Bukefalos 28 år!

Platt bakhuvud?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Min son ligger snett med huvet när han sover och även när han är vaken,nu har hans bakhuvud blivit lite skevt så att säga,på bvc sa de att jag skulle lägga något under madrassen så han kom rätt annars skulle hans huvud kanske förbli skevt. :eek: :eek: :eek:

Har provat det med madrassen men han kanade bara iväg och lyckades ändå vända sig så han låg som tidigare.
Har även puttat in en handuk under hans kudde så han ligger på den sidan som inte är skev,men så vägrar han att ligga :mad:
Man kan om man har tur lirka hans huvud så han ligger på rygg med med huvet åt sidan,är det okej att han ligger så eller blir han skev på andra sidan också?

Härjar man för mycket med honom när han somnat så somnar han aldrig om,har nog med sjå att få honom att sova knappt 9 timmar per dygn... :crazy:

Hur viktigt är det att han aldrig ligger på den sneda sidan? Är det bara när han sover eller alltid? tänkte på när han ligger på golvet och leker och så.Brukar ha en rätt mjuk tjock kudde under honom då,golvet är ju hårt,och en liten platt i sängen,ska jag byta ut den mot en mjukare?
Någon som har lite bra tips hur man kan göra så han ligger rätt?

Mvh Zaria (Pojken är 3 mån)
 
Sv: Platt bakhuvud?

Svårt...Min son vägrade ligga på sidan, så han fick platt bakhuvud. Trots ordentlig babykudde.
Han är nu 4 år och fortfarande ganska platt. Hans huvudform är mer rund än oval.

Har tyvärr inga bra tips. Hoppas det hinner rätta till sig.
 
Sv: Platt bakhuvud?

Min pojke fick snett huvud som lillbebis men det har gått tillbaka. Mjuk kudde kanske är bra så länge han inte kan vända sig själv sen blir det farligt.
 
Sv: Platt bakhuvud?

Min knodd som hunnit bli dyga 1½ år :love: har lite platt baktill.
Men det var mer jag som var orolig över det än bvc.
Dom sa att det troligen kommer att växa till sej när han blir större.

Fortfarande är han lite platt (tycker jag) men inget jag tänker på eller "stör" mej på heller.
Men bvc sa att han kunde ju ärva plattheten från oss föräldrar oxå.
Nu vet jag inte hur platt jag är :D men jag tror inte han ärvt något från oss. Utan det tror jag går till sej när han är äldre.

Mitt råd då är att kanske byta till en fluffigare kudde, finns väl någon specell kudde för småbarn tro jag.
Fråga bvc om dom vet. Här var det bvc som rekomenderade den för mej.
Eller försök som du skrev få honom att variera liggsidan, ibland vänster sida och nästa gång höger.

Hoppas det fixar sej i vilket fall!

Grattis i efterskott förresten till den lille! :bump:
 
Sv: Platt bakhuvud?

Se till att det är roligare att titta åt "rätt" håll, vänd sängen så ljusspringan kommer därifrån, sätt upp mobil eller speldosa tex.

palla upp med hopprullade handdukar under madrassen så bebin ligger lite snett mot den rätta sidan. På en inte alltför mjuk kudde då.

Min bebis ville bara ligga med huvet på höger sida och blev ordentligt sned - fast ingen annan märkte nåt.. Det syns tex rakt uppifrån på att öronen inte verkar sitta lika långt fram! Handikappande om man behöver glasögon senare.

Men efter tre månaders envishet där han fick sova på andra sidan (i början rättade jag huvudet typ var 5:e minut hela natten :p) rättade det till sig nästan helt :)
 
Sv: Platt bakhuvud?

Zaria skrev:
Man kan om man har tur lirka hans huvud så han ligger på rygg med med huvet åt sidan,är det okej att han ligger så eller blir han skev på andra sidan också?

Han ska ligga på sidan med huvudet precis så, på den sidan han själv inte vill ligga på alltså. Du trycker först tillbaka den redan uppkomna skevheten på det viset, innan han ev skulle börja bli skev åt det andra hållet. När han är lagom får han ligga på båda sidorna (inte samtidigt då :p)
 
Sv: Platt bakhuvud?

Här Zaria:

LÄNK

Om just att lägga åt rätt håll: LÄNK

Du kan söka själv, på engelska heter tillståndet "positional plagiocephaly"

Och det underdiagnosticeras rätt mkt i Sverige, när man haft en lite sned bebis själv så ser man massor överallt :o
 
Sv: Platt bakhuvud?

Vi jobbar på det för fullt,hade helst velat att han sov i sin säng men det vägrar ju han (nattetid) på dagen går det bra så vi körde en liten kompromiss,jag höjde hans kudde litegrann så får han sova brevid mig,då har han ju huvudet vänt åt mitt håll.Fadern är förvisad till soffan :crazy:
Och min plan att sova i egen säng med andningslarm gick åt fanders :smirk:

Sen har han en jättemjuk kudde när han ligger på golvet,hoppas det är okej?

Så nu är det bara att hoppas att det rätar ut sig,hur lång tid kan det ta ungefär? veckor? månader?

Mvh Zaria
 
Sv: Platt bakhuvud?

Om han ligger i din säng så lägg honom på "rätt" sida på sidan på din arm så ligger han ju kvar och blir tillplattad :D

Det tar månader innan det blir rakt. Det viktiga först är att det slutar bli snett :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Platt bakhuvud?

Glömde, han behöver ingen jättemjuk kudde när han ligger på rätt sida, bara när du inte har koll på om han vänt sig fel igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp