Bukefalos 28 år!

Praktik i stall

J

Johannsa

Jag funderar på att söka hippologutbildningen och till den behöver man ju praktik till. Jag har satt ut en annons där jag söker en praktikplats och har fått otroligt många svar.

Är det något speciellt jag ska tänka på då jag väljer praktikplats?
ni som har varit ute, vad är era erfarenheter?
jag har sett några skräckempel och jag vill helst undvika dom!
och till slut, är det verkligen rimligt att rida 10 hästar per dag?

tack på förhand!
 
Sv: Praktik i stall

Hejsan!

Här kommer ngr tips!

Kolla att praktikvärden är godkänd av HYN.
Får du jobba ensam eller under handledning? Jag tycker att handledaren bör ha ngn form av utbildning stallchef/instruktör/ridlärare. Eller om du är intresserad av avel; mångårig erfarenhet.

Besök flera ställen. En mindre verksamhet med en duktig, utbildad handledare är bra om du saknar erfarenhet. Är du mer självgående kan en större verksamhet vara ngt.

Vill du bli stallchef el ridlärare? Det kan ju ge dig en vink.

Det är INTE rimligt att rida 10 hästar/dag. Det är heller inte rimligt att mocka 10-15 boxar VARENDA dag.

Var dock beredd på att jobba hårt. När du väl kommer till Flyinge är det långa dagar och tungt jobb.

Vitsen med 1 års praktik innan du kan söka är att "känna på" om detta med hästar är ngt du vill satsa pengar, tid, tårar och svett på. Om du verkligen vill jobba inom hästnäringen.

Många kommer till insikt att de nog ska hålla "hästeriet" på hobbynivå eller som bisyssla.

Lycka till!
 
Sv: Praktik i stall

Tack så jättemycket, det känns lite klarare nu :)
Jo jag vet att det är ett tufft yrke och jag personligen tycker att det är riktigt bra att de kräver praktik innan man söker!
 
Sv: Praktik i stall

Att mocka 10-15 boxar per dag är väl väldigt rimligt? Går man över dom två gånger per dag så bör det ju inte ta mer än 3 timmar om dagen, om man är väldigt noggrann. Går nog att göra på två timmar med, för den delen.

När jag jobbade i stall så fodrade, mockade och sopade vi åt 40 hästar på knappa två timmar, då var vi två personer som jobbade.
 
Sv: Praktik i stall

Tillåt mig tvivla.... 40 hästar på 3 timmar:D

Vid helgstalltjänsten på Flyinge var vi tre som jobbade med 45 hästar från 6.30, efter fodring, mockning var det dags för täckning, utsläpp.
Fm fika
Dax att ta in hästarna, täcka av och fodra. Efter fodringen täckning av nästa gäng som skulle ut i hagarna.

Sen lunch

Om du hade tur hann du rida "din" häst.

Dags och ta in, täcka av. Em mockning, fodring. Färdiga ca 17.00

20.00 kvällsfodring

15 boxar per dag SJÄLV, varje dag är inte rimligt på en praktikplats.
En praktikant ska inte behöva mocka hela tiden och det framgår tydligt av HYN:s anvisningar till praktikvärdarna.;)
 
Sv: Praktik i stall

Vad är det för konstigt med det?

Vi började jobba kl 7.

7-7:30: Hö och krafft till alla hästar

7:30-8:45: mockning av alla hästar

8:45-9:00: sopning av stallet.

Det mockades sedan ytterligare en gång per dag åt alla hästar.

Inget konstigt alls. Men du menar alltså att en ordinär ridskola med 40 hästar, som den där jag jobbade, skulle ha 2 1/2 heltidstjänst bara för mockning? Hela stallet, inklusive skötsel av anläggning och ridhus, 30 ridskolehästar och tio privathästar som står på fullskötsel och administration och undervisning 40 lektioner i veckan kräver 4 personers heltidsarbete, plus en helgjobbare.

Mocka femton boxar, om man går igenom dem två gånger om dagen, bör väl inte ta mer än tre timmar om dagen. Då är det fem timmar kvar till annat - helt ok, i mina ögon.
 
Sv: Praktik i stall

Det är just det som är grejen;)

Praktik får inte jämställas med ett jobb!!
Sen är det en :devil: skillnad och mocka spiltor.

Det måste rensas i den här branchen, bort med alla sk praktikvärdar som betalar slavlöner till stackare som inte lär sig annat än och mocka och leda hästar ut och in 7 dgr i veckan,
 
Sv: Praktik i stall

Nu vet jag dock inte vad det är för hippologutbildning du söker men jag snabbantar att det är Hippolog "högskola" på typ Flyinge eller liknande. Problemet med utbildningar med praktik är att när man söker praktiken så är de många som direkt tror att de är "högstadiumspraktik". Men de är de ju inte. Praktik på högskole nivå är till mening att du ska direkt in i de riktiga jobbet inte att du ska slava för att ingen annan orkar göra något. Du ska sättas rätt in mitt i smeten och göra precis de som alla andra gör. Inklusive pappersarbete, ridning och mockning m.m.
Jag läste hipplog på gymnasiet (stor skillnad jag vet) men de är ju förberedande för samma utbildning. Jag var på olika ridskolor och stuterier i Skåne och de jag fick göra mest var mocka och putsa fönster. Målade skrittmaskinen. Gick på eftermiddags promenad med ägaren bebis och handlade lunch. SKITKUL. Hade ju absolut inget att göra med varken stuteriet eller ridskolan.
På en av ridskolorna. var vi 3 pers på 40 hästar 3 gånger om dan och de tog 1 timme varje gång. (på ett ungefär).

Tips: SE TILL ATT DE VET ATT DU INTE ÄR HÖGSTADIE ELEV=SLAV
 
Sv: Praktik i stall

Tillåt mig tvivla.... 40 hästar på 3 timmar:D


Det beror ju på strö och om man har bädd eller liknande i boxen. Samt hur mycket hästar står inne etc. Jag har jobbat på två ställen det ena ca 13 boxar om dagen, kutterspån, bädd ungefär 1 timme sammanlagt, 5 minuter per box mindre för ponnyerna. Där gick hästarna ute från 8 till det blev mörkt. Normalstora boxar 9-10 kvm.

Sedan har jag jobbat på ett ställe där jag egentligen skulle mocka 6 boxar men i perioder mockade upp till 20 boxar per dag, där stod hästarna inne, boxarna var mellan 9 och 16 kvm, sågspån, fri tillgång till stråfoder, allt det gjorde att 10 minuter per box det var snabbt jobbat, 20 boxar tog alltså minst 3,5 timme ofta betydligt längre eftersom man hela tiden blev avbruten...
 
Sv: Praktik i stall

Det är just det som är grejen;)

Praktik får inte jämställas med ett jobb!!
Sen är det en :devil: skillnad och mocka spiltor.

Det måste rensas i den här branchen, bort med alla sk praktikvärdar som betalar slavlöner till stackare som inte lär sig annat än och mocka och leda hästar ut och in 7 dgr i veckan,

Praktik är just praktik.
Att få veta hur det är att arbeta med hästar.
Det är inte utbildning.
Mán skall inte lära sig något annat än att just arbeta.
Och det måste man ju göra genom att just arbeta.

Jobba med avel är ju ungefär just det .
Mocka och leda hästar hit och dit.
I alla fall till 95%.
För min del så är det mest att bära mat och vatten.
 
Sv: Praktik i stall

Det är just det som är grejen;)

Praktik får inte jämställas med ett jobb!!
Sen är det en :devil: skillnad och mocka spiltor.

Det måste rensas i den här branchen, bort med alla sk praktikvärdar som betalar slavlöner till stackare som inte lär sig annat än och mocka och leda hästar ut och in 7 dgr i veckan,

Intressant hur du tar för givet att det var spiltor bara för att jag sa att det var en ridskola... Om två personer mockar 20 spiltor och 20 boxar på en timme, borde inte en person kunna mocka 15 boxar på en timme då? Enkel matematik. Och jo, lite nytta ska man allt göra som praktikant också. Och om man jobbar 8 timmar om dagen på sin praktikplats, så skulle åtminstone jag tycka att det var ok om 4 timmar av dem går åt till att mocka och fodra. Det är ju praktik, man ska lära sig hur det är att jobba i stall, inte regelrätt utbildning där man bara går bredvid och ser hur man gör. Hur man mockar vet väl de flesta, det man ska lära sig är väl snarast hur det är att ha det som jobb, att mocka med lite tempo (:devil: -la skillnad att sköta sin egen häst på fritiden, och det tempo man behöver ha om man jobbar i stall), och se hur man trivs med det och hur det funkar.
 
Sv: Praktik i stall

Praktik är just praktik.
Att få veta hur det är att arbeta med hästar.
Det är inte utbildning.
Mán skall inte lära sig något annat än att just arbeta.
Och det måste man ju göra genom att just arbeta.

Jobba med avel är ju ungefär just det .
Mocka och leda hästar hit och dit.
I alla fall till 95%.
För min del så är det mest att bära mat och vatten.

Praktik är en del i utbildningen.

Jag har själv både varit praktikant och har själv haft hand om praktikanter.

Man anpassar arbetet efter ålder och kunskap på praktikantent i fråga.

Mina praktikanter har alltid fått gå brevid och hjälpt mig med vad jag just gör för stunden. Både tråkiga saker som tex mockning, staket m.m. Men också roliga saker som tex hantering av föl, ridning, betäckning (inom rimliga gränser med tanke på säkerhet m.m), men de har alltid fått vara med på allt beroende på säsong.

Tydligen missköts det en hel del när det gäller praktikanter. Flera gånger så har jag fått höra skräck exempel från praktikanterna. Det vanligaste är att man får en grep i ena näven och en borste i andra och så skall man mocka de boxarna och borsta de hästarna och så inget mer.

Jag måste säga att jag själv har haft tur när jag själv har varit praktikant. Alltid varit väl mottagen och personalen har varit väl föreberd med arbetsupplägget. Detta har i sin tur varit ett mönster för hur jag har tagit hand om mina praktikanter.

Mvh

Tora
 
Sv: Praktik i stall

Visst.
Men det jag gör mest på vinterhalvåret är att bära mat och vatten.
Så är det i mitt avels-stall.
Unghästarna hanteras när de skall verkas och vaccineras.
Och det blir ju att leda hästar hit och dit av det.
Samt att slåss litet med dem på mitten.

Rider, det gör man på ridhästarna.
Men det ingår inte i jobbet.
Det är sådant som folk betalar för.

Och betäcker, det gjorde hingsten själv utan min hjälp.
Men det kunde ju bli att leda hingsten till och från stona.
Och så leder vi hästar igen.

Så är det att arbeta med hästar.
 
Sv: Praktik i stall

Men om det är så att man känner att det inte finns så mycket att lära ut så kanske man inte skall ta emot praktikanter.

Vi hade mycket att göra under vinterhalvåret men bla träning av unghästarna och planering av lämpliga hingstar. Men då har jag arbetat i ett relativt stort stall.

Mvh

Tora
 
Sv: Praktik i stall

Men planerar du inte nästa års betäckningar under vinterhalvåret? Och funderar kring vilka hästar som ska säljas, om något sto ska bytas ut, etc? Dvs planerar verksamheten?
 
Sv: Praktik i stall

Jovisst.
För litet drygt 3 år sedan så gjorde jag en 10-årsplan.
Det tog mig väl ett par dagar att göra.
Och nu så följer jag den.
Det tar några timmar på hösten och på våren att justera och se till att det blir som planerat.

Unghästarna växer sedan mest av sig själva.
Tillsätt hö och vatten.

Avel rockar inte alltid sådär jättemycket.
 
Sv: Praktik i stall

Men om det är så att man känner att det inte finns så mycket att lära ut så kanske man inte skall ta emot praktikanter.

Jag tycker att man måste ta och definiera vad en praktik skall gå ut på.
Det jag tycker att den skall lära ut är hur man på egen hand faktiskt sköter ett stall och en verksamhet.
Och vad det i realiteten innebär.

Jag förväntar mig inte att en praktikant kan sköta gården på egen hand om jag åker bort.
Det förväntar jag mig däremot att någon som har haft 1års praktik skall kunna göra.

De skall under praktiken lära sig att se om hästarna mår bra eller dåligt.
De skall kunna bedöma om en häst som mår dåligt behöver veterinärvård eller om det går att klara av hemma själv.
De skall kunna ringa ut en veterinär och ta emot den samt sköta om eftervården.
De skall kunna ta emot en hovslagare.
De skall kunna avgöra hullet på en häst och justera foderstaten därefter.
De skall veta hur fullt friska unghästar växer och utvecklas.
Hur stall och byggnader måste skötas.
Laga staket och sätta upp hagar.
Klara av den enklaste el-läran som behövs för att sköta ett elstaket.
Planera hästarnas hagar.
Vilka skall gå med vilka och var, samt varför.
Kunna planera allt slavjobbet så att det blir gjort inom rimlig tid.

D.v.s. veta hur man på alldeles egen hand sköter om runt 15 hästar med tillhörande anläggning.

Är inte det något att lära sig?
 
Sv: Praktik i stall

*lånar knapp*

Hugger tag lite i själva tråden också! Min fråga är vad som krävs av mig som "praktik värd" (eller vad man ska kalla det). Vad ska en praktikant ha för arbetsuppgifter? Hur mycket lön bör utgå till praktikanten? Är det ok att erbjuda fri stallplats som delbetalning av lön?

M
 
Sv: Praktik i stall

Jovisst.
För litet drygt 3 år sedan så gjorde jag en 10-årsplan.
Det tog mig väl ett par dagar att göra.
Och nu så följer jag den.
Det tar några timmar på hösten och på våren att justera och se till att det blir som planerat.

Unghästarna växer sedan mest av sig själva.
Tillsätt hö och vatten.

Avel rockar inte alltid sådär jättemycket.

Gjorde du en plan för exakt vilka hingstar du ska betäcka vilka ston med de närmsta tio åren?:confused: Hur är det med nya hingstar (eller om någon hingst du planerat använda om tio år inte finns tillgänglig då)? Vad händer om avkommorna inte blir exakt så som du har tänkt dig? Vad händer om något sto inte lämnar de avkommor du trott?

Det är väl ingen som tror att avel rockar jättemycket, men någon liten tanke har man väl med aveln. Avelsresultatet ska väl utvärderas kontinuerligt, man bör väl hålla sig á jour på olika sätt om hingstar och avelsresultat (jisses, jag är inte ens uppfödare, men lägger lätt ner någon timme i veckan på att informera mig, bara för att hålla ngn rudimentär kunskapsnivå av intresse). Och sen ska det väl planeras och tränas för championat och försäljning av unghästarna, etc?

Naturligtvis är det till största delen rent kroppsarbete, men jag blir lite mörkrädd när man som heltidsuppfödare inte lägger ner mer tankemöda än fyra timmar om året på vad man håller på med.
 
Sv: Praktik i stall

Nja, ibland så får man vackert köra på med det som man har.
Och om man har en plan, så gäller det att följa den under en längre tid.
Annars så blir det bara hattigt.
Jag höll också på sådär och försökte att maximera det hela.
Men numera så går det liksom automatiskt.
Jag kan stammarna och vet ungefär vad det blir.

Och nya hingstar kan inte vara så överraskande.
De har ju gamla kända hingstar bakom sig.
Finns inte just den hingsten kvar, så brukar det finnas någon bror eller son.
Det reder sig liksom.

Och jag avlar inte på heltid.
Jag föder upp, rider in och säljer också.
Och så har jag litet ridverksamhet.
Jag säljer bara vuxna ridbara hästar numera.

Tanken som jag har är att avla fram friska hästar som är problemfria att äga som fritidshästar.
Och jag är där väl förtrogen med vad som jag vill ha.
Just nu så håller jag däremot mest på med ett färgexperiment.
Och det är ju spännande på sitt sätt, det handlar om genetik på DNA-nivå.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 158
Senast: Zpunk
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 566
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp