmd sadelkammare utan sakerna inne. Är som natt och dag sommar vs vinter just för man slipper "trycka ihop" saker som fryser på sommaren)
 
I nuvarande stall har jag bara möjlighet att ha sadel plus träns varmt. Men då har jag två garderober där jag kan förvara resten av prylarna.
 
Frågade ang garderob på skullen och som jag misstänkte var det inga som helst problem.

Och låter ju här som förvara kallt fungerar bra?
 
Har heller aldrig haft problem med möss i kallförvaring. I ett av mina fd. stall hade jag en jättestor gammal trägarderob som inte ens gick igen riktigt i nederkant - inte ens där var mössen framme. Så du kan nog vara lugn :)

Hade möss i sadelkammaren i ett av inackstallen jag stod i. Men det var varm så kanske därför. Samt att folk kanske spillde ätbara saker där.
 
Har heller aldrig haft problem med möss i kallförvaring. I ett av mina fd. stall hade jag en jättestor gammal trägarderob som inte ens gick igen riktigt i nederkant - inte ens där var mössen framme. Så du kan nog vara lugn :)
Jag skulle aldrig förvara saker jag var rädd om i en garderob. Utan jag förvarar allt i plastbakar.
 
Hade möss i sadelkammaren i ett av inackstallen jag stod i. Men det var varm så kanske därför. Samt att folk kanske spillde ätbara saker där.

Tror det spelar roll - haft mer mössproblem i annan förvaring några ggr genom åren, trots stallkatter och i samma stall som garderob på logen....

Men som sagt - helt klart noga med garderob uppe på logen att den är av bra kvalitet och inga hål/springor etc . Särskilt noga om man förvarar grejer där och inte ränner där var och varannan dag .
Fö förvarar jag alltid täcken jag inte använder pga off season, förpackade i de bra plast-med-dragkedja-påsarna som Horsewares täcken alltid kommer i :) en extra ”säkerhet” i garderob eller på ngn hylla ....
 
Och låter ju här som förvara kallt fungerar bra?
Vi har bara kallförvaring. Det enda som är besvärligt är att pälsglans och liknande fryser vintertid. Behöver man tina något så värmer jag vatten i vattenkokaren och ställer ner aktuell bytta i det varma vattnet. Har funkat fint än så länge (i 10 år).
 
Hade möss i sadelkammaren i ett av inackstallen jag stod i. Men det var varm så kanske därför. Samt att folk kanske spillde ätbara saker där.

Troligtvis! På de ställena där jag stått har det inte varit vare sig möss eller råttor någonstans. Men där har folk också städat efter sig och mycket har varit kallförvaring.
 
Du skulle kanske kunna hänga tygpåsar på boxdörren där du har tex borstar, skydd mm? Gör två medicinlådor (en liten som behöver förvaras varm och en annan du kan ha på logen som kan förvaras kallt). Går det att ställa en hink/låda under sadelhängaren (där du kan ha schampo, glansspray etc som fryser)?
Jag använder mitt släp som förvaring ibland (megastor sadelkammare) men kan du ha på logen så är det väl ett bättre alternativ.
 
Du skulle kanske kunna hänga tygpåsar på boxdörren där du har tex borstar, skydd mm? Gör två medicinlådor (en liten som behöver förvaras varm och en annan du kan ha på logen som kan förvaras kallt). Går det att ställa en hink/låda under sadelhängaren (där du kan ha schampo, glansspray etc som fryser)?
Jag använder mitt släp som förvaring ibland (megastor sadelkammare) men kan du ha på logen så är det väl ett bättre alternativ.

Borstar, skydd och medikamenter får ju plats på hyllorna i det varma utrymmena. Så klarar sig bara resten kallt löser det sig ju
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 845
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 552
Senast: super
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 750
Senast: MaRomer
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp