Bukefalos 28 år!

Plugga på distans eller ej?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har fått en fast tjänst i byn på 58%, vilket jag kan höja till heltid om jag vill eftersom det är kommunens policy. Tanken har dock slagit mig att studera, vilket tidigare känts lite omöjligt p.g.a. jag känner att det hade blivit för snålt att leva på CSN. Men, med en fast tjänst på 58% så känns det ju fullt genomförbart att kombinera det med studiestöd (och passar inte studierna mig så kan jag bara öka min tjänstgöringsgrad och hoppa av studierna).

Kruxet är dock, att jag kommit in på samma utbildning men med två olika upplägg: ett upplägg är allt via distans. Man åker till universitetet två gånger sammanlagt under de fyra terminerna. Det andra upplägget är platsbundet, vilket försvårar möjligheten att arbeta då det enligt utbildningssamordnaren är måndag-fredag klockan 8-16 som gäller. Jag har inte fått tillgång till mitt nya arbetsschema ännu, har bara ögnat igenom det på plats och det är i stort sett: ena veckan arbetar jag två vardagar, andra veckan arbetar jag fyra vardagar och så rullar det på så. Vissa av arbetspassen är kvällspass och kommer inte påverka studierna då jag kommer att kunna delta i lektionerna.

Grejen är den att jag inte har ett direkt studiehuvud, och har aldrig fattat riktigt hur man ska skriva en akademisk text. Har dock tidigare läst på distans (gymnasienivå) och självdisciplin har aldrig varit ett problem. Men känner ändå att högskolestudier på distans är kanske mer än vad jag klarar av...?

Frågan är väl lite åt hållet: vilket tror ni kommer bli tuffast, platsbunden utbildning där man missar en del av lektionerna - eller högskolestudier på distans?

Tacksam för all input :)
 
Jag hade valt att läsa på plats. Att ha hjälp och stöd från kursare och föreläsare på plats är för mig helt ovärderligt. Har du möjlighet att checka schemat för nuvarande läsår? 8-16 låter som ett schablonsvar där man troligen även lägger in självständigt arbete. Det du ska upp med är obligatoriska moment
 
Jag har fått en fast tjänst i byn på 58%, vilket jag kan höja till heltid om jag vill eftersom det är kommunens policy. Tanken har dock slagit mig att studera, vilket tidigare känts lite omöjligt p.g.a. jag känner att det hade blivit för snålt att leva på CSN. Men, med en fast tjänst på 58% så känns det ju fullt genomförbart att kombinera det med studiestöd (och passar inte studierna mig så kan jag bara öka min tjänstgöringsgrad och hoppa av studierna).

Kruxet är dock, att jag kommit in på samma utbildning men med två olika upplägg: ett upplägg är allt via distans. Man åker till universitetet två gånger sammanlagt under de fyra terminerna. Det andra upplägget är platsbundet, vilket försvårar möjligheten att arbeta då det enligt utbildningssamordnaren är måndag-fredag klockan 8-16 som gäller. Jag har inte fått tillgång till mitt nya arbetsschema ännu, har bara ögnat igenom det på plats och det är i stort sett: ena veckan arbetar jag två vardagar, andra veckan arbetar jag fyra vardagar och så rullar det på så. Vissa av arbetspassen är kvällspass och kommer inte påverka studierna då jag kommer att kunna delta i lektionerna.

Grejen är den att jag inte har ett direkt studiehuvud, och har aldrig fattat riktigt hur man ska skriva en akademisk text. Har dock tidigare läst på distans (gymnasienivå) och självdisciplin har aldrig varit ett problem. Men känner ändå att högskolestudier på distans är kanske mer än vad jag klarar av...?

Frågan är väl lite åt hållet: vilket tror ni kommer bli tuffast, platsbunden utbildning där man missar en del av lektionerna - eller högskolestudier på distans?

Tacksam för all input :)
Jag rekommenderar att du läser den på plats dvs inte distans.
Jag har läst båda och på distans krävs att man själv vet hur man ska lägga upp studierna och kan jobba självständigt
Min erfarenhet på de kurser jag löste var att jag var väldigt tacksam att jag gått andra kurser innan.
Nu finns det säkert andra som säger emot. Men om du vill ha distans -kolla upp vilket stöd och hjälp som finns att få
 
Jag har fått en fast tjänst i byn på 58%, vilket jag kan höja till heltid om jag vill eftersom det är kommunens policy. Tanken har dock slagit mig att studera, vilket tidigare känts lite omöjligt p.g.a. jag känner att det hade blivit för snålt att leva på CSN. Men, med en fast tjänst på 58% så känns det ju fullt genomförbart att kombinera det med studiestöd (och passar inte studierna mig så kan jag bara öka min tjänstgöringsgrad och hoppa av studierna).

Kruxet är dock, att jag kommit in på samma utbildning men med två olika upplägg: ett upplägg är allt via distans. Man åker till universitetet två gånger sammanlagt under de fyra terminerna. Det andra upplägget är platsbundet, vilket försvårar möjligheten att arbeta då det enligt utbildningssamordnaren är måndag-fredag klockan 8-16 som gäller. Jag har inte fått tillgång till mitt nya arbetsschema ännu, har bara ögnat igenom det på plats och det är i stort sett: ena veckan arbetar jag två vardagar, andra veckan arbetar jag fyra vardagar och så rullar det på så. Vissa av arbetspassen är kvällspass och kommer inte påverka studierna då jag kommer att kunna delta i lektionerna.

Grejen är den att jag inte har ett direkt studiehuvud, och har aldrig fattat riktigt hur man ska skriva en akademisk text. Har dock tidigare läst på distans (gymnasienivå) och självdisciplin har aldrig varit ett problem. Men känner ändå att högskolestudier på distans är kanske mer än vad jag klarar av...?

Frågan är väl lite åt hållet: vilket tror ni kommer bli tuffast, platsbunden utbildning där man missar en del av lektionerna - eller högskolestudier på distans?

Tacksam för all input :)
Om du väljer den platsbundna bör du kolla hur mycket som är obligatorisk närvaro. Det är inte så vanligt att det är det på högskolan men det finns ändå på en del utbildningar viss obligatorisk närvaro. Sen finns det ju säkert en tanke med så mycket bunden tid att det kanske är sånt som mycket gruppdiskussioner, seminarier m.m. och det du missar kan du få kompletteringar på eventuellt. Missar du då mycket kanske det blir rätt tungt. Sen tror jag inte att du kom få något från CSN då man inte kan tjäna hur mycket som helst för att få det.
 
Bra att veta är ju att väldigt få saker är obligatoriska att närvara på när du läser på högskola/universitet. Innebär ju inte att det är lämpligt att inte vara där då man har föreläsningarna av en anledning men jag vet å andra sidan folk som knappt varit på plats men klarat sig ändå då de har pluggat mkt själv. Så om du känner att du behöver en platsbunden utbildning så är det kanske bäst? Det kommer ju säkert bli tufft emellanåt ändå om du jobbar samtidigt men har man motivationen så går det.....
 
Om du väljer den platsbundna bör du kolla hur mycket som är obligatorisk närvaro. Det är inte så vanligt att det är det på högskolan men det finns ändå på en del utbildningar viss obligatorisk närvaro. Sen finns det ju säkert en tanke med så mycket bunden tid att det kanske är sånt som mycket gruppdiskussioner, seminarier m.m. och det du missar kan du få kompletteringar på eventuellt. Missar du då mycket kanske det blir rätt tungt. Sen tror jag inte att du kom få något från CSN då man inte kan tjäna hur mycket som helst för att få det.
Man kan välja att få studiemedel för 100%, 75% eller 50%, så jo, jag kommer få CSN. Fribeloppen är ganska höga.
 
Bra att veta är ju att väldigt få saker är obligatoriska att närvara på när du läser på högskola/universitet. Innebär ju inte att det är lämpligt att inte vara där då man har föreläsningarna av en anledning men jag vet å andra sidan folk som knappt varit på plats men klarat sig ändå då de har pluggat mkt själv. Så om du känner att du behöver en platsbunden utbildning så är det kanske bäst? Det kommer ju säkert bli tufft emellanåt ändå om du jobbar samtidigt men har man motivationen så går det.....

Fast det kan variera väldigt mycket från utbildning till utbildning och från kurs till kurs. Inom det naturvetenskapliga området är det inte ovanligt med ganska mycket obligatoriskt. Så det bör ts kolla upp specifikt för den utbildning hen ska läsa.
 
Man kan välja att få studiemedel för 100%, 75% eller 50%, så jo, jag kommer få CSN. Fribeloppen är ganska höga.
Då har de nog höjt fribeloppet än utifrån det jag hade kunskap om. Jag vet att det går att få på deltid mitt inlägg var utifrån fribeloppet. Som @Bubbla skriver på vissa inriktningar har ganska mycket obligatorisk närvaro men kolla med utbildningen. Eftersom den ges på distans också så verkar det ju inte omöjligt att klara den även om man missar några lektioner ibland.
 
Det beror på vad det är för utbildning och hur upplägget på distans är. En del av dustanskurserna är bra upplagdamed engagerade lärare och diskussionsforum där det inte är några problem att få hjälp eller diskutera olika synvinklar. Senaste jag läste hade inspelade föreläsningar också, så skillnaden där var minimal förutom att jag hade stor frihet att plugga när jag ville och kunde. Sen finns det ju de som är väldigt sparsamma med support och återkoppling och en del som är på distans, men väldigt korta deadlines vilket gör att man inte har så mycket frihet ändå.
 
Tänk också på att kolla över vad som är obligatoriskt på distanskursen.
En kurs jag gick på Distans hade fasta tider dvs måndag fm var det seminarium. Enda skillnaden var att man satt hemma istället för lektionssal.
Medans vissa kurser har inga fasta tider alls förutom tex inlämningsuppgifterna
 
Efter att ha läst kurser både via distans och platsbundet skulle jag verkligen sträva efter platsbundet; att vara på plats och bolla ansikte mot ansikte är ovärderligt. :D
 
Jag tror mkt handlar om vad du själv trivs med. Att läsa på distans är inga större bekymmer...om man trivs med den tillvaron. Det vetenskapliga skrivandet..det är saker man lär sig o behöver lära sig oavsett om man är på plats eller distans. Erfarenheten jag har av distans är att grupparbeten, lektioner o seminarier (om sådana ingår) går alldeles utmärkt att köra via skype eller adobe o googledoxs.
 
Jag har pluggat både och. Först fristående kurser (heltid) på campus, sen kandidatprogram på campus (också heltid) och efter det distanskurser på halvfart medan jag söker jobb. Nu hade jag ju förmånen att läsa det platsbundna först, så jag kom från en ganska avancerad nivå till att läsa en grundkurs på distans, och det har funkat riktigt bra för mig. Men då är det ju inte alls säkert att det hade gått lika bra om det varit tvärtom, så jag började med att läsa distans direkt från gymnasiet.

Jag har varit väldigt lite schemalagd under campus-tiden. Max två heldagar/vecka och ofta två-tre halvdagar, antingen förmiddag eller eftermiddag. Dessutom är det egentligen bara tentor, redovisningar och seminarier som är "riktigt" obligatoriska, även om det så klart är bra att närvara på föreläsningarna.

Den första distanskursen jag läste hade det inte varit några som helst problem att jobba vid sidan om. De andra två hade kanske gått på halvtid om jag inte haft hästen, men med ett så pass tidskrävande intresse fanns det inte på kartan, jag har fått lägga MYCKET mer än de 20 timmar/vecka som en halvfartskurs egentligen är. Mest för att det varit mycket grupparbeten som jag dels inte alls är något fan av och som dels varit både krångligt och tidskrävande. Att läsa ett helt program på distans utan erfarenhet av högskolestudier tidigare hade jag nog inte hoppat på. Jag antar att studierna är på 100%? Är det verkligen möjligt att jobba nästan 60% utöver det, även om det säkert är lättare om jobbet mestadels är på kvällstid?
 
@kolblakkur Försök kolla hur mycket som är obligatoriskt på distanskursen också, vi hade ungefär ett seminarium i veckan som var obligatoriskt, missade man mer än 1 av 3 så blev man inte godkänd i kursen. Personligen trivdes jag väldigt bra med att plugga på distans, ang skrivande så hade vi i sista kursen mycket inlämningar som skulle skrivas och fick väldigt bra feedback på dem så att man visste vad de förväntade sig framöver. Alla föreläsningar spelades in och kunde alltså både ses i realtid där man även kunde ställa frågor till föreläsare och i efterhand. När det gäller stöd hos andra kursare så har vi haft fantastiska FB grupper där man har kunnat fått hjälp med både smått och stort och stöttning. Helt guld värt! :D
 
Jag antar att studierna är på 100%? Är det verkligen möjligt att jobba nästan 60% utöver det, även om det säkert är lättare om jobbet mestadels är på kvällstid?

Jag har pluggat 100 % ( 7 år på universitet) och jobbat 161 % borta (två tillsvidaretjänster samtidigt) samt eget företag, hästar och fyra ungar. Ja det går utmärkt, gäller bara att man är sjukt strukturerad.
 
Jag antar att studierna är på 100%? Är det verkligen möjligt att jobba nästan 60% utöver det, även om det säkert är lättare om jobbet mestadels är på kvällstid?

Beror helt på studieteknik o hur kursen/utbildningen är upplagd. Sen beror det också så klart på hur mkt extra litteratur en läser.
 
Beror helt på studieteknik o hur kursen/utbildningen är upplagd. Sen beror det också så klart på hur mkt extra litteratur en läser.

Ja, det är ju det som aldrig hade funkat för mig. Jag har alltså läst min distanskurs som "enda" sysselsättning medan många andra har läst andra kurser samtidigt eller jobbat kontorstid. Grupparbeten har vi därför varit tvungna att göra på kvällarna. Och tyvärr har det varit mycket grupparbeten på de sista två kurserna. Någon annan som VILL jobba dagtid kanske har otur och hamnar i en i en grupp där de andra är som TS och jobbar på kvällarna?

Det jag vill ha fram är att bara för att du är strukturerad och har bra koll på jobb/studietimmar, så kan det falla som ett korthus om du måste ha mycket grupparbeten på distans. Då kan det till och med vara lättare att läsa en campusbaserad kurs.
 
Ja, det är ju det som aldrig hade funkat för mig. Jag har alltså läst min distanskurs som "enda" sysselsättning medan många andra har läst andra kurser samtidigt eller jobbat kontorstid. Grupparbeten har vi därför varit tvungna att göra på kvällarna. Och tyvärr har det varit mycket grupparbeten på de sista två kurserna. Någon annan som VILL jobba dagtid kanske har otur och hamnar i en i en grupp där de andra är som TS och jobbar på kvällarna?

Det jag vill ha fram är att bara för att du är strukturerad och har bra koll på jobb/studietimmar, så kan det falla som ett korthus om du måste ha mycket grupparbeten på distans. Då kan det till och med vara lättare att läsa en campusbaserad kurs.

Jag har också läst distanskurs som enda "sysselsättning" o för oss var det inte ens tal om att göra grupparbeten, dvs ha möten på kvällarna. Hårt styrt från skolan för att det inte ska bli den typen av schism i grupperna/klassen. Arbetstid 8-17 - typ.

Koll o koll...det vet jag väl inte. Jag tillhör de som läser betydligt mer än vad studielitteraturlistan redovisar. Så för mig faller tiden på antal böcker jag läser..just för att jag älskar böcker o kunskap. Att nörda ned mig är typ det roligaste jag vet.Men absolut att jag håller med om utifrån din erfarenhet att distans o grupparbeten o hamna i en grupp som inte har samma grundfilosofi om när man utför sina grupparbetesträffar är tuffare än att läsa på plats o göra grupparbeten ihop. Utifrån min o det jag gått igenom så kan grupparbeten över skype/adobe vara rätt behändigt. Inställelsetiden till ett möte är max 5 min eller vad det tar o starta datorn o logga in till grupprummet medan på plats har du transporttid. :)
 
Jag har också läst distanskurs som enda "sysselsättning" o för oss var det inte ens tal om att göra grupparbeten, dvs ha möten på kvällarna. Hårt styrt från skolan för att det inte ska bli den typen av schism i grupperna/klassen. Arbetstid 8-17 - typ.

Koll o koll...det vet jag väl inte. Jag tillhör de som läser betydligt mer än vad studielitteraturlistan redovisar. Så för mig faller tiden på antal böcker jag läser..just för att jag älskar böcker o kunskap. Att nörda ned mig är typ det roligaste jag vet.Men absolut att jag håller med om utifrån din erfarenhet att distans o grupparbeten o hamna i en grupp som inte har samma grundfilosofi om när man utför sina grupparbetesträffar är tuffare än att läsa på plats o göra grupparbeten ihop. Utifrån min o det jag gått igenom så kan grupparbeten över skype/adobe vara rätt behändigt. Inställelsetiden till ett möte är max 5 min eller vad det tar o starta datorn o logga in till grupprummet medan på plats har du transporttid. :)

Första kursen var helt individuell, och då var det inga problem alls. Andra däremot hamnade jag i en grupp där det var 98% tjafs och krångel. Jag gillar egentligen att läsa på distans för att jag gillar friheten att kunna lägga upp sin tid som man själv vill, men det var just det som inte funkade med de här grupparbetena. Men då kanske det var jag som hade oturen att hamna i en konstig grupp.

Det kanske också är annorlunda om det är ett program där de flesta läser programmet som heltidsstudier och inte jobbar/läser andra kurser vid sidan om.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: DarkInNight
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden
  • Sveriges ridskolor

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp