Preventivmedel efter 40

Tack för alla svar och tips, Buke är dom vanligt fantastiskt.

Jag tycker om att själv ha kontroll på mitt preventivmedel. Det är en av sakerna jag gillat med p-ring, jag har själv kunnat ta ut den när som helst om det inte hade varit nått som funkat för mig. Eftersom jag haft problem med hormonella preventivmedel så här jag varit skeptisk till sånt som nån annan behöver sätta in och ta ut. Tror att jag ska testa minipiller igen och funkar det den här gången så kanske hormonspiral kan vara ett alternativ. Kanske ska kontakta gyn och höra om jag kan börja med p-ring igen eftersom det funkar hittills.
 
Tror du är den första som jag hör varit nöjd med sin p-stav, har bara hört folk som har dåliga erfarenheter tidigare. Ska läsa på lite mer.
Jag blödde konstant med min, tröttnade och tog ut den efter ett halvår. Dessutom syntes den, inte så kul när man har kortärmat.

Men det är ju som sagt väldigt olika mellan olika peroner vad som ger biverkningar och inte. Det jag gillar med hormonspiralen är tanken på att hormonerna bara är lokalt, inte i hela systemet.
 
Jag blödde konstant med min, tröttnade och tog ut den efter ett halvår. Dessutom syntes den, inte så kul när man har kortärmat.

Men det är ju som sagt väldigt olika mellan olika peroner vad som ger biverkningar och inte. Det jag gillar med hormonspiralen är tanken på att hormonerna bara är lokalt, inte i hela systemet.

Har hört såna grejer om p-stav tidigare också. Samt att det satt sig på humöret, känns den som blev aggressiv på hormonella preventivmedel men p-ring funkade. Det var efter hon berättade det som jag vågade testa p-ring trots att hormoner inte funkat tidigare. Precis som hormonspiralen verkar p-ringen lokalt och jag håller med dig om att det är en stor fördel.
 
Det är lång väntetid på sterilisering sa barnmorskan till mig i somras.

Jag var och tog min p-spruta i veckan och då sa barnmorskan att jag kommer få sluta med den om några år :( alternativen för mej som inte vill blöda var då spiral eller p-stav. Det kommer bli stav då jag vägrar allt vad spiral heter. Har haft flera bekanta som blivit riktigt dåliga av sina spiraler. Stav har jag haft förut och det funkar i alla fall.

’Varför skulle du inte få behålla p-sprutan?


Allmänt då...
Tycker sjukvården borde upplysa mer, du får inte börja med p-piller efter 40, nehej, men vad får man börja med då? Endast spiral? Eller vad har de tänkt för livmoderbärare mellan 35-55 som inte kan ha spiral då? Eller minipiller? Alla som inte får blöda pga endomitros?
 
P-stav? Jag har varit supernöjd med min, jag är inne på min tredje nu. :) Jag har inte känt av några biverkningar alls och är i stort sett helt blödningsfri, mot slutet av p-stavs livsålder brukar mensen hoppa igång igen. :)

Wow, lyckost dig. Jag älskade min hormonspiral men fick av andra skäl byta och det enda riktiga alternativet var p-stav. Jag fick tillbaka blödningarna som jag inte haft sedan jag var 22 år och huvudvärken de första månaderna var inte att leka med. Att jag gått upp 7 kg behöver inte ha med staven att göra, men det känns så... :cautious:

Sexlusten gick ner också, så det kan ju ses som en "vinst" om man tänker på perventinsyftet .
 
P-stav? Super nöjd, inne på 4dje nu. Jämnare mens överlag och mindre ont.
Så skönt att sätta in den och sen inte behöva tänka mer på 3år. :)

Min syns absolut inte som någon nämnde, den sitter på insidan av armen.
Jag känner den, men många vet inte att jag har stav om jag inte sagt något om det.
 
Wow, lyckost dig. Jag älskade min hormonspiral men fick av andra skäl byta och det enda riktiga alternativet var p-stav. Jag fick tillbaka blödningarna som jag inte haft sedan jag var 22 år och huvudvärken de första månaderna var inte att leka med. Att jag gått upp 7 kg behöver inte ha med staven att göra, men det känns så... :cautious:

Sexlusten gick ner också, så det kan ju ses som en "vinst" om man tänker på perventinsyftet .
Det låter verkligen inte som det passade dig! Jag har inte märkt av någon av de biverkningarna, snarare gått ner och håller mig stabilare i vikt och sexlusten är nog snarare bättre. Man skulle verkligen önska att man visste mer om vad som passar olika kvinnor.
 
:confused: Oj jag mår som sagt toppen med den, betydligt jämnare i humöret och i stort sett ingen mens! :up: Men ja kvinnokropparna är intressanta, det är sällan något fungerar för alla! :)
Jag funkade åxå bra på den. Ingen mens alls. Tills sista månaderna. Då blödde jag som en gris. Men barnmorskan sa att det var bara att byta den tidigare istället så skulle det lösa sig.

Men det var mindre trevligt att sätta i och ta ur den. Hon hade aldrig satt i någon förut och satte den så djupt att det kändes trots bedövningen. Sen när det var dags att ta ut den så fick barnmorskan hämta hjälp för det gick knappt. Dom undrade vad det var för klåpare som satt dit den.
 
Tror du är den första som jag hör varit nöjd med sin p-stav, har bara hört folk som har dåliga erfarenheter tidigare. Ska läsa på lite mer.
Även jag är nöjd med min pstav. Är inne på min 3e eller 4e. Inga biverkningar alls och i princip mensfri.
Syns inte heller, förstår inte ens hur den kan synas? Det enda som syns är ett litet ärr, typ som efter vattkoppor där man satt i/plockar ur den.
 
Har hört såna grejer om p-stav tidigare också. Samt att det satt sig på humöret, känns den som blev aggressiv på hormonella preventivmedel men p-ring funkade. Det var efter hon berättade det som jag vågade testa p-ring trots att hormoner inte funkat tidigare. Precis som hormonspiralen verkar p-ringen lokalt och jag håller med dig om att det är en stor fördel.

Jag vägrade alla former av p-piller när jag var ung, ffa livrädd för att gå upp i vikt som typ alla mina kompisar gjort när det börjat med p-piller. Livrädd för att sätta in spiral också (kan knappt göra cellproverna utan jag har panik och grinar mig igenom dem.) Fick då p-ring, eftersom hormondosen är lokal och rätt låg. Jag minns att jag hade små blödningar i en månad när jag satte in den första gången, men sen dess har det inte varit nåt bekymmer. Slutade en period på 6 mån när jag var osams med ett ex om vem som skulle stå för det säkra liggandet ( :angel: ) men Gud så dåligt jag mådde då, fick finnar, PMS från helvetet, mensvärk och all skit som jag aldrig tidigare haft någonsin. Började om igen och har aldrig haft problem sen dess, varken med blödningar eller finnar... PMS från helvetet ha jag tyvärr oavsett. Men med p-ringen har jag mens 1 dag under min mensvecka, mindre eksem osv än jag hade innan jag började med den (hade inget alls innan).
 
Även jag är nöjd med min pstav. Är inne på min 3e eller 4e. Inga biverkningar alls och i princip mensfri.
Syns inte heller, förstår inte ens hur den kan synas? Det enda som syns är ett litet ärr, typ som efter vattkoppor där man satt i/plockar ur den.
Ptja, som en liten pinne under huden på insidan av armen :turd:
 
Känns som din suttit extremt grunt? Eller har du väldigt lite underhudsfett? 😅
Min syns bara om jag trycker på den i ena änden så den andra åker utåt liksom.
Jag har ju ingen annan att jämföra med men min satt typ direkt under huden, och den är ju väldigt tunn där. Störigt. Men då vet jag att det inte ska vara så iaf :p
 
Älskar p-stav. Om jag så blev nunna skulle jag fortsätta. Mitt humör är berg o dalbana utan hormoner, med staven är det betydligt jämnare. Har typ som små mellanblödningar lite då och då som kan vara lite sega (men max 7 dagar, oftast 1-2 och extremt lite). Enda negativa dvs att inte vara helt blödningsfri.

Tyckte det var lite läskigt att ha något under huden i början med första men har vant mig nu, jag är nog ganska klen med sådant överlag. Gjorde ju inte ont eller så.
 
Jag äter cerasette som är ett minipiller.
Är osäker men tror den innehåller gulkroppshormon.
Får inte äta vanliga p piller pga blodproppsrisk.
Är 47 år och har ingen mens när jag äter dessa piller. Väldigt nöjd
 
Jag äter cerasette som är ett minipiller.
Är osäker men tror den innehåller gulkroppshormon.
Får inte äta vanliga p piller pga blodproppsrisk.
Är 47 år och har ingen mens när jag äter dessa piller. Väldigt nöjd

Det är den sorten jag blödde varannan vecka av. Hade blödning i typ 7 dagar, ingen blödning i 7 dagar sen blödning igen och så höll det på.
 
Long story om min erfarenhet nu: Jag hade kopparspiral innan, och det var ett levande helvete. BM började med att första gången inte kunna sätta in den, nästa gång satte hon in den så fel att den roterade och skar upp sidan av livmodern och efter en vecka fick jag åka in till akuten och RYCKA den på rätt plats. :yuck: Den smärtan var hujeadamig. Efter det var det oändliga blödningar, mensvärk från helvetet och allmänt blä. Tog ut den och var helt bombsäker på att jag inte skulle ha spiral igen pga vad som hänt. Men eftersom jag har haft problem med sexlust, acne osv på p-piller så pratade jag med läkaren om valen. Landade då ändå på hormonspiral, Mirena som någon nämnt här och bad om en annan BM än senast och insättning var easy peasy denna gången. Och jag är störtnöjd! Ingen mens, inga finnar, humör och lust är stabilt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska boka tid hos barnmorska så fort jag blir frisk. Men bollar lite här under tiden 😁 som jag fattat det av googling är mina alternativ...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 556
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 597
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 984
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 565
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp