Bukefalos 28 år!

ponny som sticker

C

CK_

Börjar från början,varje vinter får min pålle lite extra energi och gör sej av med den genom att sticka iväg och skena.Han gör det helt plötsligt utan förvarning,och det är verkligen farligt,eftersom vi bara kan rida längs vägarna och skogarna just nu.
Han har haft spricka i benet oxå(fick det i juni) och det är nyligen som jag har börjat rida honom igen.Vi gör skrittlänkar på cirka 1h,och lite trav om underlaget tillåter,så ni förstår säkert att jag inte kan galoppera eller så för att göra av med energi,eftersom jag vill gå i lugn takt med tanke på hans ben.
Han äter ingen havre så det kan inte vara det.
I fjol tog jag olympia bett i bruk en tid när han var besvärlig,men jag har förstått att det verkligen inte är ett bett att rekommendera.Han slutade dock att sticka iväg när jag hade det.Så,frågan är egentligen vad ni skulle föreslå för bett?Jag använder nu 2delat tränsbett..
 
Sv: ponny som sticker

Jag tycker att i ditt fall är det motiverat att ha det bettet som fungerar på din häst.
Ta bettet och rid så har du ju chansen att ni båda överlever igångsättningsfasen. Sedan när det är ok med högre hastigheter så kan du ju börja betsla ner om ni kan göra av med energi på ett ofarligt sätt.

Men just nu snälla!
TA Det Bett Som Fungerar!!!
 
Sv: ponny som sticker

"Så,frågan är egentligen vad ni skulle föreslå för bett?"
Det är väl bättre att göra någonting åt detta istället för attt sätta på ett skarpare bett?
det gör ingenting bättre, och hästen får bara värre skador.
Jag skulle ha börjat om från börjarn om jag var du, fast med NH (Natural Horsemanship) istället.
Börja från marken och gör olika ledarskapsövningar både från rundcorall och med arbetsrep.
Sen utvecklar du detta mer och mer. det är inte förens ALLT funkar från marken som du kan sätta dig upp på hästen (med och utan grimma). ta hjälp av en duktig NH instruktör i närheten av dig, det lönar sig jag lovar! ;)
 
Sv: ponny som sticker

"Så,frågan är egentligen vad ni skulle föreslå för bett?"
Det är väl bättre att göra någonting åt detta istället för attt sätta på ett skarpare bett?
det gör ingenting bättre, och hästen får bara värre skador.
Jag skulle ha börjat om från börjarn om jag var du, fast med NH (Natural Horsemanship) istället.
Börja från marken och gör olika ledarskapsövningar både från rundcorall och med arbetsrep.
Sen utvecklar du detta mer och mer. det är inte förens ALLT funkar från marken som du kan sätta dig upp på hästen (med och utan grimma). ta hjälp av en duktig NH instruktör i närheten av dig, det lönar sig jag lovar! ;)


Vågat att föreslå såna dominanta ledarskapsövningar som roundcorall till ngn du inte vet har erfarenheten.

Sen så vet vi ju inte hur hästen fungerar från marken. Det behöver ju inte ha ngt att göra med att den är pigg? Den fungerar ju i övrigt men det är klart den blir pigg av vila om det är en häst som är van att aktiveras varje dag för övrigt.

Min häst ex. fungerar utmärkt från marken, mkt lydig när jag rider, FÖRUTOM ute när han är på "det" humöret. Jag kan jobba som tusan ute med varierande övningar men han är likt förbannat pigg och glad. Då växlar jag hellre upp till ett skarpare bett än vanliga tränsbettet,så jag bara behöver ta lite lite för att få hans uppmärksamhet än att traggla runt och kämpa med ett vanligt tränsbett.

Ser inte varför det direkt ska förknippas med att man inte "har koll från marken". En häst kan väl va glad och pigg för det?

Min häst och jag är väldigt samspelta,och jag hanterar själv efter NH, men det löser inte ALLA "problem",vilket jag egentligen inte tycker TS har utan det är ett övergående stadie för en nu rastlös överskottsenergi-häst
 
Sv: ponny som sticker

Jo,eftersom jag nu har gått med honom från marken i ca 5mån,det är en väldigt lång tid,och allt har nog fungerat från marken.
Jag märkte nog att jag kunde börja rida lite mera eftersom han blev piggare då vi travade från marken,han ville fara hårdare men direkt då jag to och "ryckte" i grimskaftet stannade han snällt.
Och jag måste nog säga att jag vill gå framåt med igångsättningen,och jag orkar verkligen inte gå så mycket från marken mer,dels för att jag har gått i flera månader nu och min kondition räcker inte för att hans energi skall gå bort,då är det lättare att vara från ryggen.
Då jag hade pessoa bettet så fungerade han,men jag vill som sagt inte använda ett sånt bett mera!
Vad använder ni för bett till era hästar,ni som använder ett skarpare bett ibland?
Han lyssnar annors bra på vanliga bettet,han gick fint i form i skogen en dag och lyssnade,hade lite fradga i munnen,medans kompisen gick en bit framför,då han märkte att kompisen "var för långt fram"stack han iväg.Från lugn och lydig i form,till "sken".
 
Sv: ponny som sticker

Låt honom, istället för att sticka, jobba. Övergångar skritt-halt, skänkelvikning, öppna, sluta, serpentiner m.m. Om han kan/får gå i skog så låt honom göra det. Om ni har snö, låt honom gå där.

Med bettet så tycker jag att du ska köra på säkerhet både för dig och för din häst. Betsla upp om du känner så, men jobba dressyr, som jag skrev ovan. Ang pessoa, kör dubbeltygel, en tygel i den stora ringen och en till i en av det mindre. Då kan du vara snäll när han sköter sig men om han sticker så tar du i tygeln till lilla bettringen.

Lycka till! :)
 
Sv: ponny som sticker

Om hästen sticker så du inte får kontakt med den så ska du absolut ha ett skarpare bett!
Gärna som molle skrev , något med dubbla tyglar (Om DU kan hantera det korrekt!) , på så sätt kan du behålla en mjukhet och lätthet i munnen, samtidigt som du kan "bestraffa" den när den sticker genom att ta ett skarpare tag.

Sen är det ju dumt att provocera fram något nu när hästen har massa överskottsenergi, se till att inte hamna i situationer där du vet att hästen kan sticka.
 
Sv: ponny som sticker

Min häst var också väldig pigg idag när jag var ute och rida!
Som tur är försämras varken hörsel eller känslighet av energi, nästan tvärt om.
Om hästen struntar i ryttaren har det mera med relationen mellan häst och ryttar att göra, än energi nivå.
Vist blir problemet tydligare med mycket energi, men den blir inte mera känslig av att använda sin energi.
Jag tycker inte det är bra att använda tuffare redskap för att tvinga fram lydnad. kanske en ridtimma där man fokuserar på problemet skulle hjälpa.
 
Sv: ponny som sticker

Vår relation är väldigt bra kan jag ju säga.....

Men när han är på det där xtra humöret. Som när det blåser mkt,han ser spöken i mörker så vill jag inte sitta och traggla med honom med ett bett där han blir nästintill stum i munnen och får jobba som en tok.
Hur väluppfostrad han än är så har även han sina busdagar.
Då tar jag hellre det skarpare,då lyssnar han bättre och jag behöver bara ge små signaler för att han ska fokusera på mig. Det blir en trevligare ridtur för honom och mig.
Jag känner honom ganska väl och märker dessutom att han trivs bättre med det än tränsbett.
Jag rider inte så mkt med tyglar ändå,utan säte och ben,och med ett skarpare behöver jag bara göra en antydan med tyglarna för att han ska förstå genast.
Varför då traggla med vanligt? Hajjar inte???
 
Sv: ponny som sticker

Jag brukar jobba just med skänkelvikningar och halter och serpentiner,ridtimmar blir inte aktuellt just nu då han inte har sådan kondis.
Skall ta och köpa ett pessoa,tror jag.Har ridit med grommaner så det borde funka.
Och skall ta tips av min tränare hur det skall användas,för jag vill kunna ha lugna ridturer och inte skenturer utan kontroll!
tack för svaren:)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 242
Senast: Bri
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 743
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 728
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp