Priser på distanshästar

A

a_schuber

Vet att vi haft upp detta ämne många gånger, men kan inte låta bli att fundera lite ytterligare kring frågan (kan bero på att jag inte kan göra så mycket mer än ligga på soffan och tänka...ska ha barn idag :smirk: enligt alla uträkningar...).

Två funderingar (mina egna teorier inom parantes) :
1. Vad BORDE priset ligga för en lovande distanshäst som gjort en-två säsonger med ett par ritter i 10-12 km/h på:
a. 80 km (75 000 kr ?)
b. 120 km (90 000 kr ?)

2. Vad LIGGER priset på idag för dito
a. 80 km distanshästen (40 000 kr ?)
b. 120 km distanshästen (50 000 kr ?)

Hästen ska inte ha några tidigare problem och vara normal på alla sätt och vis - inget krångel.

Med ett så pass högre pris på alt 1. så menar jag att allt jobb som är nedlagt på hästen och att den bevisat att den klarar en viss nivå borde premieras.

Vad tycker ni?

///Anna
 
Sv: Priser på distanshästar

Lite mer info:
Hästen ska ha LSD tränats i minst 2-3 år ordentligt, så det är ingen " den dansade en sommar"-häst.
Den har inte gått på galoppen.

///Anna
 
Sv: Priser på distanshästar

Varför inte på galoppen, om den sedan har gjort
2st CR som femåring
3st lugna 80km 10-11km/h+ 1st 50km 14km/h som 6 åring
2st 80 km 13km/h+ + 4st 50km 13-15km/h som 7 åring
1 st 50km 15km/h+ 1 st 60km 16km/h+ 2 st 80km 14km/h, 1 st 80km 17km/h+ 1 st 120km 14km/h som 8 åring

Aldrig utesluten och med 3 vinster och flera plac samt BC.

Varför skulle det då vara en nackdel att den gått på galoppen innan????

OCH Vad skulle du ge för en ovanstående häst?
 
Sv: Priser på distanshästar

Jag uppfattade det som att Anna menar att det är ett mervärde på de som galopptränats, men att vi skulle bortsefrån det i hennes exempel.
 
Sv: Priser på distanshästar

Jag angav de priser jag tror/tycker inom parantes!
Vad tror/tycker ni?
 
Sv: Priser på distanshästar

Galopptränad distanshäst eller inte....det är frågan...
Just nu är jag väldigt negativ då jag precis ska ta bort Palett efter över tre års jojoåkande på veterinärkliniker över hela Sverige. (Han har gått två år på galoppen och det i tidiga år. Har även haft andra fd galoppörer med problem.

Varför skulle det då vara en nackdel att den gått på galoppen innan????

Det finns massor av nackdelar (och fördelar givetvis).
Fördelarna är att hjärt/lungkapaciteten blir optimerad. Du får en superpuls på hästen.
En annan fördel är att om hästen inte är hållbar så får man se det fortare (redan i tidig ålder).
Nackdelarna är:
* Den har lärt sig att förknippa resor, tävlingar etc med full fart framåt, så har du som mål att hästen ska kunna gå på "slaka tyglar" i alla gångarterna och spara sin energi så har du ett omskolningsjobb på minst ett år, med masor av tid till typ horsemanship, mental träning, social träning osv.
* Du vet inte hur den snygga, muskelösa, vältränade kroppen ser ut inuti. Fart dödar och galopp är mycket fart.... Den ska se hur fräsch ut som helst men som en metall som böjts för många gånger så kan det plötsligt säga PANG och där rök senan/fästet/muskeln etc.
* Enligt John och Wendy Farnell så bör en fd galoppör vila ut i MINST ETT ÅR innan man börjar träna/tävla om den i distans för att alla eventella skador ska läka ut ordenligt (och skallen kan behöva vila också). Intressant att flera svenska galoppörer fått en vecka mellan galopplöp och distanstävlande...
* Att träna galopphästar och kunna balansera på gränsen med antal intervaller, när man ska göra snabbjobb, fodring för att undvika korsförlamning etc är hur svårt som helst och det är jättelätt att bara göra lite för mycket och med de hastigheterna är det kört - då har du en skada.
* Distanshästar behöver LSD träning för att bygga upp lederna/skelettet. Det är många år av att sitta och nöta i segtrav på träning och tävling. En annan träningsuppbyggnad än en galoppör.

OCH Vad skulle du ge för en ovanstående häst?[/QUOTE]
Jag skulle inte vara intresserad av att köpa en som ridits så fort så tidigt. Jag vill att de ska lunka runt och lära sig att slappna av, äta och dricka, kunna ligga och rulla utan att göra av med enerigi (nu kanske ditt exempel kunde det iofs). Jag vill att de ska stärka sina ben i ett jämnt, lugnt tempo. ( Mitt mål är att ha en häst som ska hålla i många, många år och jag vill rida långa ritter i harmoni.)

Det som är bra med din exempelhäst är att den trots allt gått flera säsonger efter sin galoppkarriär. Så om jag trots allt skulle falla för den (som sagt känslorna brukar bära iväg med en...) men jag skulle röntga allt som går och låta en equiterapeut känna igenom den och kanske ta den på prov något halvår, had einte scint varit så himla dyrt hade jag gjort det också.

Tänker jag lite till så är det nog paradoxalt ändå som CK säger att jag tycker att en häst som är galopptränad "by the book" av ett proffs, inte är startad för tidigt, gjort bra resultat på galoppen (har kapacitet och är inte en skräphäst), har bra huvud och inte tagen direkt från banan utan fått en chans på flera år att skolas om och LSD tränats utan problem - är värd mer!!! Men jag tror tyvärr att de hästarna i princip inte finns... Det är en stor chansning att ta.

Skulle kunna skriva/diskutera hur mycket som helst om detta....

///Anna
 
Sv: Priser på distanshästar

CK´s hästar tränas från unga år både med distans och galopp i sikte. Först en galoppkarriär och sedan distans. Det betyder att de får även långsam mängdträning som unga och lär sig skilja på en galoppbana och en ridning i skog och mark. Eller hur CK? Så nog går det. Fler som har galopphästar börjar nog få upp ögonen för detta och då kommer det att finnas fler att köpa.

Hälsning Maja
 
Sv: Priser på distanshästar

Om nu hästen i Maddes exempel är seriöst uppfödd med bra härstammning och grundtränad från början med tanke på både galopp och distans borde den vara värd minst 300 000 kr, vem betalar det? inte en enda distansryttare!
Ingela
 
Sv: Priser på distanshästar

a_schuber skrev:
1. Vad BORDE priset ligga för en lovande distanshäst som gjort en-två säsonger med ett par ritter i 10-12 km/h på:
a. 80 km (75 000 kr ?)
b. 120 km (90 000 kr ?)
---
Vad tycker ni?

Om jag ska sälja tycker jag att dina förslag låter bra, men om jag ska köpa vill jag att det ska vara mycket billigare!;) :p

Förresten är jag nog för skeptisk för att våga lita på att grundträningen är ordentligt gjord, eller att de första säsongerna gick i långsamt tempo och avslappnad anda. Jag tycker det är bättre att göra grundjobbet själv.

Det är väl ganska ovanligt med distansryttare som köper "färdiga" hästar, eller?
 
Sv: Priser på distanshästar

Gomir skrev:
Om nu hästen i Maddes exempel är seriöst uppfödd med bra härstammning och grundtränad från början med tanke på både galopp och distans borde den vara värd minst 300 000 kr, vem betalar det? inte en enda distansryttare!
Ingela


Man kanske ska annonsera ut hästen i frankrike??? Om du anser att värdet kan ligga på 300 000.....
Hon är röntgad och ultraljudad efter sårskada, har mkt bra stam för både galopp och distans, mycket söt och showig, har varit nollad i veterinärbesiktningarna rakt igenom på 15 av 18 distansstarter, är genomgången av Equiterapeut för 3 veckor sedan. reser helt okomplicerat, lättlastad, snäll att sko och sköta. Äter och dricker bra på tävling. Dock svår att klippa om man är ensam och vill inte bli duschad med slang. Är het och pigg att rida men älskar att arbeta!
Om ngn är intresserad hör av er via PM.
För rätt pris till rätt person kanske jag ändrar mina planer på betäckning pga egen tillökning....
 
Sv: Priser på distanshästar

Skulle jag sälja en häst som din, så skulle jag vilja ha i allafall 100.000 för att ens fundera på det. Gärna uppåt 150.000.
Att köpa en sån häst gör ju att man kan ganska direkt börja TÄVLA, och det på en hög nivå.
Problemet är ju att ofta i den här sporten är det "fint" att hitta en vanvårdad häst, som man "räddar".

Själv har jag en 5-åring, med toppstam, stor och TREVLIG. Grymt lättriden, men ändå rolig.
Han är riden och galopptränad sen 2½ år, dock bara startad en gång.
NU som 5-åring har han gått 3 CR, pulsat snabbt, och uppfört sig proffsigt.
Har inte ens provat annonsera ut honom, trots att jag själv inte har tid med honom, utan lånar in en duktig tjej som tränar och tävlar honom åt mig.
Jag tror han kan bli en riktigt bra häst, men vill inte sälja honom till de löjligt låga priser som folk vill betala.

Då står jag hellre bredvid som stolt ägare när han tävlar...
 
Senast ändrad:
Sv: Priser på distanshästar

Så länge det inte finns prispengar i sporten kan man inte betala de summorna ?
/Cetzy
 
Sv: Priser på distanshästar

Priserna du nämner (Anna) låter för mig rimliga om man nu vill ha en färdig distanshäst att börja på 12 eller 16 mil direkt med. Galoppörer är inget för mig, de är alldeles för heta (även om det säkert finns undantag) men jag är inte heller jättesäker på att den grundträningen är det bästa för distans med så mycket snabb träning, och slitaget det ger i tidiga år. Det är väl tyvärr så att eftersom det inte finns prispengar i distans att tala om så vill man inte betala så mycket för hästen utan köper hellre en billigare och tränar/tävlar fram den själv. Många är ju inte heller kvalade själva utan måste ändå börja på 5 mil. Jag tror att de som redan ligger på elitnivå har sin egen filosofi vad gäller träning och typ av häst man vill ha och då köper man inte heller en färdigtränad häst. Ett ryttarbyte innebär ju alltid förändring för hästen som varit van att bli riden/tränad på ett visst vis och det är inte alltid hästen fungerar med ny ryttare på samma nivå som tidigare. Dessutom finns ju risken att den oerfarne ryttaren rider för fort på en häst som är mer rutinerad och då håller det inte så länge.
 
Sv: Priser på distanshästar

cetzyboy skrev:
Så länge det inte finns prispengar i sporten kan man inte betala de summorna ?
/Cetzy


Pha, folk kan ju betala uppåt 100.000 för att skritta runt på en frieser.
Man kan betala uppåt en halv miljon för en hopp-ponny, där man vinner en rosett och en grimma.
Medelålders damer, som knappt törs rida betalar gladeligen 200.000 för en halvblodshäst som kan springa på tvären över ridbanan, samtidigt som den dreglar.
 
Sv: Priser på distanshästar

Ha ha! Kan inte låta bli att skratta. Visst är det så. Men om man vill tävla mkt distans så kostar ju även tävlingarna.... Personligen la jag ut 85 000 kronor i år. (ej inräknat hovslagare, stallhyra och sådant utan enbart kostnader i samband med tävling) de prispengar jag vann blev totalt 2000 på 4 individuella vinster.... Självklart mycket hederspriser också. Men det går ju inte runt direkt. Skulle jag personligen ha löpt mina hästar för säg 100 000 styck hade jag aldrig haft råd att tävla.

Anna: jag undrar hur kommer du göra med din fina arab som står i proffsgaloppträning. kommer du inte skola om honom till distanshäst sedan? I såfall vad ska han göra som du tror han håller för eftersom du låter så negativ till galoppstarter???

Camilla: Jag förstår precis hur du tänker med din fina 5-åring. Du har ju hittat en bra ryttare till honom. Tyvärr har jag ingen sådan som bor i närheten av mig... som inte har fullt upp med egna hästar vill säga.
 
Sv: Priser på distanshästar

Grattis!:bump: När blir det? Kanske för tidigt att hurra?

Ska du sälja din dam? Blev hon helt återställd efter skadan?
 
Sv: Priser på distanshästar

CK skrev:
Pha, folk kan ju betala uppåt 100.000 för att skritta runt på en frieser. Man kan betala uppåt en halv miljon för en hopp-ponny, där man vinner en rosett och en grimma. Medelålders damer, som knappt törs rida betalar gladeligen 200.000 för en halvblodshäst som kan springa på tvären över ridbanan, samtidigt som den dreglar.

Haha, och hur är det med priserna på islandshästar, westernhästar (vanlig låg amatörnivå) och nu de senaste raserna för akademisk ridning...där är det inte mycket prispengar....
Jag tror fortfarande inte att distansryttare är generellt sett fattigare än andra ryttare. Det kanske har mer att göra med att distansryttare inte värderar arbetet som andra gjort, det som Karlina är inne på?!
Ungefär som jag lite petigt anmärkte på till Madde, "njaa, den hästen har gått lite for fort för min smak..."
Det kanske tom är så att om någon skulle annonsera ut sin tränade distanshäst så skulle andra ryttare tänka " och vad är det för fel på den?" ??

Jag skulle så gärna vilja se att det fanns en marknad för tex:
* stabila 50 km hästar som pålitligt kan lotsla runt nybörjare och de som är nöjda med den nivån.
* Distanshästar på 80 km som kan plocka rosetter och vinna de halvlånga tävlingarna och göra det med glans för de ryttare som tycker att det är roligt.
* Hästar som kan gå långt och stabilt och plocka km för kmsamlarna.
* Hästar som har kapacitet att gå 16 mil och vinna.

Det finns så många hästar och ryttare som alla har olika styrkor och vad de tycker om att göra och passar för och det borde finnas plats för alla i vår sport!
 
Sv: Priser på distanshästar

Helt otroligt så är hon igång igen. Rids i och för sig inte hårt nu men går 3-4 ggr vecka skritt och trav mellan 5- 9km per gång.
Hon är jättearg på att inte få galoppa ännu, men jag startar upp lite lugnt.

Man vet ju aldrig vad som händer, men det är dags i juni, så en konkurrent mindre har du nästa tävlingssäsong ;)
Jag blev så trött på Gotland och på båten hem spydde jag??
det fick sin förklaring sedan... Tänk att den lille fick börja med att skumpa runt 12 mil på en helt annan häst :)
 
Sv: Priser på distanshästar

Madde71 skrev:
Ha ha! Kan inte låta bli att skratta. Visst är det så. Men om man vill tävla mkt distans så kostar ju även tävlingarna.... Personligen la jag ut 85 000 kronor i år. (ej inräknat hovslagare, stallhyra och sådant utan enbart kostnader i samband med tävling) de prispengar jag vann blev totalt 2000 på 4 individuella vinster.... Självklart mycket hederspriser också. Men det går ju inte runt direkt. Skulle jag personligen ha löpt mina hästar för säg 100 000 styck hade jag aldrig haft råd att tävla.

Det kostar hur mycket pengar som helst (inkl tid, svett och tårar) att köra runt hästar på veterinärkliniker också och rehabilitera dem.
Det kanske i många fall är billigare att köpa en dyr "färdig" häst OCH du får ju göra något kul och tävla för pengarna.
Jag hoppas att du betäcker ditt sto (roligt med meriterade ston inom distansen!), men annars tycker jag att du ska annonsera ut henne dyrt! Jag håller med Ingela - det är hon värd!!!

Anna: jag undrar hur kommer du göra med din fina arab som står i proffsgaloppträning. kommer du inte skola om honom till distanshäst sedan? I såfall vad ska han göra som du tror han håller för eftersom du låter så negativ till galoppstarter???

Uuuhhhh - tror du inte jag har ångest.... Å ena sidan - å andra sidan i all oändlighet, suck! Är jag dum i huvudet som gör emot det jag tror på eller är det så att jag har fel och att det visst finns många hästar som galant klarar dubbla tuffa karriärer i sitt liv ?!!
Jag hoppas att jag har fel!
Jag tycker att det är intressant och jättespännande med galopp och jag vill lära mig mer om det. Det kanske är så att jag kan för lite och med mer erfarenhet så kan jag bättre bedöma hästarnas förmåga att klara av träning och tävling ?!
Galopp kostar ju också pengar....pip.
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 499
Senast: honung
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 983
Senast: jemeni
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 416
Senast: cherie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp