Bukefalos 28 år!

Plöja, harva, så betesmark?

T

Trollungen

Jag sitter och funderar på det här med betesmarker. Hur gör man egentligen? Det är mark som betas av hästar. Höskörd är inte aktuellt såvida det inte skjuter iväg med en väldans fart nästa sommar, i år är det för mycket ogräs för att ens tänka på att slå.

Ska man plöja markerna på vår eller höst? När man sen har harvat, bör man så då eller kommer det nytt gräs av sig självt? Kanske är jättekorkade frågor men är man nybörjare så ;) Vi har massa ogräs och rator då markerna inte är arbetade på länge men det är väl påtok försent att göra något åt det nu?

Det känns mest logiskt att försöka sprida gamla rator (och de som kommer nya) nu under säsongen och sedan arbeta marken i höst, tänker jag rätt då? Och en följdfråga på det - den marken som (ev) arbetas i höst, kan den användas direkt nästa sommar? Jag menar om man kan ta allt på en gång eller om man bör dela upp det på två omgångar...

Hur sköter ni era beten?

Jag är otroligt tacksam för alla svar!
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Plöj upp delar av betet i höst. Till våren harvar ni och sår in betet, finns många olika fröer att välja på. Nästa år så tar ni resten av betet.

Fråga någon lantbrukare i er närhet om hjälp med att få arbetet utfört samt goda råd om fröer och gödsling.

Kicki :laugh:
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Kan inte heller så mycket om markskötsel, men jag vet att man ska plöja på hösten. Iaf lerjord kan vara väldigt besvärlig att arbeta med om den inte får frysa sönder under vintern.

Innan du harvar och vältar måste jorden torka upp lite, så du kan arbeta med den utan att det blir stora klumpar som du rullar omkring - tänk dig hur du gör i trädgårdslandet (fast skalan är ju större :p).

Efter att man plöjt (och harvat och vältat) så måste man nog så in nytt gräs, dels tror jag att fjolårets fröer hamnar för djupt ner när man plöjer, dels plöjer man ju för att man vill få bort ogräs osv. och få in mer matnyttigt gräs. Jag tror annars på betesputsning, mycket ogräs missgynnas ju av kontinuerlig betning och om inte hästarna fixar den saken själva så får maken fixa det med maskinerna :cool:.

Det är en fördel om du kan så på hösten (inte om du har lerjord då, vältorna måste frysa över en vinter först), gräset växer ju så länge det är + 5 så om du inte bor för långt norrut så borde det hinna komma upp och rota sig innan vintern och sedan kommer det igång igen tidigare på våren än du kan arbeta med jorden. På hösten brukar man slippa oroa sig över att fröerna ska torka bort också... Fast allt beror ju på vilken jordmån du har, i vilken odlingszon du bor och hur mycket nederbörd (och när) ni brukar få.

Tänk dig en nysådd gräsmatta - hur lång tid tar det innan du kan gå på den? Hos oss är det flera månader. En beteshage är ju egentligen inte annorlunda, bara det att hästarna är bra mycket tyngre och gör djupare spår :angel:
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Man behöver inte plöja på hösten, går att vårplöja åxå. Sedan så ringvältar man efter sådd inte före.
Kicki :laugh:
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Jo, har man lerjord så BEHÖVER man plöja på hösten, frosten smular sönder alla stora jordkokor så fint, så fint :laugh:

Men annars kan man ju plöja när som helst; att man gör det på hösten beror väl mest på att man vill sprida ut arbetet över året och slippa börja med plogen när jorden reder sig på våren och man vill ha ner de små fröna så de kan börja växa...

Och det är klart att välten ska komma efter sådden, annars får ju alla fåglar "dukat bord" :eek:
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Om du plöjer på hösten så får du ofta bättre effekt mot ogräset pga av att dessa ligger med rötterna uppåt under vintern så att kylan kan komma åt bättre.

Jag säger tvärtom... jag föredrar att så på våren för att säkerställa att gräset hinner rota sig ordentligt innan vintern.

Det minskar även risken för att fröna gror innan vintern om det är en mild höst och sedan fryser ihjäl för att dom inte har hunnit att rota sig ordentligt när kylan kommer.

Vältning sker med fördel både före och efter sådd om det är timotej eller klöver man sår, utan vältningen innan sådden på så små frön som dessa så finns det risk för att de hamnar för långt ner och därför får problem med att gro - fröna ska ner ca 20 ggr sin egen diameter och på timotej är diametern nära noll, skitsmått på ren svenska.
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Jag förutsätter att det är åkermark som diskuteras och inte betesmark, sett ur stödsynpunkt?
Frågan är aktuell om ni söker EU-bidrag. I så fall kan det finnas olika restriktioner gällande markskötseln.
Gissar att det inte är aktuellt?
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Jo, har man lerjord så BEHÖVER man plöja på hösten, frosten smular sönder alla stora jordkokor så fint, så fint :laugh:

Men annars kan man ju plöja när som helst; att man gör det på hösten beror väl mest på att man vill sprida ut arbetet över året och slippa börja med plogen när jorden reder sig på våren och man vill ha ner de små fröna så de kan börja växa...

Och det är klart att välten ska komma efter sådden, annars får ju alla fåglar "dukat bord" :eek:

Nu var det ju faktiskt så här du skrev i ditt tidigare inlägg "Kan inte heller så mycket om markskötsel, men jag vet att man ska plöja på hösten." På det replikerade jag att man kan vårplöja åxå. Med det inte sagt att höstplöjning inte är bättre.

Precis som Tacticus skriver så är höstplöjning bättre bl.a för ogräsets skull. Tidsmässigt så spelar det ju rent generellt inte alltid så stor roll, beror ju lite på vad man har för väder och var i landet man bor och hur man planerar.

Vi brukar några hundra hektar och det mesta är vall. Vi plöjer det mesta på hösten av de vallar som skall brytas, men krasst är det ju så att här kan vintern komma kvick och då är det inga problem att plöja på våren.

Kicki :laugh:
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Lite kl

Tack för alla svar, ni har gjort mig betydligt klokare :bow: Det är lerjord (tror jag :p )men hur som hade vi planerat att plöja i höst och det låter ju bra :)

Luleå det är inte aktuellt med EU-stöd, men var finns mer att läsa om det? :)
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Jag sitter och funderar på det här med betesmarker. Hur gör man egentligen? Det är mark som betas av hästar. Höskörd är inte aktuellt såvida det inte skjuter iväg med en väldans fart nästa sommar, i år är det för mycket ogräs för att ens tänka på att slå.

Ska man plöja markerna på vår eller höst? När man sen har harvat, bör man så då eller kommer det nytt gräs av sig självt? Kanske är jättekorkade frågor men är man nybörjare så ;) Vi har massa ogräs och rator då markerna inte är arbetade på länge men det är väl påtok försent att göra något åt det nu?

Det känns mest logiskt att försöka sprida gamla rator (och de som kommer nya) nu under säsongen och sedan arbeta marken i höst, tänker jag rätt då? Och en följdfråga på det - den marken som (ev) arbetas i höst, kan den användas direkt nästa sommar? Jag menar om man kan ta allt på en gång eller om man bör dela upp det på två omgångar...

Hur sköter ni era beten?

Jag är otroligt tacksam för alla svar!


Vi brukar dela upp betet i två delar, senaste tiden har vi haft två stora beten vilket gjort att vi kunnat köra vartannatår.
Då har vi plöjt på hösten (vilket också ska vara bäst för parasitangreppens skull??) och eventuellt en sväng på våren, därefter harvat och sått.
På betet har vi kört örter, du kan alltså välja att så olika saker beroende på om du ska ta hö, ha rent bete eller annat. Det kan du fråga om där du handlar frön, lika så om hur mycket du bör köpa för att täcka en viss area.

I övrigt hanterar vi betet så att det putsas ungefär 3 gånger per sommar så att det inte blir för högt och för att få bukt med ogräs och dylikt. Markerna såg hemska ut när vi flyttade hit men nu är de riktigt fina, vi har kämpat på bra :D
 
Sv: Plöja, harva, så betesmark?

Vi brukar dela upp betet i två delar, senaste tiden har vi haft två stora beten vilket gjort att vi kunnat köra vartannatår.
Då har vi plöjt på hösten (vilket också ska vara bäst för parasitangreppens skull??) och eventuellt en sväng på våren, därefter harvat och sått.
På betet har vi kört örter, du kan alltså välja att så olika saker beroende på om du ska ta hö, ha rent bete eller annat. Det kan du fråga om där du handlar frön, lika så om hur mycket du bör köpa för att täcka en viss area.

I övrigt hanterar vi betet så att det putsas ungefär 3 gånger per sommar så att det inte blir för högt och för att få bukt med ogräs och dylikt. Markerna såg hemska ut när vi flyttade hit men nu är de riktigt fina, vi har kämpat på bra :D

Tack för ditt svar, det ger gott hopp om framtiden! :D
 

Liknande trådar

Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: Korven
·
Anläggning Äntligen har vi egen gård och hästarna hemma! Det är jätteskönt, men jag blir inte klok på hur jag ska sköta mina hagar! Så om någon kan...
Svar
1
· Visningar
1 477
Senast: Flaekja
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 771
Senast: Lyckan i Halland
·
Lantbruksdjur Jag har i dagsläget vääldigt mycket ogräs i mina hagar. Jag håller på att bli galen på eländet. De senaste två åren har hästarna (tre...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp