Bukefalos 28 år!

Pollenkoma

Monstermom

Trådstartare
Undrar om någon har några bra tips för att orka igenom pollensäsongen? Fick en påminnelse om hur jobbigt det är nu efter en långpromenad i det vackra vädret - av någon anledning lyckas jag jämt förtränga hur eländig den här årstiden alltid blir.

De "enkla" symptomen kan jag kontrollera med medicin (allergitabletter, nässpray, ögondroppar, astmainhalator och ibland salva), men huvudvärken, sjukdomskänslan och tröttheten! :banghead:
Den här jäkla tröttheten...

Några tips?
 
Det var väl inte det tips du ville ha, men om du använder tätt sittande solglasögon så får du inte pollen i ögonen, och om du lär dig skölja näsan med vatten efter en promenad så sköljer du ut pollen som fastat i näsan. Då mår du lite bättre och kan använda mindre allergimedicin. I Norge har jag sett en slags effektiv luftrenare. Den har en vattenbehållare och med jämna mellanrum så sköljs luftfiltret av. Har bara sett den hos en person, men han mådde i alla fall bättre efter att han skaffat den. En dyr apparat, men du kan väl kolla upp det.
 
Det var väl inte det tips du ville ha, men om du använder tätt sittande solglasögon så får du inte pollen i ögonen, och om du lär dig skölja näsan med vatten efter en promenad så sköljer du ut pollen som fastat i näsan. Då mår du lite bättre och kan använda mindre allergimedicin. I Norge har jag sett en slags effektiv luftrenare. Den har en vattenbehållare och med jämna mellanrum så sköljs luftfiltret av. Har bara sett den hos en person, men han mådde i alla fall bättre efter att han skaffat den. En dyr apparat, men du kan väl kolla upp det.

Jag tvättar mig varje gång jag varit ute, sköljer näsa, ögon, tvättar ansikte och händer. Har andra kläder ute än inne, håret täckt när jag är ute. Jag har även provat luftrenare, hjälpte mig inte och jag står inte ut med susandet så den har jag ställt undan.
Mindre allergimedicin kan jag tyvärr inte klara mig på. Men tack ändå. :)
 
Tack för den här tråden! Jag har väl haft typ en likadan varje vår, av samma orsak...
Och jag har hittills inte fått något bra svar på hur man tar sig igenom just koman. Man är ju SÅÅÅÅÅ TRÖÖÖÖTTTT!!! Allergin tar på kroppen, helt enkelt.

Jag har nog provat typ allt (lagligt) uppiggande som finns, inkluderat de hurtfriska tips jag fått här om att man ska motionera bort tröttheten. Och inte lyckats ännu. Så jag ser fram emot några nya tips att prova! :D
 
Tack för den här tråden! Jag har väl haft typ en likadan varje vår, av samma orsak...
Och jag har hittills inte fått något bra svar på hur man tar sig igenom just koman. Man är ju SÅÅÅÅÅ TRÖÖÖÖTTTT!!! Allergin tar på kroppen, helt enkelt.

Jag har nog provat typ allt (lagligt) uppiggande som finns, inkluderat de hurtfriska tips jag fått här om att man ska motionera bort tröttheten. Och inte lyckats ännu. Så jag ser fram emot några nya tips att prova! :D

Motionera bort tröttheten!? :eek:
Då drar man ju bara i sig mer pollen? :crazy:
 
Motionera bort tröttheten!? :eek:
Då drar man ju bara i sig mer pollen? :crazy:

Är du säker på att tröttheten inte också kommer från allergitabletterna? En av de vanligaste biverkningarna är just trötthet.
Jag har sedan flera år tillbaka allergitabletter som inte gör en trött (receptbelagda) då jag blev ännu tröttare när jag tog de mest vanliga tabletterna. Det gör i alla fall att inte jag blir lika påverkad.

Glöm inte att skölja hunden också när du varit ute! Särskilt om han sover i din säng/samma rum.
 
Är du säker på att tröttheten inte också kommer från allergitabletterna? En av de vanligaste biverkningarna är just trötthet.
I mitt fall, 100% säker.
Jag tar nämligen tabletterna i princip året runt och tröttheten kommer bara under de värsta pollenperioderna.
 
Jag har både läste och hört ifrån andra att en kvist tallbarr i en kanna vatten som får stå över natten och som man sedan dricker ett glas av då och då under dagen kan hjälpa mot allergi. Jag vet flera som har svår allergi som har provat och kunnat klara sig utan allergimediciner helt och hållet efter någon vecka så det kan nog vara värt att prova. Alla allergisymptom, inklusive tröttheten ska försvinna med hjälp av detta. Man fortsätter alltså att dricka tallbarrsvattnet under hela allergiperioden.
 
Jag har både läste och hört ifrån andra att en kvist tallbarr i en kanna vatten som får stå över natten och som man sedan dricker ett glas av då och då under dagen kan hjälpa mot allergi. Jag vet flera som har svår allergi som har provat och kunnat klara sig utan allergimediciner helt och hållet efter någon vecka så det kan nog vara värt att prova. Alla allergisymptom, inklusive tröttheten ska försvinna med hjälp av detta. Man fortsätter alltså att dricka tallbarrsvattnet under hela allergiperioden.
Kan säkert fungera för en del.
Jag själv har testat positivt för allergi mot tallpollen, så jag ska nog inte prova.
(det anses att man inte är allergisk mot tall, men jag är det ändå - precis som humlan som egentligen inte kan flyga...)
 
Är du säker på att tröttheten inte också kommer från allergitabletterna? En av de vanligaste biverkningarna är just trötthet.
Jag har sedan flera år tillbaka allergitabletter som inte gör en trött (receptbelagda) då jag blev ännu tröttare när jag tog de mest vanliga tabletterna. Det gör i alla fall att inte jag blir lika påverkad.

Glöm inte att skölja hunden också när du varit ute! Särskilt om han sover i din säng/samma rum.

Det är samma för mig som för @ameo , jag tar allergimedicin året runt då jag är allergisk mot mycket mer (tex hundar... :angel:). Medicin jag tog för 20-30 år sedan blev jag extremt trött av, men den jag tar idag märker jag inte av några sådana biverkningar ifrån. Tröttheten är ett symptom på allergin hos mig. (Jag tar ganska vanliga tabletter som finns att köpa receptfritt, kestine, men jag har genom åren provat igenom det mesta i boken... Vad är det du tar?)

Jag har både läste och hört ifrån andra att en kvist tallbarr i en kanna vatten som får stå över natten och som man sedan dricker ett glas av då och då under dagen kan hjälpa mot allergi. Jag vet flera som har svår allergi som har provat och kunnat klara sig utan allergimediciner helt och hållet efter någon vecka så det kan nog vara värt att prova. Alla allergisymptom, inklusive tröttheten ska försvinna med hjälp av detta. Man fortsätter alltså att dricka tallbarrsvattnet under hela allergiperioden.

Intressant! Jag får väl erkänna att det låter som rent nonsens för mig, men det är ju totalt harmlöst att prova (jag har inga allergier mot tall :up:) så det skadar ju inte att ge det en chans - om inte annat kanske placebo kickar in! :laugh:
Tack för tipset. :)

Jag har en luftrenare i sovrummet, det gör jättestor skillnad :)

Vad bra! Jag har provat och för mig gjorde det ingen större skillnad, men det är ju jättebra att det funkar för andra! :up:

(Kanske ska gräva fram min ur garderoben ändå, känner desperationen komma smygande... :cautious: :laugh:)
 
De heter Aerius (desloratadin). Förra året var de restade så då fick jag någon generika som fungerade lika bra och var billigare :)
 
Intressant! Jag får väl erkänna att det låter som rent nonsens för mig, men det är ju totalt harmlöst att prova (jag har inga allergier mot tall :up:) så det skadar ju inte att ge det en chans - om inte annat kanske placebo kickar in! :laugh:
Tack för tipset. :)

Visst låter det konstigt och som rent nonsens men jag har både läst och hört om flera som har sluppit svår allergi tack vare tallbarrsvatten så det kan verkligen vara värt att prova om man inte är allergisk mot tall som @ameo då.
 
De heter Aerius (desloratadin). Förra året var de restade så då fick jag någon generika som fungerade lika bra och var billigare :)

Tänk vad olika det kan vara! Jag blir jättetrött utav dem! Förr hade jag inga problem med att jag blev trött av allergimedicin mer än av tavegyl men numera blir jag dödstrött utav alla sorter. Det är så enormt olika hur man reagerar på mediciner.
 
Jag har både läste och hört ifrån andra att en kvist tallbarr i en kanna vatten som får stå över natten och som man sedan dricker ett glas av då och då under dagen kan hjälpa mot allergi. Jag vet flera som har svår allergi som har provat och kunnat klara sig utan allergimediciner helt och hållet efter någon vecka så det kan nog vara värt att prova. Alla allergisymptom, inklusive tröttheten ska försvinna med hjälp av detta. Man fortsätter alltså att dricka tallbarrsvattnet under hela allergiperioden.
Jag fick ett tips om att äta lokalproducerad honung varje dag mot pollenallergi. :cautious:
 
Senast ändrad:
Det kan också hjälpa eftersom det innehåller den lokala florans pollen. Det blir precis som att dricka tallbarrsvatten som en vaccination mot pollen.

Va?
Är det så tallvatten är tänkt att fungera? :crazy:
Käka pollen verkar som en mycket dålig idé enligt mig, vi får ju redan i oss alldeles för mycket - mer utsätter jag mig inte för frivilligt.
 
Va?
Är det så tallvatten är tänkt att fungera? :crazy:
Käka pollen verkar som en mycket dålig idé enligt mig, vi får ju redan i oss alldeles för mycket - mer utsätter jag mig inte för frivilligt.

Jag vet inte. Jag kan ha missförstått men vad jag har förstått så är det både så att det verkar direkt mot allergin men också på lång sikt att man blir mindre allergisk överlag. Jag har hört om dem som helt har blivit av med sin allergi och kommit på när våren står i full blom att de har glömt börja med sina allergimedicinering och de har då druckit tallbarrsvatten åren innan. Hur bra det fungerar är självklart individuellt precis som med vanliga mediciner men många har helt blivit av med sina besvär.

Det är ju inte så att man får i sig pollen av honung eller tallbarrsvatten utan partiklar av ett ämne så det är inte så att du käkar pollen utav att du dricker tallbarrsvatten eller att äter lokalproducerad honung än vad du får ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Någon mer som lider av allergi nu under sommaren? Jag har värre allergi än någonsin känns det som, buhu! Mina symptom är att halsen...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp