Bukefalos 28 år!

Plöja upp bete

trofé

Trådstartare
Behöver plöja upp (tror jag) ca 1 ha av beteshagen. Det är gammal vall, inte åtgärdad på många år och massa sly på en del. Kan någon ge konkreta tips på tillvägagångssätt? Har egen traktor, kan låna plog av grannen. Gödsla (med vad?), plöja, harva, så, vältra? Hur länge behöver det vara "hästfritt"? Vilken gräsblandning är vettig? Tacksam för tips och input!
 
Jag fick hjälp och omläggningen av vallen utfördes enligt följande; sped stallgödsel, plöjde, harvade, plockade sten, sådde, osäker på om han välte också.
Tanken har varit att putsa senare men sådden skedde precis innan torkan så vi får se hur den repar sig.
Vallen behöver ett år på sig att bli etablerad.
Tog en vallblandning för bete med lågt socker från typ granngården (för det var enkelt att beställa).
 
Vi har brutit gamla vallar enligt följande
Plöja-harva med tallriksharv x massor -stenplocka-gödsla (egen gödsel från fårhuset)-harva med spinneharv-stenplocka igen- så-välta. Låter inte djur gå på det förrän växtår 2.



Behöver plöja upp (tror jag) ca 1 ha av beteshagen. Det är gammal vall, inte åtgärdad på många år och massa sly på en del. Kan någon ge konkreta tips på tillvägagångssätt? Har egen traktor, kan låna plog av grannen. Gödsla (med vad?), plöja, harva, så, vältra? Hur länge behöver det vara "hästfritt"? Vilken gräsblandning är vettig? Tacksam för tips och input!
 
Vi plöjer, harvar, stenplockar och sprider sen en del egen gödsel och sen lägger vi på gödning. Sår o vältar. Brukar släppa på djuren nästa säsong om det vuxit på sig bra. Men förra året släppte vi faktiskt på hästarna efter några månader för det kommit upp bra med gräs. Ringer du lantmännen får du råd o ett bra pris på både gräsfrö o gödning :up:
Ang sly brukar vi spara lite, gott för o både binda lite fukt och ge vindskydd (samt något att tugga på när det är torrt) åt hästarna. Men det är en smakfråga såklart
 

Liknande trådar

Utrustning Vi behöver en traktor för att flytta ensilagebollar, ploga snö, sladda vägar ev. putsa vallen med. Vi står nu i valet o kvalet om vi...
Svar
17
· Visningar
2 778
Senast: fejko
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 062
Senast: exotic
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 591
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 159
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp