Bukefalos 28 år!

Ponnyhack?

niardasp

Trådstartare
Kan man använda hackamore på alla ponnyer?
Är det mycket annorlunda att rida med hackamore än med "vanligt" bett?
Kan man hoppa med hackamore?
Om man har en väldigt het häst, kan man då använda hackamore, får man bättre kontroll?
Har alla ponnys samma storlek?
Behöver man en kedja under hakan?
Är hackamore bra?
Är det på något sätt dåligt?

Jag vill höra era erfarenheter, åsikter och vad ni har hört andra säga om det! Själv har jag ingen som helst erfarenhet.
 
Ngn som kan svara?
Funderar på att köpa ett, men vet inte om det är bra..
Kan man lämna tillbaka det om ponnyn inte gillar det eller om det inte funkar?
 
Jag tycker du ska ta hjälp av nån som verkligen kan ämnet innan du sätter något hack på din ponny.
Försök låna ett av nån först, o se hur det funkar o som sagt, ta hjälp av nån kunnig.
Ett hackamore kan vålla en del skada om det används fel, det kan ju alla bett, men hack är ju lite extremt.

Själv vet jag inte mycket om det.
 
Håller med Zewz om att du borde ta hjälp av någon verkligt kunnig. Vore en fördel om denna även kunde yttra sig om huruvida ett hack skulle passa din ponny eller ej. När du tagit reda på det så är det också en bra idé att låna ett innan du lägger ut pengar på något som kanske varken du eller ponnyn blir nöjd med. :)

Själv så är jag inte alls insatt på det där med för- och nackdelar när det gäller hack... Tyvärr. :smirk:
 
Kan man använda hackamore på alla ponnyer? Nej, en del trivs inte med det. Alla är individer! :)

Är det mycket annorlunda att rida med hackamore än med "vanligt" bett? Nja... Du kan inte ta ledande tygeltag, och hävstången kan göra att hästen krullar ihop halsen. Beror ju lite på hästen också, hur det känns.

Kan man hoppa med hackamore? Ja.

Om man har en väldigt het häst, kan man då använda hackamore, får man bättre kontroll? Det beror också på hur hästen trivs med det. Om den tycker att hackamoret är obehagligt eller inte förstår dina hjälper genom det kan det hända att den försöker springa ifrån det... Testa med hjälp av din tränare på inhägnat område. En het häst blir sällan lugnare av att byta bett (om den inte har ont nånstans, eller vantrivs med det gamla bettet), träna lydnad och se över foderstaten istället.

Har alla ponnys samma storlek? Det brukar bara finnas en eller två storlekar, men de är ställbara!

Behöver man en kedja under hakan? Nej, det brukar bli onödigt skarpt. Använd en läderrem istället.

Är hackamore bra? :confused: Ja, det kan det ju vara... :confused:

Är det på något sätt dåligt? Ja, om hästen inte gillar det eller om ryttaren inte kan använda det på rätt sätt. (Precis som med allt annat...)Men det är inte nån risk att du bryter nosryggen av din häst, det är bara en gammal skröna! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 935
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 242
Senast: Bri
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 963
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp