Bukefalos 28 år!

Prata med hästen under tävling.

Sv: Prata med hästen under tävling.

Jag brukar använda "tungsmackning" om hästen blir ouppmärksam. Det är så pass lågt att det inte är så stor risk att domaren hör det, men hästen uppmärksammar det ju direkt.


Jag tycker det är skitstörigt när ungar (främst) verkligen SKRIKER braaaaaaaaaaa eller what ever på hoppbanan.
Det är ju upp till dem alltså, men jag tycker inte det är så trevligt. :p
Givetvis mkt trevligare än att de skriker negativt på hästen men ändå. Hästar är känsliga, dom hör bra utan skrik :p
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Nu låter detta kanske konstigt men jag undrar helt enkelt som man får lov att berömma hästen när man är inne på tävlingsbanan, alltså "prata" med den. Nu menar jag självklart inte att man skall berömma den efter varje hinder man hoppar inne på banan eller i varje liten ökning i dressyrprogrammet. Detta var bara en liten tanke som slog mig då jag ska tävla för första gången på söndag, då i hoppning! :)

/Lisa

Jag är en liten fuskare i dressyren jag, HAHA!! ja har lärt mina hästar att Sssssssssss betyder travökning. så när ja är på väg in på tex en diagonal o tar en halvhalt o checkar läget så säger jag Sss då vet dom vad som komma skall.
Sen när ja väl är inne på diagonalen o ska få till en ökning så kommer mitt kära Sssss tyst o fint. men hästarna vet precis vad som gäller. och ja gör det med ett smile på läpparna så ingen ser eller hör !!!

HAHAH!

Det finns så många olika trix. men det har ja snott från körfolket. När dom S:ar sina hästar så går dom från skritt rätt upp i galopp!!!
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Näe, åh så smart! Det har du bra användning av va? :) 10: or på de ökade? :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Prata med hästen under tävling.

Har en Arab håller inte på med hoppning och dressyr men det är
himla roligt .

Rider Distans ridning och när hästarna ska gå ner i puls så pratar de flesta jag vet, nästan ingen som inte gör det , använder lugn röst och pratar med henne även visslar när man kommer in i grind också. :)

vet att man inte får prata i dressyren men om man viskar, eller dom här som kan prata med stängd mun ;)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

tävlat en hel del och ja vet att de som kommer från UAE mm.
visslar på sina hästar (när de är inne i vet) så kissar de och då
åker ju pulsen ner direkt ;) Hhaha.


Fast det har ju inge med dressyr, hoppning och
göra men bara det att hästar förstår så mkt du som säger sss! så
ökar hästen ;)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Visst går det att hjälpa massor med hjlperna, men rösten kan spela roll på vissa hästar.
Såklart är ju grunden i ridning själva ridningen men man kan inte alltid hålla sig till det.
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Förstår inte varför du är så nedlåtande mot Vita?
Det är väl klart att man kan prata lugnande med hästen då och då på dressyrtävling men måste man lugna hästen med rösten tävling efter tävling så ska man kanske börja funderar ut ngt annat.
Uppenbarligen fick det mängder med hästar som går att lugna ner med andra hjälper än rösten, åk på lite dressyrtävlingar så får du se.

Nedlåtande? Vad är du mot mig då.

Jag är mycket på dressyrtävlingar så jag vet mycket väl hur det går till.
Det jag gjorde här tråden var att skriva min åsikt och hon skrev sin.Är det inte så det går till här? Så jag ser inte ditt problem?
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Nedlåtande? Vad är du mot mig då.

Jag är mycket på dressyrtävlingar så jag vet mycket väl hur det går till.
Det jag gjorde här tråden var att skriva min åsikt och hon skrev sin.Är det inte så det går till här? Så jag ser inte ditt problem?

Jag förstår att du inte ser mitt problem, eftersom jag inte har ngt ;):idea:

Jag tyckte "såvida du inte har en super häst som klarar allt." lät väldigt nedlåtande och sarkastiskt. Det är väl rätt självklart att sånna hästar inte finns.
Och jag förstår inte varför du tycker mitt inlägg var nedlåtande när jag till viss del höll med dig, att rösten är en bra hjälpmedel, MEN om man måste andvända det varje tävling för att få hästen lugn så kanske man måste jobba på en annan metod eftersom det inte är tillåtet (eller drar ner poängen) på dressyrtävlingar.

Men det är ju jättebra då att du vet hur det går till, då vet du liksom jag att det finns flertalet hästar som går att lugna utan rösten och som tillomed inte behöver lugnas alls :idea:
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Jag säger själv ''BRA'' till min ponny efter en del hinder. Detta gör jag för att min ponny oftast stannar på ''läskiga'' hinder, då tycker jag det är helt rätt att berömma när dom hoppar. De flesta har ju en anledning till att berömma. Så jag tycker att det är helt okej att ropa : ''Bra'' efter hindren, då visar man ju att man uppskattar de ponnyn gör.
det är bara min åsikt, inget ont mot någon :)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Aldrig varit med om och jag berömmer i princip alla hästar över eller efter nästan varje hinder.

Det finns kinkiga överdomare, vet en tjej som fick en tillsägelse just för att hon berömde hästen efter varje hinder. Tror inte det står tryckt i TR men har sett flera gånger (olika överdomare) som sagt till. Nu oftast då för att ryttarna skrikit hela tiden framanför hinder...
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Vilken bra förklaring du gav, nu förstår jag genast bättre!:idea:
Vi tycker vell ungefär lika då, bara att jag inte var lika bra på att uttrycka mig. Det jag skrev till Vita var dumt, ber om ursäkt för det.
Så, nu är allt lös, inget mera gnabb, alla glada :laugh::)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Förr sa jag aldrig nåt eller gjorde några ljud på hoppbanan men i vissa situationer kan det behövas - som när min ponny inte skulle hoppa ett hinder och knappt blev svängbar kan lite "morrande" eller ett bestämt neej göra susen. såklart när han väl hoppade efter lite surande måste han få klapp eller ett braa:D mycket uppmuntrande smackningar på läskiga hinder också:D kanske inte så mycket prat men nästan;)
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Anledningen (tror jag) till att man kan få lägre p om man pratar med hästen under ett dressyrprogram är att rösten kan användas som en förstärkning av hjälperna, ungefär som ett ridspö, och meningen med dressyr är ju att man ska få hästen att göra som man vill med så små hjälper som möjligt? Det lät i allafall ganska rimligt i mitt huvud :angel:

Jag bruka snacka ganska mycket när jag hoppar, typ: Braaaaaaa, duktigaste, fiiinaste ponnyn :angel: :o

I dressyr kliar jag ponnyn på manken och mumlar lugnande då han alltid ska till att sticka iväg i ett vansinigt tempo (i alla fall i jämförelse med de andra dressyr-hästarna) i galoppen... :rofl:
 
Sv: Prata med hästen under tävling.

Jag säger själv ''BRA'' till min ponny efter en del hinder. Detta gör jag för att min ponny oftast stannar på ''läskiga'' hinder, då tycker jag det är helt rätt att berömma när dom hoppar. De flesta har ju en anledning till att berömma. Så jag tycker att det är helt okej att ropa : ''Bra'' efter hindren, då visar man ju att man uppskattar de ponnyn gör.
det är bara min åsikt, inget ont mot någon :)

Jag gör detsamma! Har samma problem som din polle har :P
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 302
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 917
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp