Bukefalos 28 år!

"pris inkl ev moms" ?

Bumble-Bee

Trådstartare
Jag har tittat lite på annonser på transporter och har sett en del där det tex står "pris 75000:- inkl ev moms". Jag kan mycket lite om moms och skatteregler då jag inte driver något företag själv, men jag vet att här finns andra som är duktiga på det! Så, vad betyder inkl ev moms? Antingen betalar man väl moms eller inte, beroende på om köparen är företagare eller ej? För företagare kan väl dra av momsen, men varför skriver säljaren så i annonsen? För säljarens del spelar det väl ingen roll... Eller? :confused: Någon som vet?
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Skulle kunna tänka mig att säljaren är beredd att strunta i momsen om det inte är ett företag som köper häst. Dessa kan ju dra av momsen.
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Det är nog för att informera företagare att de kan lyfta momsen om de köper.(Alltså att vagnen säljs av ett företag)
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Åhå, är det så de menar tro? Det gör ju en hel del på priset i så fall. Jag har blivit lite fundersam när jag läst det, har inte riktigt fått ihop det... Tack för svar! :)
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Så om jag som privatperson köper släpet så betalar jag det utsatta priset, i mitt ex 75000 kr?
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Så kan det vara, ja. Tänkte inte på det.
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Fast... nu när jag kikar igen så står det så även på annonser som verkar vara från privatpersoner, dvs det finns inget företagsnamn eller hänvisning till hemsida, inga finansierings-förslag osv. Bara ett förnamn, en stad och ett mobilnummer. :confused:
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Tror du kollat på hästnet, där står det så i alla annonser. Så det bästa är att ringa/maila och kolla om det är moms med eller inte
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Om du inte ska köpa för företags räkning spelar det ju ingen roll, momsen är inräknad, d v s utskrivet pris är vad du måste punga ut med.
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Men om det är en privatperson som säljer får de väl inte lägga på moms? Eller de skriver bara ut det pris de vill ha får transporten och så får en ev företagare räkna av momsen utifrån det priset?
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Är det privatperson så finns det ingen moms, nej.

Förmodligen därför det står "eventuell". Kan det vara så att det är en färdig text som inte är/går att ändra?
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Ja, det kan vara så att det är något som inte går att ändra. Som bambi82 skrev ovan så står det så i alla annonser.
 
Sv: "pris inkl ev moms" ?

Är det privatperson så finns det ingen moms, nej.

Förmodligen därför det står "eventuell". Kan det vara så att det är en färdig text som inte är/går att ändra?

Ja precis, på Hästnet så är det en text som finns med på alla annonser, som inte går att ändra.

Det betyder att om man är företagare som annonserar så ska man ange priset inkl moms. Om man är privatperson som annonserar så finns ingen moms, därav "eventuell".
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 986
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: lindaf
·
Anläggning Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är. Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Magnum
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 382
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp