Bukefalos 28 år!

Potträning vid 18 månader

vinkelina

Trådstartare
Kommit på den geniala idéen att potträna lillebror 18,5 månader :angel:

Dag två så lite tidigt att utvärdera. Han sitter gärna på pottan men ännu har vi inte lyckats ”fånga” nått i den. Däremot är jag tidsmässigt rätt rätt för han har oftat kissat inom 2 min efter pottning. Han håller sig ca 2 timmar (blöja på sovdags)

Men hur många dagar skulle ni ge detta experiment. Oss gör det inget att det blir 10 par byxor per dag (funkade i alla fall med storebror att bli torr vid 2,5 år fast han använde byxor, tog kanske 4-5 dagar)

På tisdag skall de tillbaka till dagis och gissar att personalen kanske inte är helt på min linje :rofl: (vi har diskussioner om storebror ickesovande redan, barn i småbanrsgruppen SKALL sova middag)
 
Ser väl iof inget hinder med att potträna även den tiden barnet är hemma. Tar säkert lite längre tid. Men bara barnet går med rumpan bar hemma minskar ju risken för att de tror att de har blöja på. Vi började för typ 1,5 månad sedan när Vidar var 20 mnd typ. Har inte blivit en enda olycka, kanske bara har tur. Däremot fixar han inte byxor riktigt än (håller sig men vill inte gå på pottan). Vi är hemma fortfarande så har all tid i världen värt att tilläggas :angel:
 
@hemlig och @Thera jag kanske tolkar begreppet fel. Alltså jag menar att man brukar väl ändå alltid sätta även riktigt små barn på pottan i samband med blöjbyte också på dagis? Och få in vanan menar jag? Men om ni menar potträna som i att helt sluta med blöja så pratar vi om olika saker.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Fast vi vill gärna att de kommit en bit på vägen innan man kör skarpt läge på föris.

Det funkar kanske med tio olyckor om dagen hemma, i en stor grupp på förskolan not so much.

Var just det jag funderade. Att hur tränad bör han vara? Samtidigt som det känns onödigt att kasta på en blöja om man är på rätt väg.
 
Var just det jag funderade. Att hur tränad bör han vara? Samtidigt som det känns onödigt att kasta på en blöja om man är på rätt väg.
Ang detta så var vår gosse blöjfri när han var drygt två år. Han började förskola vid nästan 2,5 och då fick vi ju lite bakslag. Inte för att personalen inte ville utan för att det var så mycket annat när man går på förskolan.

Så en period hade han blöja på förskolan men inte hemma. Sen tog vi bort blöjan på förskolan när allt lugnat sej lite.
Han var tidigast blöjfri i sin ålder ändå.

Dvs det behöver inte bli förstört sas.
 
@hemlig och @Thera jag kanske tolkar begreppet fel. Alltså jag menar att man brukar väl ändå alltid sätta även riktigt små barn på pottan i samband med blöjbyte också på dagis? Och få in vanan menar jag? Men om ni menar potträna som i att helt sluta med blöja så pratar vi om olika saker.
Det tror jag inte. Att sätta på pottan vid blöjbyte blir ju lite fel.
Men att få in vana är bra, absolut.
Vi har dock inte bett dagmamman sätta sonen på pottan när han är där, inte än.
 
Det tror jag inte. Att sätta på pottan vid blöjbyte blir ju lite fel.
Men att få in vana är bra, absolut.
Vi har dock inte bett dagmamman sätta sonen på pottan när han är där, inte än.

Här pottas nog inga barn om man inte sagt till att de skall göras. Oftast verkar alla 11 blöjbarn behöva bytas p å på samma gång tydligen (storebror är enda som inte använder blöja)
 
@hemlig och @Thera jag kanske tolkar begreppet fel. Alltså jag menar att man brukar väl ändå alltid sätta även riktigt små barn på pottan i samband med blöjbyte också på dagis? Och få in vanan menar jag? Men om ni menar potträna som i att helt sluta med blöja så pratar vi om olika saker.

När de är runt 2-3 år brukar vi låta dem som vill sitta en stund på pottan i samband med blöjbyte om de visar intresse. Eller om man märker att deras blöja är torr en lång stund efter senaste blöjbytet, då brukar det vara ett gyllene tillfälle.

18-månaders sitter i regel inte. Dock tror jag mycket väl att man kan bli torr så tidigt, fast som sagt måste det funka hyfsat hemma först.
 
Var just det jag funderade. Att hur tränad bör han vara? Samtidigt som det känns onödigt att kasta på en blöja om man är på rätt väg.

Helst vill vi ju gärna att de ska kunna känna efter själva när det är dags, alternativt att de klarar sig om vi påminner dem vid vissa tidpunkter.
Men generellt, säg att man har haft dem på pottan utan resultat, sen går de direkt in och kissar på golvet, då är man inte mogen att vara utan blöja på förskolan.

Sen är det ju stor skillnad på hemma och förskolan, många klarar sig hemma men på förskolan är det så mycket annat som påverkar.
 
Oj så konstigt. Den erfarenhet jag har är att man alltid pottar efter maten, efter vilostund, innan man går ut osv.

Konstigt att ung grupper ni känner till gör så. Jag har aldrig tidigare hört om grupper som inte gör så.
 
Helst vill vi ju gärna att de ska kunna känna efter själva när det är dags, alternativt att de klarar sig om vi påminner dem vid vissa tidpunkter.
Men generellt, säg att man har haft dem på pottan utan resultat, sen går de direkt in och kissar på golvet, då är man inte mogen att vara utan blöja på förskolan.

Sen är det ju stor skillnad på hemma och förskolan, många klarar sig hemma men på förskolan är det så mycket annat som påverkar.

Bara dag två ännu men jag har oftast missat pottan med 2-3 min. Idag började han säga till NÄR han kissade (men hjälper ju inte så mycket för då var det för sent) Ungefär 2-3 timmar håller han sig. Sitter gärna på pottan men vi har väl bara inte lyckats träffa in den rätta stunden.
 
Oj så konstigt. Den erfarenhet jag har är att man alltid pottar efter maten, efter vilostund, innan man går ut osv.

Konstigt att ung grupper ni känner till gör så. Jag har aldrig tidigare hört om grupper som inte gör så.

Jo, som sagt, de äldsta sitter ju oftast i samband med att man byter blöjor, vid de tidpunkter du beskriver.

Men att tvinga 1-åringar att sitta på pottan 3-5 gånger om dagen ser jag inte nåt pedagogiskt syfte med.
Dessutom är det omöjligt rent logistiskt med 15 ungar på 1-2 pedagoger. Vi skulle inte hinna med nåt annat överhuvudtaget.
 
Jo, som sagt, de äldsta sitter ju oftast i samband med att man byter blöjor, vid de tidpunkter du beskriver.

Men att tvinga 1-åringar att sitta på pottan 3-5 gånger om dagen ser jag inte nåt pedagogiskt syfte med.
Dessutom är det omöjligt rent logistiskt med 15 ungar på 1-2 pedagoger. Vi skulle inte hinna med nåt annat överhuvudtaget.
Tvinga skulle nog ingen göra. Var fick du det ifrån? 15 småbarn på så lite vuxna? Här är det 4 under 3åringar på en vuxen.
 
Jo, som sagt, de äldsta sitter ju oftast i samband med att man byter blöjor, vid de tidpunkter du beskriver.

Men att tvinga 1-åringar att sitta på pottan 3-5 gånger om dagen ser jag inte nåt pedagogiskt syfte med.
Dessutom är det omöjligt rent logistiskt med 15 ungar på 1-2 pedagoger. Vi skulle inte hinna med nåt annat överhuvudtaget.

OT men är ni bara 1-2 pedagoger på så många barn? Låter inte alls som en behaglig arbetsmiljö.
 
Kommit på den geniala idéen att potträna lillebror 18,5 månader :angel:

Dag två så lite tidigt att utvärdera. Han sitter gärna på pottan men ännu har vi inte lyckats ”fånga” nått i den. Däremot är jag tidsmässigt rätt rätt för han har oftat kissat inom 2 min efter pottning. Han håller sig ca 2 timmar (blöja på sovdags)

Men hur många dagar skulle ni ge detta experiment. Oss gör det inget att det blir 10 par byxor per dag (funkade i alla fall med storebror att bli torr vid 2,5 år fast han använde byxor, tog kanske 4-5 dagar)

På tisdag skall de tillbaka till dagis och gissar att personalen kanske inte är helt på min linje :rofl: (vi har diskussioner om storebror ickesovande redan, barn i småbanrsgruppen SKALL sova middag)
Båda mina har blivit torra vid 18-mån med hjälp av boken Oh crap pottytraining (finns som e-bok).
Kan varmt rekommenderas. Tog 3 dagar för båda
 
Bara dag två ännu men jag har oftast missat pottan med 2-3 min. Idag började han säga till NÄR han kissade (men hjälper ju inte så mycket för då var det för sent) Ungefär 2-3 timmar håller han sig. Sitter gärna på pottan men vi har väl bara inte lyckats träffa in den rätta stunden.
Det är jättebra 😊👍
För att barnen ska bli torra krövs medvetenhet.
Stegen är följande:
1. Omedveten
2. Jag har kissat
3. Jag kissar
4. Jag måste kissa

Nu är han redan på steg 3
 
OT men är ni bara 1-2 pedagoger på så många barn? Låter inte alls som en behaglig arbetsmiljö.

Stundtals är vi det. Med förtydligande att alla 15 oftast inte är på plats samtidigt. Men 10-13 st är inte ovanligt att vara själv på. Tanken är väl då att en annan avdelning ska stötta upp, men då är de bara två där och det är svårt att klona sig. Så är det nån som har nåt intressant jobb till undertecknad kan man hojta till!

Slut på OT.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 527
Senast: Tora
·
Småbarn Vid vilken ålder är det "lämpligast" att börja potträna? Typ om det är vid någon ålder som barnet känner att h*n är kissnödig men ändå...
Svar
9
· Visningar
2 122
Senast: Magini
·
Småbarn Ja, potträning alltså. Tänk att hon redan är så stor att jag kan starta en sån tråd :love:. Jag tror att min lilla är redo att börja...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: Elinkan
·
Småbarn Vad har ni för knep och tips vad gäller potträning? Hur gamla är/var barnen? Vad för potta använde ni? Har ni någon särskild blöja...
2
Svar
27
· Visningar
8 110
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp