Potentiellt farlig unghäst- Tips&Råd

Kanonkulan

Trådstartare
Har en ohanterad 1 1/2 årigt kallblodssto med okänd ras och härstamning som är väldigt aggressiv i sitt uppförande och jag känner att nu behöver jag hjälp. Hon är ca 140-145 och TUNG.

Hon är en ganska opersonlig häst som gärna sparkar åt ALLA håll, HELA tiden, med ALLA hovarna med avsikt att träffa (kvittar om det är en människa eller hagkompisen som är jämngammal) och detta gör hon när hon är, extra glad, tjurig, lekfull, skrämd eller bara när hon får en energirusning i kroppen som unghästar gärna får.

Leder jag henne så kan hon få för sig att rusa förbi och pressa upp bakdelen mot mig och sparkar mot huvudet och sedan är hon lugn lika fort igen..

Jag har snart ägt henne i ett år och kan fortfarande inte lyfta bakbenen.. Knappt frambenen. Hon har talangen att kunna sparka framåt med ena bakbenet när jag försöker kratsa främre hoven.. Ibland kan hon även försöka skicka med ett ordentligt bett samtidigt..

Jag har ingen i närheten som kan ge vettiga råd eller hjälp. Och jag kan inte sälja henne heller när hon uppför sig så här. Har haft problemhästar, unghästar och föl innan, men detta har jag aldrig varit med om förr.
Hagkompisen som är jämngammal, kommer från samma ställe och var också ohanterad, men där finns inga problem i hantering och utveckling.

Vad ska jag göra?

Stoet kommer nu att få gå ihop med en äldre vallack som kan säga ifrån när hon börjar sparka.
Tror att det är en bra början i alla fall.
 
Veterinär har kollat men kommer inte tillräckligt nära bakpartiet men jag upplever det inte som att hon har ont när jag vissa dagar kan klämma och känna nästan överallt med ögon i nacken.
Lugna dagar så kan jag få borsta lårens utsida på bakbenen..

Men hon är en trevlig häst förutom när hon ska uttrycka några känslor..
 
Veterinär har kollat men kommer inte tillräckligt nära bakpartiet men jag upplever det inte som att hon har ont när jag vissa dagar kan klämma och känna nästan överallt med ögon i nacken.
Lugna dagar så kan jag få borsta lårens utsida på bakbenen..

Men hon är en trevlig häst förutom när hon ska uttrycka några känslor..

Det är just det där, förutom när... Absolut om hästen har en dålig dag någon gång ibland, kanske lägger öron tillbaka, kanske t.om. naffsar lite i luften. Okej. Men det där du beskriver låter allt annat än sunt. Hästen visar ju på något sätt att någonting är fel.
 
Även om de inte visar beteendet alltid kan det mycket väl vara smärtbetingat. Uteslut inte smärta tycker jag.

Hur är den uppfödd? Dvs hur var mamman? Har den lärt sig bete sig? Hur var den mot mamman? Ärvt beteende?

Inte ens en ohanterad yngling borde bete sig på det viset, särskilt inte som nu efter ett helt års jobb(!).

Nummer ett, utesluta ont.
Sen, Skicka iväg den till proffesionell tränare för att få den tam, eller avliva. Det är nog det jag hade valt emellan.
 
Min ena blev faktiskt liknande när han hade ligamentskador över bakknäna så en tur till veterinär, och då en riktigt duktig sådan som inte ger sig, igen för en ordentlig genomgång med röntgen/ultraljud är inte fel. Veterinären får helt enkelt sedera hästen för att kunna undersöka ordentligt.

Jag hade sedan om inget veterinärt kan hittas bett en duktig problemlösare (ingen självutnämnd duktig utan en som är duktig på riktigt @tuaphua kan säkert tipsa dig om någon i ditt område ) titta på hästen och tagit beslut utefter vad hen säger. Hästen mår uppenbarligen inte bra men frågan är vad som felas.
 
Jag hade satt hästen på smärtstillande ett par veckor, och utgått från det resultatet. Stor skillnad - till kliniken. Ingen skillnad - hitta hjälp med hanteringen.

Fast det är inte säkert att smärtlindring hjälper. Smärtlindring gjorde varken till eller ifrån på min så hade jag tänkt så hade han fortfarande varit likadan. Eller nej, han hade varit borta nu för jag hade inte haft hjärta att se honom må så dåligt. Istället åkte jag till klinik, krävde utredningar tills de hittade felet och såg till att han fick behandling som läkte skadan och han är nu sitt vanliga pigga trevliga och charmiga jag :love:
 
Har hästen någon gång betett sig normalt? Om ja, när börja detta beteendet? Hände det något i samband med att den började uppträda annorlunda?

Har den alltid varit sådana här hade jag inte orkat försöka längre. DU har försökt ett helt år och får inte ens ta i bakbenen på hästen. Nått är väldigt fel :(
 
Finns 2 alternativ, antigen har hästen ont bara det att veterinären inte hittar det, alternativen är då att leta vidare eller säga nej det är inte värt risken och avliva.
Eller hästen är en Wall street banker/Nevele pride häst i tempramentet och även där avgöra om det är värt riskerna att hålla liv i en sådan häst.
 
Jag har ingen bakgrund på hästen annat än att hon kom ifrån en hästhandlare. Hästen levererades till mig så jag vet inget om miljön hon växte upp i.

Jag har funderat på att ge smärtstillande, ska nog kolla med vet igen.
 
Har hästen någon gång betett sig normalt? Om ja, när börja detta beteendet? Hände det något i samband med att den började uppträda annorlunda?

Har den alltid varit sådana här hade jag inte orkat försöka längre. DU har försökt ett helt år och får inte ens ta i bakbenen på hästen. Nått är väldigt fel :(

Hon var mycket trevlig de första dagarna efter leveransen sedan vände det bara.
 
Om nu smärtlindring och röntgen inte visar något. Kan det bara vara psykiskt?
I så fall, vad är nästa steg? Avlivning är sista steget.
 
Vad ska jag göra?

Ta bort den. Omgående. Den kommer annars att ha ihjäl en annan häst eller en människa. Ni kan inte ens komma i närheten av en utredning - ta bort den.

Ingen häst är värd att skada sig på, och det är svårt att stå ut med samvetet när en häst man vet uppför sig så sparkar av benet på en häst man faktiskt gillar, eller någon annans häst för den delen.
 
Om nu smärtlindring och röntgen inte visar något. Kan det bara vara psykiskt?
I så fall, vad är nästa steg? Avlivning är sista steget.

Röntgen visar inte allt. Ultraljud bör också göras. Filma gärna hästen i fri rörelse i hagen, gärna i både skritt och trav och om det är möjligt, även i galopp. Filma vid lite olika tillfällen och studera filmerna noga sedan. Skicka dem också till en riktigt bra veterinär så kanske att ni kan hitta något avvikande i rörelsemönstret som kan avslöja var det eventuella problemet sitter. En häst som har haft smärtproblem länge blir väldigt spänd vilket gör att hästen får ännu mer ont. Det är ju t ex. inte ovanligt att en häst som har ont i ryggen blir halt och det blir hen för att hen försöker avlasta.
 
Om nu smärtlindring och röntgen inte visar något. Kan det bara vara psykiskt?
I så fall, vad är nästa steg? Avlivning är sista steget.
Jag hade valt en vet duktig på ul.
Hittas ingenting skulle mitt val vara avlivning då jag anser att mitt liv och hälsa är för viktig.

Alternativ kan vara att låta hästen gå på lösdrift utan hantering med andra hästar (minst över vintern) och låta andra hästar ta hand om temperamentet och sedan testa igen med hantering.
Detta hänger ju på att lämplig häst finns.
 
Det jag inte förstår är varför inte hästen fick en grundlig vet genomgång redan när hästen ändrade beteende.

Hästen är inte potentiellt farlig den ÄR FARLIG.

Vet trodde då att det berodde på flytt och/eller brunst samt tonårsfasoner så hon fick gå på bete i sommar totalt kravlöst med jämnåriga kompisen och en äldre valack.

Jag kan erkänna att jag har varit mer inriktad på att det var psykiskt snarare än fysiskt, men ska kontakta vet imorgon.
 

Liknande trådar

Träning Bakgrund: Har haft min 2-åring i ca 2 månader nu, och innan dess var hon i stort sett ohanterad. Hon är otroligt flockbunden och blir...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp