Bukefalos 28 år!

Polska....

S

Stall lilla heda

Nån som vet vad Polski kon´szalchetsny och malopolska står för...
Fick hem en lektions häst till ridskolan som jag trodde var en korsning men nån sorts stam verkar hon ju ha i alla fall...?!??!
På framsidan av passet står det Polski Zwiazzek hodowców koni

Spelar ju inte så stor roll egentligen men det kan vara kul att veta ..?

Min polska är väl inte vad det borde vara , ha ha

//Tina
 
Sv: Polska....

Nån som vet vad Polski kon´szalchetsny och malopolska står för...
Fick hem en lektions häst till ridskolan som jag trodde var en korsning men nån sorts stam verkar hon ju ha i alla fall...?!??!
På framsidan av passet står det Polski Zwiazzek hodowców koni

Spelar ju inte så stor roll egentligen men det kan vara kul att veta ..?

Min polska är väl inte vad det borde vara , ha ha

//Tina

Polkski koń szlachetny betyder polsk ädel (nobel) häst. Malopolski är en ras som kommer från sydöstra Polen. Ursprungligen var det en medeltung draghäst, som höll på att stryka med under andra världskriget. De sista överlevande exemplaren korsades med varmblod. Idag är det en "lättare" arbetshäst eller en lite "tyngre" kör och ridhäst, vad man nu föredrar att kalla den. Den används både i jordbruket och som rid -och körhäst.

Polski Zwiazzek hodowców koni = Polish Horse Breeders Association

Längre än så sträcker sig inte mina polska kunskaper, men hoppas det hjälpte lite...
 
Sv: Polska....

Nån som vet vad Polski kon´szalchetsny och malopolska står för...
Fick hem en lektions häst till ridskolan som jag trodde var en korsning men nån sorts stam verkar hon ju ha i alla fall...?!??!
På framsidan av passet står det Polski Zwiazzek hodowców koni

Spelar ju inte så stor roll egentligen men det kan vara kul att veta ..?

Min polska är väl inte vad det borde vara , ha ha

//Tina


hejsan
där jag jobbar om somrarna så importerar vi mycket polska hästar,
å jag å min arbetskompis vi satt å funderade över typ samma saker när vi titta i papprena på alla våra hästar. nu har inte jag kvar nån info om det vi fick reda på i sonmras, vi lyckades ta reda på rätt mycket å vi skrev ned några översättningar.
kommer ihåg en del, men inte allt, vet att det finn ca. 4 olika sorters polska halvblod...
kon står iaf för att det tillhör nån av de äldre raserna om jag minns rätt.
 
Sv: Polska....

hejsan
där jag jobbar om somrarna så importerar vi mycket polska hästar,
å jag å min arbetskompis vi satt å funderade över typ samma saker när vi titta i papprena på alla våra hästar. nu har inte jag kvar nån info om det vi fick reda på i sonmras, vi lyckades ta reda på rätt mycket å vi skrev ned några översättningar.
kommer ihåg en del, men inte allt, vet att det finn ca. 4 olika sorters polska halvblod...
kon står iaf för att det tillhör nån av de äldre raserna om jag minns rätt.

Koń betyder bara häst rätt och slätt. Koni är en böjd form av ordet
 
Sv: Polska....

Här har jag lite översatta ord som jag fått från Solveig,

krzyzówka miedzyrasowa
polski kon zimnokrwisty
konie rasy zimnokrwistej

1.Korsning med olika raser
2.polskt kallblod
3.kallblodig häst

Km = koni malopolskich
Angloaraber, shagya och andra arabkorsningar.
Ksl = koni slaskich (slaski=schlesisk)
Oldenburgare.
Kwlkp = koni wielkopolskich
Stamboken kom till efter andra världskriget. Hästarna kom från Beberbeck-stuteriet, Trakehnen samt ostpreussen. För enkelhetens skull kan man säga att det är en stambok för trakehner.
Ksp = koni szlachetnych (szlachetny=ädel, nobel) polkrwi
Ny stambok. Första stamboken kom 1997. I stort sett alla västeuropeiska varmblod. SF, KWPN, hann, holst, DK osv. Obs! inte trakehner.

Förutom dessa stamböcker har det funnits flera register. Såväl rasbundna som från enskilda stuterier eller avelsområden. Jag tycker att Km är mest spännande. Den innehåller nämligen importer från andra östeuropeiska länder.
 
Sv: Polska....

Värt att komma ihåg är att Polski koń szlachetny betyder just som Swebec sa, ädelt polskt halvblod, vilket inte innebär att hästen nödvändigtvis behöver vara ädel i sig, har sett riktigt tunga halvblod som har kallats just det, så det har nog mindre med typen att göra och mer med halvblodsrasen som sådan. Sen är malopolski ädlare än kon slaski som i regel baseras Oldenburgare och tyngre hästar. Kon wielkopolski är ju den allmänna rasen och är kanske den som är mest lik det svenska halvblodet.

Finns det nått mer någon vill ha översatt från polskan så är det bara att skriva, jag tror att det finns ett antal polacker här på forumet, mig medräknat, som kan hjälpa till.
 
Sv: Polska....

nått som är intressant när det gäller polska halvblod är ju att ingen är lik den andra, svenska halvblod är ju mer lika varandra i kroppstyp. men de polska halvbloden ser ju alla olika ut :P
 
Sv: Polska....

Vad roligt att jag hittade denna tråden! Det har kommit en ny häst till stallet där jag håller till, som är nyimporterad från Polen. Vi har stam på henne men svårt att hitta information om den då den är polsk. Men hon är av rasen Polski Kon Szlachetny, som jag såg ovan betyder ädelt polskt halvblod. Men jag undrar om någon vet vart man kan söka efter stam på polska hästar? Hästen heter Bandzi (POL 00968 10153 02)

Stammen: Det som är inom parantes tror jag var registrerings numret eller vad det heter.

e. Lord (POL 009 68 10029 96)
u. Bakalia (POL 007 67 00044 96)

Sedan undrar jag även vad Gniada är för färg? ;)

Tack!
 
Sv: Polska....

Jag är intresserad av polska stammar men kan långifrån allt.
Lord är ett vanligt namn, du vet inte vilken stam han har? Vet du även mammans stam?
 
Sv: Polska....

Google translate översätter gniada till bay som på engelska är typ brun. Kan det stämma? :)
 
Sv: Polska....

Jag har nu kollat upp stammet på både Bandzi´s mamma och pappa!

e. Lord (ras: Polski kon Szlachetny)
u. Bakalia (ras: Wielkopolska)

ee. Zefir
eu. Lawenda

ue. Piast
uu. Bura

Alla de som jag inte har skrivit ras på står det, Wlkp efter! ;)
Jätte roligt om ni kan hitta något!

/ Emma
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp