Bukefalos 28 år!

Prata med hästen under tävling.

Sv: Prata med hästen under tävling.

I hoppningen så får man prata med hästen. Igår när min ponny vägrade åt sidan tog jag ledande tygeltag mot hindret och sa: Hit ska du! :) Domarn sa inget.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

I hoppning får du berömma hästen nån enstaka gång, pratar man hela tiden kan det räknas som "tipping" även om det är efter hinder....

Aldrig varit med om och jag berömmer i princip alla hästar över eller efter nästan varje hinder.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

I hoppning får du berömma hästen nån enstaka gång, pratar man hela tiden kan det räknas som "tipping" även om det är efter hinder....

Har jag aldrig hört talas om? Jag har tilloch med frågat en ÖD en gång och hon sa det var helt OK
Vi hade en kille i klubben som hela tiden sa "Hopp" innan hindret, det gjorde han tom på lokaltävling hemma men domaren sa inget.
Vet inte varför bara, för ponnyn hoppa bara man ställde ett hinder framför.
På helgens klubbtävling var det en tjej som prata hela banan igenom, hade jättesvårt hålla mig för skratt när jag stod där på banan :rofl:
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Jag har sett en tjej vinna en 1,40-hoppning och hon sa "hopp" innan varje hinder. I hoppning får man prata så mycket man vill med hästen. Jag brukar alltid berömma hästen om de räddar en ur svåra situationer.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Jag har sett hur många som helst pratat med hästen. Tom mig själv :)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

I dressyr brukar jag bara mummla *stavning?* ett litet "bra" då och då när hon är duktig, i hoppning är det desto mer. :D
Haha, då brukar jag tjoa över halva ridbanan, typ: "Kom igen nu!" Håll igång! Duktig tös! Sista hindret!" Haha, det finns de som brukar ha rätt roligt åt att jag pratar så mycket med min häst då. :D
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Som vissa andra har skrivit får man inte prata i dressyr, men det gäller ju att välja vart man pratar ;) Om man pratar nere vid motsatt kortsida från där domaren sitter så är det inga problem, men tänk på att smackningar låter högre än prat. Sen är det inte så smart att prata när man rider "mot" domaren, typ på långsidor, för om dom kollar noga syns det att munnen rör sig ;) Vissa domare sitter ju inglasade också och då är det bara att prata på.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

*kl

Poängen i dressyr är ju att man ska kunna RIDA hästen även om det uppstår ett problem.
Menar inte att jag inte tycker det är okej att prata med den, men då får man ju också ta att man kan få lägre poäng.

Sen tycker jag faktiskt inte det är så trevligt att ryttare ropar/skriker på hästen ens i hoppningen :o
Hästen hör utan att man skriker.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

*kl*

Jag tycker det är en konstig "regel". Man kan ju knappast lära hästen vilken väg den ska gå med rösten. vad ska man säga liksom? " hörru polle nu ska vi göra skänkelvikningar, gör du det är du snäll?". Nae, tror inte det. Jag tycker det ska vara okej att prat med hästen för att lugna, hellre att jag gör det och får avdrag än att rida hela pogramet med en spänd o tittig häst.

I hoppning tycker jag att en del ryttare går över gränsen. Att skrika på hästen hjälper knappast om den vägrar på ett hinder eller liknande. Då bör man istället fundera på VARFÖR den stannade. Att peppa hästen till lite fart tycker jag däremot är helt okej. (nu tänker jag på slutet.)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Fast det har ju knappast med det att göra.
Poängen är som sagt att man ska kunna klara av hästen ändå.
Man ska ju rida med så små hjälper som möjligt och man ska även kunna lugna hästen med dessa hjälper.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Ja det är klart. Men allt går inte allt lösa med hjälperna, såvida du inte har en super häst som klarar allt.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Tvivlar STARKT på att man inte skulle få prata på hopptävling. Då borde jag ha blivit utesluten på alla tävlingar! Har tävlat många nationella tävlingar i år och tillochmed i Msv A (fd då..) pratar ryttarna med ponnyerna, högt och peppande ord. Såsom "hopp", "kom igen nu!" etc. Däremot i dressyr vet jag att man inte ska använda sig att ord/smackningar. Man kan ju göra det men inte så att någon hör!
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Men varför skulle det då gå att lösa med rösten?

Den sista meningen förstod jag faktiskt inte poängen med alls. :p
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Rösten kan lugna hästen, få den framåt m.m.

Det jag menade är att alla hästar lyssnar nog en del på ryttarens röst. Men du kanske ha en häst som bara rids med hjälperna, men det är inte alla som har sådana hästar.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Bra skrivet!

Jag ser det dock inte som dålig kommunikation då jag har lärt min häst röstkommandon och kan reglera honom med dessa.
Får vi avdrag för det så är det mitt val :)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Rösten kan lugna hästen, få den framåt m.m.

Det jag menade är att alla hästar lyssnar nog en del på ryttarens röst. Men du kanske ha en häst som bara rids med hjälperna, men det är inte alla som har sådana hästar.

Förstår inte varför du är så nedlåtande mot Vita?
Det är väl klart att man kan prata lugnande med hästen då och då på dressyrtävling men måste man lugna hästen med rösten tävling efter tävling så ska man kanske börja funderar ut ngt annat.
Uppenbarligen fick det mängder med hästar som går att lugna ner med andra hjälper än rösten, åk på lite dressyrtävlingar så får du se.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Jag håller helt med dig, jag pratar själv ibland på dressyren som jag skrev innan men det är i berömmande syfte. Plus att jag glömmer att andas annars :D Man ska inte behöva bromsa eller smacka egentligen, men sen finns det ju vissa hästar som tappar motorn inne på banan och då kan jag förstå om man vill smacka.

Och jag avskyr när folk skriker "hopp" till sina hästar, däremot tycker jag inte att det är speciellt störande när folk berömmer högt.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Rösten kan lugna hästen, få den framåt m.m.

Det jag menade är att alla hästar lyssnar nog en del på ryttarens röst. Men du kanske ha en häst som bara rids med hjälperna, men det är inte alla som har sådana hästar.

Det kan skänkel och säte också. :angel:
Jag förstår ändå inte redigt vad du vill få fram.
Förstår inte alls varför man inte skulle kunna lösa ett problem med hjälperna??

RIDNINGEN är ju själva grunden i.. ridning.
Att använda röst i skolning kan jag väl köpa, men om man absolut inte kan lugna eller få fram hästen utan röst så tycker iaf jag att det brister ganska mkt i ridningen :o

Jag ser inget fel i att använda rösten, men när man tävlar så ska man ha kommit så långt att man ska klara sig utan. Gör man inte det så får man acceptera ett avdrag, precis som man får om man exv saktar av hästen för att den hoppar för något.

Själv har jag (nästan) aldrig tid att använda rösten när jag rider dressyr. Jag koncentrerar mig för mkt :D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 302
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 910
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp