Potatisprotein 2014 - hur få tag i?

skiesabove

Trådstartare
Hrrm. Katastrofanalys med kvot på 3,6 och mycket energi per kg, och det bästa vore såklart att få tag i potatisprotein.

Men! Jag har ringt både Salsa och Kvarnby/Vitamix och dom säger att dom inte kan skicka till återförsäljare häruppe, eller snarare: "Vi kan inte sälja det" (låg tillgång hög efterfrågan i år?). Jag har googlat som en tok efter webshoppar i Sverige och utomlands.

Soja känns inte som ett attraktivt alternativ. Alla andra proteinpulver (för människor alltså) är toktokdyra.

Hjälp!
 
Finns på börjes (Bro-sStockholm) men det lär inte göra dig gladare och priiser var närmre 800 kr. mins inte om det är 25 eller 30 kg. Jag skippade att köpa i år, konsistensen är taskig och det blir inte mycket skillnad mot kraft protein i pris (samma återförsäljare).
 
Hmm hmm. Tack för bra info! 800kr var dyrare än vad jag räknat med innan. Sitter och räknar nu på GG Protein special eller Krafft Muskel. Det kanske får bli nån av dom så slipper jag få en hjärnblödning.

Även om jag helst vill slippa spannmål.
 
Hrrm. Katastrofanalys med kvot på 3,6 och mycket energi per kg, och det bästa vore såklart att få tag i potatisprotein.

Men! Jag har ringt både Salsa och Kvarnby/Vitamix och dom säger att dom inte kan skicka till återförsäljare häruppe, eller snarare: "Vi kan inte sälja det" (låg tillgång hög efterfrågan i år?). Jag har googlat som en tok efter webshoppar i Sverige och utomlands.

Soja känns inte som ett attraktivt alternativ. Alla andra proteinpulver (för människor alltså) är toktokdyra.

Hjälp!
Var är häruppe?
 
Grönpellets från Svenska Foder har 160 g smrp, det har vi gått över till när Kvarnby inte längre kunde leverera tillräckligt höga nivåer i sin lucern och potatisprotein blivit svårare att få tag på. Kanske enklare att hitta för er?
 
Grönpellets från Svenska Foder har 160 g smrp, det har vi gått över till när Kvarnby inte längre kunde leverera tillräckligt höga nivåer i sin lucern och potatisprotein blivit svårare att få tag på. Kanske enklare att hitta för er?

Jo jag får tag på Salsa Naturell Grön (samma sak, grönpellets med 16ogr srp) men den har väldigt hög sockerhalt. Rent protein hade varit bättre =/.
 
Fast det är nog inte samma sak, för det står att det inte är massa socker i dessa?

Fördelen med denna produkt är att den rent näringsmässig är lik lusern och den innehåller heller inget tillsatt socker i forma av melass. Skillnaden är att man aldrig kan garantera baljväxtinnehållet i grönpellets. Lusern är en baljväxt. Är det dock ett skonsamt och effektivt proteinfoder kunden är ute efter går det utmärkt med grönpellets. Skonsamt nog till att fodra de allra känsligaste hästar, inklusive föl och stärkelsekänsliga hästar
Analys Grönpellets Svenska Foder

Torrsubstans 92,4 %

Energi/kg foder 10,5 MJ/kg foder

Smältbart råprotein 160 g/kg foder

Råprotein 218 g/kg TS

Energi 11 MJ/KG TS

Smältbart råprotein 173 g/kg TS

Kalcium 7,2 g/kg TS

Fosfor 2,7 g/kg TS

Magnesium 2,0 g/kg TS

Kalium 26,2 g/kg TS
 
Mmm fast det är det nog, hyfsat iaf (svensk vall), bara det att det du klistrar in har ju inte en sockeranalys med. Nu är den här visserligen från 2011:

http://www.salsafoder.se/pdf/2010/Naturell2011_sockeranalys.pdf

TS% 92%
Energi ME 10,5 MJ/kg
Råprotein 190g/kg
Smältb. Råprotein 160g/kg
Kalcium (Ca) 6,7g/kg
Fosfor (P) 2,5g/kg
Magnesium (Mg) 2,0g/kg
Socker (glukos/fruktos) 200g/kg

Dvs samma sockerhalt som mitt hösilage (ack och ve!)
 
Precis, troligtvis kommer grönpelletsen från samma ställe och Salsa gjorde en egen analys av sockret efter påtryckning från kunder!
Pelletsen kommer härifrån http://www.genevadstorken.se/Historia.htm
Det är ett mycket tidigt skördat gräs för att komma upp i dessa värden och då blir även sockret högt!
Mitrolle det står inget tillsatt socker inget om pelletsens naturliga innehåll av socker!
 
Är hästen sjuk på något vis då? Jag menar, normala hästar äter ju gräs utan problem. Jag har aldrig tagit sockeranalys på något foder och hästarna mår utmärkt på övriga uträkningar.
 
Är hästen sjuk på något vis då? Jag menar, normala hästar äter ju gräs utan problem. Jag har aldrig tagit sockeranalys på något foder och hästarna mår utmärkt på övriga uträkningar.

Nej, men han är en nordsvensk med en del hov- och hudproblem så känns grymt onödigt att lassa i han mer socker.
 
Okej, jag förstår. Men om han inte är så värst svårfödd (?) så kanske det räcker med lite tillskott av krafft protein?
 
Okej, jag förstår. Men om han inte är så värst svårfödd (?) så kanske det räcker med lite tillskott av krafft protein?

Formulerar om mig:
Vitsen med att ge rent protein är för att han är lättfödd, och min analys ger mig väldigt mycket energi och lite protein. Och ja, jag skulle kunna ge GG Protein Special eller Krafft Muskel, men jag hade helst undvikit att peta i han dom extra kalorierna samt att jag helst undviker spannmål och melass.
 
1. Ja. Hur hög kvot hade du tänkt att du skulle upp i?
2. Min poäng var att om man nu inte har så mycket val så kanske man får ta det minst dåliga.
 
1. Ja. Hur hög kvot hade du tänkt att du skulle upp i?
2. Min poäng var att om man nu inte har så mycket val så kanske man får ta det minst dåliga.

Högre än 3,8 vilket min analys ger mig ^^. Helst upp i 6 såklart.

Egentligen hade jag velat göra plats för halm i foderstaten också men iom lösdrift så är det en förhandlingsfråga.
 
Finns på börjes (Bro-sStockholm) men det lär inte göra dig gladare och priiser var närmre 800 kr. mins inte om det är 25 eller 30 kg. Jag skippade att köpa i år, konsistensen är taskig och det blir inte mycket skillnad mot kraft protein i pris (samma återförsäljare).
Oj vad dyrt!
Jag har gett 633 inkl moms för 25 kilo hos Vilomix (gamla Kvarnby foder)
 
698 kr kostar en säck potatisprotein hos Börjes i Upplands-Bro.

När jag räknar på vad man får betala för det faktiska proteint (både SPr samt SPr/J) i potatisprotein kontra Krafft Muskel, så ligger de lika - på öret. Granngården Protein Special ligger ett öre (0,01 kr) över.
 
Så märkligt.

Men nu har vi åtminstone beslutat att ge fri tillgång på halm och portionera ut höet istället, så nu får jag lite mindre ångestsvettningar över läget ^^. Det kanske får bli Salsa Grön ändå, iom att jag har så lätt att få tag i det...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp