Bukefalos 28 år!

Pressa halm...

K

knyttet

Jag arrenderar ut åkermark till en bonde i närheten. I år fick jag all halm (han tar inte halm, utan plöjer direkt) om jag ordnade balningen själv. Jag fick en annan bonde att göra det åt mig och han tog 16 öre/kg för att pressa. För mig säger det ingenting. :o
Är det billigt? Normalt?

När jag har köpt halm tidigare har jag köpt från min "högubbe" och då har han sålt det olika billigt beroende på hur mycket hö jag har köpt... :smirk:
 
Vi pressar för 4 kr + moms, levererat in på gården (lastas med Mullerup-vagn). Förutsätter att du pressar nära stallet.

Säg att du har 6 kg i en bal...Det blir 66 öre/kg + moms
 
Vet inte vad det kostar, men det går väl lite diesel till traktorn och lite smörjmedel till balmaskin och så ska väl bonden ha en slant för besväret. Tycker det låter billigt faktiskt!

/Hippo
 
Var tvungen att räkna igen efter de här svaren...men det stämde faktiskt.
Jag fick ungefär 3,5 ton halm och betalade under 600 kr. Jo, det låter förstås skamlöst billigt när man tänker på att han borde haft nån förtjänst på det hela... :o
Men jag ska köpa hö av honom hela vintern så jag ger ju honom lite mer inkomster sen...för höet är inte lika billigt... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 216
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 850
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp