Ang bortslarvade paket så har jag fått tipset att alltid filma när man skickar ner paketet i brevlådan. Då har man bevis om att det är skickat, och då tycker jag inte det är särskilt självklart att säljaren ska behöva betala tillbaka hela beloppet...

Fast det hjälper ju inte din köpare. Är paketet/brevet borta så är det ju och har man då inte skickat spårbart så får man som säljare vackert stå för det. Antingen genom att skicka en ny vara eller genom att betala tillbaka köpesumma + ev. frakt om köparen har betalat för frakten. Det är ju inte köparens fel att säljaren inte skickade varan som spårbart. Jag köper ofta ifrån ett företag som skickar ej spårbart men självklart skickar de nya varor om paketet inte kommer fram. När valet inte ens finns för köparen så anser jag att det är självklart att säljaren står för risken. Så är det iallafall på alla större företag. Skickar man tillbaka en vara och inte skickar den så att den går att spåra så får man stå för det oavsett om man har på film eller inte att varan är skickad om varan inte kommer fram.

Att skicka spårbart innebär att man försäkrar det man skickar. Skulle varan komma bort så ersätter fraktbolaget vara+ frakt.
 
@TinyWiny Då jag är med i samma försäljningsgrupp på Facebook som TS , så är mitt svar skivet utifrån vissa förutsättningar som råder just i de här sammanhangen. Den typen av varor som säljs/byts i detta sammanhang har ett lågt värde, allra oftast lägre än kostnaden att skicka spårbart. Om spårbart frakt läggs på varan så blir det totala priset för varan ofta dyrare än vad varan kostar i nypris, eller åtminstone väldigt nära. Ibland skrivs spårbart frakt ut som ett alternativ explicit i annonserna för stt tydliggöra, särskilt på de varor som är dyrare och där spårbar frakt således inte gör att totalpris (med frakt) överstiger eller snuddar nypris. I övriga annonser är det typ självklart att det är "omöjligt" att skicka spårbart, såvida inte köparen alltså är beredd att lägga ut mer på begagnad vara än om hen går och köper den i butik. Och som du förstår så är ingen i gruppen beredd att göra det. Just på grund av de här faktorerna har gruppen som "regel" att säljaren inte kan göras skyldig för att paket har kommit fram, men då gäller det ju att man också kan bevisa att man ändå postat paketet (därav filmning som tips). Dessutom är det så gott som underförstått att köparen alltid kan fråga om spårbart, i denna grupp ligger det liksom på köparen och inte säljaren, då köparen är den som betalar frakt oavsett vad den går på.

Så just i dessa sammanhang vet jag inte om det går att jämföra med ett företag, men i sakfråga håller jag med dig och i normala fall tycker jag att säljaren ska stå för försvunna saker om spårbart nekas/inte frågas om.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 526
Senast: liiinnea
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 372
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 466
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 705
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Semester.
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp