Bukefalos 28 år!

Plötslig feber - borrelia?

Lona

Trådstartare
Kan borrelia eller anaplasmos (eller vad heter det?) ge en febertopp på nästan 40 grader initialt för att sedan inom ett dygn sjunka till normal temp?
Baldur var dålig igår, han hade som mest 39,9 i feber. Vi var givetvis i kontakt med veterinären som dock tyckte att vi kunde avvakta då han åt och drack och visserligen inte var pigg men ändå rätt ok.
Veterinären nämnde att det går många virus just nu men även att det skulle kunna vara någon fästingburen sjukdom.
Eftersom alla de andra hästarna mår bra tror jag inte att det är "något som går" men funderade på borrelia mm, han hade en fästing tidigare i veckan.
Vi har inte hittat något påtagligt som problem med magen, sår, svullnad, värme eller hälta.
Idag var Baldur ok igen, i morse hade han 38,3 för att sjunka till 37,1 som är hans normaltemp. Han var möjligen lite trött men det berodde nog mest på att han hade tråkigt, han fick gå i sjukhagen nere vid stallet så att vi kunde ha honom under uppsikt.

Jag kan naturligtvis prata med vetten på måndag igen men vad tror ni att det kan ha varit :confused: ? Man blir lite nojjig när man inte kan vara hos dem dygnet runt även om det bor folk på gården som tittar till honom lite extra nu.
Veterinären tyckte för övrigt att eftersom vi inte visste vad det var så skall han vila i två veckor för säkerhets skull så att vi inte riskerar hjärtmuskelinflammation.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _86a_
·
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 270
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! I stallet står en 17 årig stor halvblodsvalack. Han är normalt sett snällheten själv med ett förflutet på bland annat ridskola...
2
Svar
21
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp