Bukefalos 28 år!

ponnyutrustning i "speciella" storlekar..

Emmahpemma

Trådstartare
har en c-ponny som är 137cm hög och har 115cm- täcken (som är snudd på för långa). han har alltså kort rygg.
han har dessutom ganska svängd rygg och är breeed över ryggen.
VAD för sadel kan tänkas passa? en allroundsadel eller en hoppsadel som gar att markarbeta i också ska det vara. Helst ska den finnas i brunt, men absolut ingen nödvändighet så länge den passar.




Sen så har jag en B-ponny som blir två år nu till våren. växer alltså en hel del till (ve och fasa, han är 125cm hög redan :eek: ). Han har nu ett thermo master regntäcke strl 105, som är perfekt i längden, men alldeles för trångt i bogen. han är breeed över bogarna och är skavkänslig, även om han bara har täcket då det regnar eller snöar på tvären. Så han vill ha bogveck och bra passform på täcken.
Vad finns för regntäcken, med ca 100-150g foder som finns i strl 105? rymligt i bogen ska det vara!

och sa vill B-ponnyn ha en ny grimma, shetlandsstorlek är för litet runt nosen, men ok i övrigt. Ponny blir förstort i käkremmen. Just nu har han en bucas i strl ponny, med knut på käkremmen,som sitter ok på vttersta hålet, men den växer han ur närsomhelst..
tips?

så alltså, jag behöver tips på:
en Kort ponnysadel, allround eller hopp.
regntäcke strl 105 med rymlighet i bogen.
en grimma som har stor nos och kort käkrem
 
Sv: ponnyutrustning i "speciella" storlekar..

horse wears täcken fins i massa storlekar tror ja, dom e iaf de bästa som fins tycker jag, det ända märke som inte skaver på min häst iaf!
 
Sv: ponnyutrustning i "speciella" storlekar..

korta ponnysadlar kan väl inte vara så svåra att hitta?=/ sen beror de ju på hur stor bak du har=) om du kan ha en liten sadel. men anlita en sadelutprovare om du är osäker på vad som ligger bra på din häst.

prova ett lite större täcke på ponnyn. tycker de låter konstigt att de är för trångt i bogen, alla täcken jag provat på min islänning är allderles för stora i bogen.

de finn ju grimmor som går att reglera både i nacken och nosen. de kanske kan funka?
 
Sv: ponnyutrustning i "speciella" storlekar..

Grimmor som är reglerbara kring nosen finns att köpa på granngården.

Det lättaste är att åka/ta hem en sadelutprovare som tar med sej en massa olika sadlar. Men sadeln ska ju inte bara passa hästen utan den ska passa dej också.

Vilka täcken har du provat? Shires kanske kan fungera?

Har själv haft problem med min ponny för hon har en salig blandning på alla grejer...grimmorna måste nästan vara full, tränset cob, skydd och schabrak i ponny, täcket 115 och sadeln 16" för att allt ska passa :eek:
 
Sv: ponnyutrustning i "speciella" storlekar..

Min ponnys rygg är kort, bred och svängd. Jag har en Pfiff hoppsadel på honom som ligger perfekt. Prova med en sån! Vet dock inte om de finns i mindre än 16½".
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag tröttnat på att aldrig hitta täcken som kan passa min ponny på 145 i mh. Han har relativt lång rygg och drar 135 i längd på...
Svar
12
· Visningar
2 098
Senast: Wera
·
Utrustning ja, alltså, nu har den lilla russungen vuxit ur sina ponnygrimmor. förutom att käkremmen är för lång på alla ponnygrimmor men blir för...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Super Sonic
·
A
Utrustning har probelm med att få täckena att sitta bra på pållen.. har 1 shire (regntäcke) och för att få det att ligga bra måste man dra det...
Svar
5
· Visningar
2 282
Senast: Jezzie
·
Utrustning Har nån tips på täcken som är stora i 145 cm/alternativ små i 155 cm? Min pålle förefaller vara mitt emellan storlekar och beroende på...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: Dragonfruit_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp