Plötslig spädbarnsdöd

Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Har läst om det tidigare, har för mig det var något i innerörat som styrde adningen på något sätt.
När det falerade så slutade bebisen att andas med döden som påföljd.

Minns inte var jag läste det, om det var i tidning eller på internet.
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Undrar om det är det hörsletestet som man gjorde på BB? Någon som vet?
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Undrar om det är det hörsletestet som man gjorde på BB? Någon som vet?

Nej, det är inte det inte.
Den här studien handlar om en medfödd defekt på innerörat. Vad jag kunde läsa mig till så är det där balansorganet sitter.

Det betyder inte per automatik att hörseln är nedsatt.
 
Sv: Plötslig spädbarnsdöd

Jag blir lite konfundersam.

Läste den svenska artikeln nu som Lupin länkade till.
Då Seattle-studien var upp i en tråd här för en månad sedan så hade jag den i färskt minne så jag läste aldrig den svenska artikeln innan jag svarade förut.

Men nu när jag gör det ställer jag mig frågande till några saker.

De står att ett enkelt hörseltest visade att 31 barn som sedan drabbades av PSD hade samma hörselnedsättning på höger öra.

Man har alltså gjort ett omfattande hörseltest på ett visst antal barn.

-Hur omfattande var studien? Hur många barn ingick och hur valdes dessa ut? Uner hur lång tid pågick studien?

Var det endast barnen -som sedan gick bort i PSD- som visade upp en hörselnedsättning?
Inga andra barn påvisade en hörselnedsättning alltså?
*skakar på huvudet åt orimligheten i detta och undrar över studiens storlek*


Dessa enkla hörseltest kan ge missvisande svar då barnet tex. efter amning har vätska i örat som kan ge ett felaktigt svar.
Vad gjorde man efter att man konstaterade att barnen hade hörselfel?
En hjärnstamsaudiometri är tillförlitlig. Inte dessa enkla BB-test!

Skulle ALLA barn som visade en ensidig hörselnedsättning, utefter dessa förutsättningar, ha avlidit..
Eller har man nu i efterhand jämfört obduktionerna av de avlidna barnen med de överlevande barnen som också hade en hörselnedsättning vid testen och det har visat sig att de barnen är förvisso hörselskadade, eller var vid testtillfället, men de har inte samma medfödda fel inuti örat?

Återigen, hur många barn är studien gjord på?

Vad gjorde man efter att man konstaterade att barnen hade hörselfel?


Ska nu alla barn som svarar negativt på BB´s hörseltest föras i ilfart till Hörselvården där man via magnetröntgen tar reda på om just det här medfödda felet finns hos resp. barn och vad gör man åt det?

Jag känner ett starkt motstånd mot alla dessa studier som publiceras i sin korthet i tidningar!
De säger egentligen ingenting utan skrämmer bara upp föräldrar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
420
Senast: Harrysen
·
Kropp & Själ Är det någon här som har någon slags teori om varför jag plötsligt börjat få en massa munsår igen, orsakat av herpes simplex typ 1...
2
Svar
22
· Visningar
1 924
Senast: Mineur
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 050
Kropp & Själ Jag tänkte skriva ”ni som lider av psykisk ohälsa” men jag antar faktiskt att det innefattar alla människor, i olika grad. Så jag väljer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 745
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp