Postkandar

eldione

Trådstartare
Varför är detta ett körbett? vad är det som gör det till ett körbett? Kan man använda det till ridning också?
 
Det som gör att det är ett körbett är att tömmen går att sätta i flera positioner för olika skärpa. Det innebär att om du kör spann så kan du ha matchande bett till alla hästar men ändå gå en viss individanpassning av bestlingen. Samma gälelr för t ex liverpoolstång och buxtonbett.

Man kan rida på postkandar, det fungerar som vilket stångbett som helst.
 
Så här ser de ut:
bit1002.jpg
 
Varsågod! Jag blev också nyfiken när jag hörde namnet, så jag letade upp en bild av det på Internet! :) :D
 
:D Nu blev jag "fast" på en massa bettsidor! :o Det finns ju en hel uppsjö med mer eller mindre snälla bett. :crazy: Några exempel:
carlscch.jpg


dbz1chain_b.jpg


dbzi-35sm.jpg
 
Mysiga! :crazy: Kanske ska köpa ett till hästen när han springer och inte vill hålla huvudet som han ska i dressyren? :devil: :rofl: De kanske inte är så farliga som de ser ut eg, jag är inte så otroligt bettkunnig. :p
 
:crazy: De där betten kan nog göra bra ont bara genom skänklarnas vikt...

Kolla in fler tvinnade betthär!

Under "dees" tror jag, finns det ÄNNU tunnare mundelar än dessa, fast utan hävstång... Vet inte om betten är beskrivna på hemsidan, men i katalogen finns beskrivningar liknande "Extra small twisted stainless steel wire. A strong bit designed for training a horse that is lugging on a bit."

"Strong and effective heavyweight triangle shaped mouthpiece"
 

Liknande trådar

Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
21
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det inte snö så är det flygfän.. Och idag blev jag påmind om att hästen HATAR insekter. Så, vad har ni för insektstäcken vid ridning?
Svar
10
· Visningar
301
Senast: MiniLi
·
Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 939
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm och rida varv på varv...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Tjockistråden 3
  • Willes bilköpstråd

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp