Bukefalos 28 år!

Prata med hästen under tävling.

fruxolisa

Trådstartare
Nu låter detta kanske konstigt men jag undrar helt enkelt som man får lov att berömma hästen när man är inne på tävlingsbanan, alltså "prata" med den. Nu menar jag självklart inte att man skall berömma den efter varje hinder man hoppar inne på banan eller i varje liten ökning i dressyrprogrammet. Detta var bara en liten tanke som slog mig då jag ska tävla för första gången på söndag, då i hoppning! :)

/Lisa
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

I dressyr får du i alla fall inte säga ett knyst till hästen. (Vad jag minns).
Men hoppning är ju ingen bedömningssport så det är nog helt okej att berömma hästen!

Lycka till! :D
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Äsch då. Ska tävla dressyr till veckan, och i travökningarna brukar min häst behöva mer peppning av mig. Är det någon som vet till 100% att man ska vara tyst i dressyr?
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Är tävlingen ute?
Om dommare sitter i bil, hör de ju inte om du peppar utan att det synns för mycket!! :-)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Man får åtminstonne inte smacka på dressyrbanan:crazy: man blir inte utesluten eller så men det kan dra ner poängen ngt.
Jag brukar småprata lite med min häst som lätt blir spänd, klia lite på manken o klappa hennen osv. Ingen som har komenterat på det hittills:angel: Vet många som brukar göra ett lite visslande ljud när de vill hästen skall öka (istället för smackning) då det hörs mindre...

I hoppning är det fritt fram att tjoa och smacka och berömma!
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

som dom andra har sagt: i dressyren ska du helst vara helt tyst. beror lite på vilken domare det är också, en del ignorerar om man skulle råka prata lite eller så, men andra är stenhårda och ger minuspoäng för minsta lilla smackning...
i hoppning är det bara att köra hårt! :D själv snackar jag som sjutton när jag hoppar! :p "oj, nu går det fort, hej och hå, kom igen nu hästen, yehaa!" så låter det lite då och då, hehe.. :D
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

skönt att man får parata med hästen, Jag berömmer henne jättemycket när jag hoppar- och rider dressyr för den delen med!
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Är tävlingen ute?
Om dommare sitter i bil, hör de ju inte om du peppar utan att det synns för mycket!! :-)

nej, den är inne. Men jag tror inte det är så många som hör mig, publiken sitter inne i ett inglasat café, det finns ingen ordentlig läktare.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

rekomenderar starkt att försöka vara tyst under dressyrprogrammet...gjorde misstaget att mumla/prata lite lugnande med min ena pålle under en tävling då dt hade bliivit fuktfläckar på marken i ridhuset eftersoim det hade regnat in och hon blev lite spänd över det...(var dock inte mkt prat..utan bara ett mumlande- seså, det är ingen fara gumman..);)

detta fick jag dock poängavdrag för och kommentar i protokollet..och en vääääldigt snorkig dommare efteråt...:p

så..jag kommer iaf vara vääääldigt tyst inne på banan framöver:D
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

rekomenderar starkt att försöka vara tyst under dressyrprogrammet...gjorde misstaget att mumla/prata lite lugnande med min ena pålle under en tävling då dt hade bliivit fuktfläckar på marken i ridhuset eftersoim det hade regnat in och hon blev lite spänd över det...(var dock inte mkt prat..utan bara ett mumlande- seså, det är ingen fara gumman..);)

detta fick jag dock poängavdrag för och kommentar i protokollet..och en vääääldigt snorkig dommare efteråt...:p

så..jag kommer iaf vara vääääldigt tyst inne på banan framöver:D

dumt att få poängavdrag för att du lugnar hästen!
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

I dressyr får man avdrag om man pratar/smackar, eftersom kommunikationen inte är så bra.

Jag kan göra det ibland ändå, om det är nödvändigt för att få hästen att utföra en rörelse, t ex om hästen ballar ur (då ryter jag), eller om hästen är väldigt rädd och spänd (pratar lugnande). Men det är ju fall då hästen är orutinerad och tävlar i utbildande syfte. Jag vet ju om att jag kommer få avdrag, men hellre det en helt misslyckad ritt.

Jag jämför det med t ex kraftiga tygeltag (om hästen skulle skena eller bocka järnet), eller om man skulle skänkla ála ridskole barn (sparka), om hästen t ex fryser fast i marken. Självklart får man avdrag, men man måste ju lösa situationen på något sätt :).
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Nej, precis det jag menar. Det är om domarna hör det hela som du ska vara "bekymrad" över, alltså spelar publikplatsen ingen större roll.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

I hoppning får du berömma hästen nån enstaka gång, pratar man hela tiden kan det räknas som "tipping" även om det är efter hinder....
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Jag kan berömma min ponny vid enstaka tillfällen (max en gång per start) ute på banan.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

I dressyr får man avdrag om man pratar/smackar, eftersom kommunikationen inte är så bra.

Jag kan göra det ibland ändå, om det är nödvändigt för att få hästen att utföra en rörelse, t ex om hästen ballar ur (då ryter jag), eller om hästen är väldigt rädd och spänd (pratar lugnande). Men det är ju fall då hästen är orutinerad och tävlar i utbildande syfte. Jag vet ju om att jag kommer få avdrag, men hellre det en helt misslyckad ritt.

Jag jämför det med t ex kraftiga tygeltag (om hästen skulle skena eller bocka järnet), eller om man skulle skänkla ála ridskole barn (sparka), om hästen t ex fryser fast i marken. Självklart får man avdrag, men man måste ju lösa situationen på något sätt :).

Bra skrivet! ;)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Som tur är så hör ju hästar mkt bra så jag brukade berömma min pålle på tävling för annars blev han lite sur, var hingst och behövde mycket uppmuntran för att tycka att det var kul, men jag rörde inte så mkt på munnen utan pratade med stilla läppar sas.:o:p Jag har aldrig någonsin fått ngn kommentar på det.:D
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

I hoppning får du berömma hästen nån enstaka gång, pratar man hela tiden kan det räknas som "tipping" även om det är efter hinder....

känner mig lite dum nu, men vad är "tipping" :o:D
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Råkade ut för en jättesur domare en gång, ponnyn var jätterädd för nånting, kommer inte ihåg vad och vägrade nästan gå förbi där. Så jag mumlade lite lugnande till honom: "såja, det är ingen fara" och "braa" när han tillslut gick förbi (detta var alltså mitt i programmet) sen när jag fick protokollet hade han skrivit med STORA bokstäver och en massa utropstecken: VAR TYST!!!!!!! Skitkul liksom när jag bara försökte lugna ner en livrädd häst!

Tycker att det är lite väl att ta i när det gäller en sån sak, om hästen är rädd. Det vore ju en annan sak om man sitter och pratar högt med den hela tiden för att få den att göra vissa saker som att heja på den i en ökning eller vad som helst. Så jag skulle nog råda dig att vara tyst i dressyren.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 503
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 317
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 203
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 690
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp