Bukefalos 28 år!

polisanmäla

ASKAPLASKA

Trådstartare
Det kom just in en "kund" i min butik och undrade om jag visste vem det var som ägde en viss gråspräcklig hund i närheten. Det är samma, lite ovanligare ras som jag har så jag känner naturligtvis till den.

"Kunden" berättar då att hon i samförstånd med den andre hundägaren hade låtit hundarna hälsa på varandra och att den gråspräcklige hade bitit "kundens" ena hund.
Ägaren till den gråspräcklige hade skickat över sitt nummer till den drabbade hundägaren men det hade vid närmre titt visat sig varit skyddat så hon får inte tag på "förövaren" som för sin del tror att hon har skickat sitt nummer men att allt förmodligen är frid och fröjd eftersom ingen hör av sig.

Nu är den "drabbade" hundägaren på krigsstigen och förklarar för mig att hon tänker polisanmäla den andre och vill ha min hjälp att finna denne.

Tyvärr blir jag alltid så trött och ledsen när jag hör hur djurägare ska hålla på och anmäla varandra till höger och vänster, i synnerhet när den andre parten inte ens har begått något kriminellt.
Jag antydde väl något om detta till "kunden" som blev skitförbannad och stegade ut ur butiken med några muttrande ord.

Jag har själv en hund som har totalt hälsa-förbud efter ha gjort bort sig för många gånger men jag ha också fått min hund "påhoppad" och skadad av andra hundar.
Det har dock aldrig fallit mig in att polisanmäla någon! Visserligen har den andre hundägaren, likom jag, alltid varit engagerad och skamsen så det handlar ju inte om helt främmande galningar som släpper sina hundar för att kampa. Då hade jag nog sett annorlunda på saken!

Nu var den drabbade hunden återställd och inte död men hundägaren ville väl ha självrisk+ev andra kostnader betalda kan jag tro och det var väl därför hon skulle skicka polisen att leta efter henne.

Jag tycker bara att om man låter hundarna hälsa på varandra och båda är med på det och det av någon anledning smäller så var väl båda införstådda i vad de höll på med? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag tycker det vore mycket trevligare om vi djurägare höll ihop och försökte förstå och stötta varandra! Det känns motigt nog att ha alla de som inte gillar hundar/hästar/katter mot oss.
 
Sv: polisanmäla

Har svårt att se vad en polisanmälan skulle leda till. "Kunden" har i samförstånd släppt ihop sin hund med en annan. Då har man skrivit under skyll-dig-själv-klausulen.

Jag släppte ihop min hund med en hane som visade sig vara mindre accepterande än ägaren uppgav. Det är bara att plåstra om och acceptera. Visst har den andra ägaren ansvar för sin hund och hade jag bett om pengar hade jag nog fått men jag ser det som en risk jag tar när jag släpper och då får jag också betala notan.

Sedan förstår jag inte grejen med telefonen. Svarar inte personen vars hund bet?
 
Sv: polisanmäla

Jag tänker precis som du.

Enligt den drabbade hundägaren så skickade "förövarens" matte sitt mobilnummer men tänkte inte på att hon hade skyddat nummer och detta uppdagades väl inte förens de skiljts åt. Dett var iaf uppfattningen jag fick när hon var inne i butiken och berättade, även om det var lite luddigt men det var den uppfattningen jag fick.
 
Sv: polisanmäla

Men om hon har numret är det väl bara att ringa:confused: Skyddat nummer innebär ju inte att det inte går att ringa, bara att det inte går att få det utlämnat om man söker på namn, eller inte kan hitta namnet om man söker på numret.

Det går umärkt att lyfta luren och slå numret, för att så komma fram till mottagaren...

/ Migo
 
Sv: polisanmäla

Jag skulle tippa att "kunden" rabblat upp sitt nummer och motparten ringt upp "kunden" för att på så sätt lämna sitt nummer i "kundens" mobil.

Oavsett så är det tragiskt när det blir såhär, som någon sa tidigare handlar det lite om att skylla sig själv. Mina hundar får tyvärr inte leka med främmande av just den anledningen. Lyckligtvis har vi massor av kompisar sen valpstadiet.
 
Sv: polisanmäla

Om båda har haft hundarna kopplade och den ena har bitit den andra när dom hälsade är helt civilrättsligt, går ej att polisanmäla.
Man har ansvar för sin egen hund och blir då om hunden skadar ngn annan skyldig att ersätta skadorna.
Vill "kunden" polisanmäla får "kunden" ta hjälp att en jurist/advokat och driva ärendet själv i Tingsrätten.
 
Sv: polisanmäla

Har man i samförstånd låtit hundarna hälsa på varandra så får man kalkylera med risken att något kan hända. Det kunde ju lika gärna varit hennes hund som gjort något. Den kanske på något sätt provocerade den andre, men som inte ägarna uppfattade. Små signaler i bland, som kan få stort utslag.

Jag förstår föressten inte varför folk ska hålla på o släppa i hop sina hundar med mer eller oftast mindre kända hundar.

Mina får leka med familjens hundar och vissa utvalda som de känner. I övrigt ska de lära sig att inte bry sig om mötande hundar. De finns, men ska inte vara speciellt intressanta. Dessutom så sprids smitta såsom kennelhosta tex väldigt lätt om man ska hälsa på en massa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 106
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Måste bara lätta mitt hjärta lite och hoppas få höra några positiva historier om omplaceringar. Vi har en 18 månaders hund...
Svar
12
· Visningar
1 956
Senast: Olymp
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp