Bukefalos 28 år!

Kristall10

Trådstartare
Behöver byta ut våra polarband i delar av vinterhagen, vi kommer byta ut runt hela allt eftersom. Vi har nu polarband från granngården som suttit i 10 år. Funkat bra tills nu men upplever den lite ”fladdriga” och töjer sig när det kommer snö på eller blåser mycket.
Har nu tittat på det Franska polarbandet och enligt beskrivning ska det vara stabilare och inte ta vind. Det är ju nästan dubbelt så dyrt så nu är frågan om det är så pass stor skillnad på dessa band att det är värt att betala för det franska polarbandet?
Vad har ni som har polarband för erfarenhet?
 
Behöver byta ut våra polarband i delar av vinterhagen, vi kommer byta ut runt hela allt eftersom. Vi har nu polarband från granngården som suttit i 10 år. Funkat bra tills nu men upplever den lite ”fladdriga” och töjer sig när det kommer snö på eller blåser mycket.
Har nu tittat på det Franska polarbandet och enligt beskrivning ska det vara stabilare och inte ta vind. Det är ju nästan dubbelt så dyrt så nu är frågan om det är så pass stor skillnad på dessa band att det är värt att betala för det franska polarbandet?
Vad har ni som har polarband för erfarenhet?
Jag har haft polarbandet i många år (borde vara minst tio) och tycker dom håller riktigt riktigt bra! Bor mitt bland åkrarna i Skåne så det blåser jämt och tror inte något band gått av som har varit rätt spänt i deras isolatorer. Dock höll inte "polarfunktionen" hur länge som helst på mina band. Hade problem med strömmen inte fungerade efter ett par år och efter många dagars felsök kom vi på att strömmen gick över bandet så det kortslöt sig själv. Ska tydligen gå att tvätta dom så ska det fungera igen enligt en elkunnig, men det orkade vi inte göra så vi använder dom som vanliga band istället och det funkar fint.
 
Jag har haft polarbandet i många år (borde vara minst tio) och tycker dom håller riktigt riktigt bra! Bor mitt bland åkrarna i Skåne så det blåser jämt och tror inte något band gått av som har varit rätt spänt i deras isolatorer. Dock höll inte "polarfunktionen" hur länge som helst på mina band. Hade problem med strömmen inte fungerade efter ett par år och efter många dagars felsök kom vi på att strömmen gick över bandet så det kortslöt sig själv. Ska tydligen gå att tvätta dom så ska det fungera igen enligt en elkunnig, men det orkade vi inte göra så vi använder dom som vanliga band istället och det funkar fint.
Tack för svar. Låter bra att de håller bra i vind, dock är det framförallt polarfunktionen jag behöver. Vi bor i norr och har mycket snö på vintern och det är då omöjligt för hästarna att få stöt av staketet.
Då låter det som att det polarband vi har från granngården har hållit bättre då de har funkat fram tills nu, dvs 10 år.
 
Behöver byta ut våra polarband i delar av vinterhagen, vi kommer byta ut runt hela allt eftersom. Vi har nu polarband från granngården som suttit i 10 år. Funkat bra tills nu men upplever den lite ”fladdriga” och töjer sig när det kommer snö på eller blåser mycket.
Har nu tittat på det Franska polarbandet och enligt beskrivning ska det vara stabilare och inte ta vind. Det är ju nästan dubbelt så dyrt så nu är frågan om det är så pass stor skillnad på dessa band att det är värt att betala för det franska polarbandet?
Vad har ni som har polarband för erfarenhet?

Mitt äldsta polarband från Gilo är köpt 2001 eller 2002, jag minns inte riktigt. Jag har flyttat en gång och tog då med bandet. Jag har byggt ut hagarna och har även av det nyare bandet som är stabilare. Det nyare håller bättre eftersom det har en stagkant eller vad de nu kallar det men den gör i alla fall att bandet inte säckar ihop på samma sätt som det gamla. Sitter bättre i isolatorerna också. Har inget problem med funktionen trots gamla band, på något ställe har metalltråden som leder strömmen gått av men då har jag bytt ut en bit.

Inte så konstigt att bandet blir nött efter så lång tid tänker jag. Det blir en del påfrestning där det undre bandet hamnar under snön, särskilt på våren med tung blötsnö. Jag är väldigt nöjd och köper inget annat. Jag har under åren mest bytt stolpar och isolatorer, inte band.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Sålde förra hästen för ca 2 år sedan men har fortfarande kvar en del utrustning. Nu när utrymmesbristen hemma är ett faktum (överfullt...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp