Ponnyn rusar

H

Hest_

Jag har en C-ponny på foder.
När jag rider ut själv med henne så är det inga som helst problem, hon är varken lat eller het utan helt perfekt. Men sen om jag rider med nån annan och vi ska galoppera på ska hon alltid tävla!
Det spelar ingen roll och jag rider efter den andra eller före hon ska ändå ge järnet! Hon rusar i princip! Det är som att hon för allt i världen inte kan låta den andra komma i kapp. Ändå tappar jag inte helt kontrollen men jag måste på nåt sätt få henne att sakta ner lite.

Så nu skulle jag vara jätte tacksam om ni kunde ge mig lite tips på hur jag ska få henne att lugna sig och hur jag ska få mera kontroll över henne. :)
 
Sv: Ponnyn rusar

Gäller detta bara galoppen? Eller försöker hon liksom tävla även i skritt och trav?
Om det bara är galoppen så kan du ju prova att skritta henne medan den andra/de andra hästarna travar.

Eller så rider du henne i form innan, i blandade gångarter. Få henne att tänka mer på dig liksom och verkligen lyssna.

Känner en häst som va sådan förut... Tävlade i allt. Först in från hagen, äta upp maten först, till och med i skritten på framridningen skulle han vara först. Hans ryttare va superenvis och för henne funkade det faktiskt att bråka med honom, verkligen vara superbestämd. Hon bestämde att hästen skulle skritta när de andra galopperade i väg, för att sedan trava i kapp. Det går ju absolut inte att göra så på alla hästar, beroende på hur de är...

De är tipsen jag kan ge dig.
 
Sv: Ponnyn rusar

Tror det kan bli väldigt farligt att komma på efterkälken här...
Låt alltså INTE den andra hästen rida iväg före! Risken är att din häst får väldigt bråttom. Flockdjur!

Fungerar det inte, för tillfället, att rida med andra så rid själv. Prova sedan att rida ihop med en lugn häst som din häst känner väl och börja en dag när du bara ska skritta.
 
Sv: Ponnyn rusar

Skulle kanske ha skrivit lite tydligare... Det funkar ju absolut inte på alla hästar att halka efter, men det kan funka men då måste man ju ha full kontroll och vara bestämd. Bäst är om man är fyra så två kan öka lite medans två tar det saktare. Sedan väntar de framförvarande hästarna in de andra två. Bäst är ju såklart att ta detta i trav till en början.
På detta sätt blir inte hästen lika ensam och behöver inte känna att "flocken" lämnar honom.
 
Sv: Ponnyn rusar

Tack så mycket för tipsen:)
Nu är det bara för mig att testa era knep så ska vi se om de lyckas.
 
Sv: Ponnyn rusar

Tror det kan bli väldigt farligt att komma på efterkälken här...
Låt alltså INTE den andra hästen rida iväg före! Risken är att din häst får väldigt bråttom. Flockdjur!

Fungerar det inte, för tillfället, att rida med andra så rid själv. Prova sedan att rida ihop med en lugn häst som din häst känner väl och börja en dag när du bara ska skritta.



Du har helt rätt, jag kan inte rida efter den andra hästen för då ska min ponny bara före och liksom tränger sig förbi och de kan sluta illa.
 
Sv: Ponnyn rusar

min ponny är också så fast han drar ner huvudet och bara springer och jag har ingen kontroll på han jag rider på tvådelat pessoa med 2 ringar och jag vill inte ha något starkare då han är jättelugn och fin i allt annat och när man rider själv ,dessutom kan han sätta av i fullgalopp när vi bara ska galoppera lugnt,jag provar mycket skritt och halter men så fort man bara tar lite i tyglarna så springer han:crazy:och när man jobbar med halvhalter tror han i bland att det ska vara ökning ..det är jättejobbigt .Vad ska jag göra och som jag sa innan funkar inte avsaktningar
 
Sv: Ponnyn rusar

Du har helt rätt, jag kan inte rida efter den andra hästen för då ska min ponny bara före och liksom tränger sig förbi och de kan sluta illa.

exakt detta hände idag när jag red
 
Sv: Ponnyn rusar

Det är bättre att ha en plan än att bara sätta på skarpare bett. Tycker personligen pelham är bättre än pessoa om man verkligen måste.

Om hästen drar så ta med en lugn hästkompis och förklara för de ryttaren hur din häst är. Hjälps åt att få en bra tur. Har man en pigg häst som sticker så låt inte den andra hästen rida (långt) före!

Om det inte fungerar så kan det vara bättre att rida ut själv. Glöm inte mobiltelefonen dock!
 
Sv: Ponnyn rusar

Jag rider med ett tredelat bett och vill inte ha ett annat för hon går verkligen jätte bra med det när de gäller allt annat.
Sen så vill jag inte att de bara ska hänga på bettet för att man ska få sin häst att sakta av utan man ska kunna få den att göra det med hjälp av sin ridning.

Vill också tillägga att de nu går lite bättre med henne. Jag rider alltid först när vi ska galoppera och jag rider mycket halvhalter.
Så än en gång, tack för alla tips:)
 
Sv: Ponnyn rusar

Det är bättre att ha en plan än att bara sätta på skarpare bett. Tycker personligen pelham är bättre än pessoa om man verkligen måste.

Om hästen drar så ta med en lugn hästkompis och förklara för de ryttaren hur din häst är. Hjälps åt att få en bra tur. Har man en pigg häst som sticker så låt inte den andra hästen rida (långt) före!

Om det inte fungerar så kan det vara bättre att rida ut själv. Glöm inte mobiltelefonen dock!



Håller verkligen med dig när det gäller de här med bettet. Jag gillar inte när folk utan att tänka sig för bara sätter på ett skarpare bett!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 983
Senast: mily
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 280
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 941
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp