Bukefalos 28 år!

problem hoppande hund

Ï

ïcatanten

Jag har ju en blandrastik som nu har fyllt 8 månader. Hon är en genomgo, duktig, egentligen myket väluppfostrad och lättlärd hund. jag har aldrig tidigare haft en valp som inte har ätit upp eller gjort sönder någonting:)

MEN! hon är fööör glad helt enkelt, och detta ger stora problem på tex släktmiddagar och kalas eller när det bara kommer hem någon.

hon hoppar och skuttar runt och vill hälsa på alla samtidigt ocg blir totalt galen. Vi har provat att bli arg på henne trycka ner henne i marken och säga NEJ!! vi har provat att bara ignorera henne. häromdagen var jag tvungen att stänga in henne och vöänta till alla har satt sej innan jag kunde släppa ut henne. Det känns så tråkigt att hon har en så jobbig hälsningsfras när hon är så lugn och snäll annars, jag vill ju kunna ha med henne överallt.
 
Sv: problem hoppande hund

Vi har lärt våran att lägga sig på rygg när hon blir så glad. Då ligger hon som en kålmask och vevar, så slipper man åtminstone få henne på sig. FUngerar bra om man är konsekvent, men börjar folk ge henne lillfingret och "låta" henne hoppa så tar hon gärna hela handen.

Trycka ner skulle inte funka för oss, då blir hon ju ännu mindre och mer underlägsen och vill verkligen fjanta för att visa hur fjösigt liten hon är. En enkel uppgift att fokusera på har fungerat bättre för oss.
 
Sv: problem hoppande hund

Min vuxna hund är likadan. Hon tjuter och skäller också som en besatt.

Vi har börjat med att slänga ut en näve godis på golvet i vardagsrummet innan vi öppnar dörren. Det hjälper jättebra och hon blir lugnare och lugnare när folk kommer. Jag tror det beror på att hon slipper ta ansvar för att "släppa in" folk eftersom det blir vi som möter folk först i dörren när hon äter det utslängda godiset. Sen är det viktigt att besöket inte bryr sig om henne när hon har ätit upp godiset så är det lugnt sen.
 
Sv: problem hoppande hund

Tänk om!

Istället för att se vad du inte vill se och korrigera detta så fundera på vad du vill se. Sen lär du hunden detta, hon var ju lättlärd.

Hundar som blir överdrivet "glada" är ofta bara genomstressade, tänk på att hundar sällan hälsar så överdrivet på varandra. Lite svans, en nos sen är det bra. Ett hysteriskt fladdrande är sällan glädje, då kan det aldrig bli bättre av att du gormar eller trycker ner, det ökar bara stressen.

Låt säga att du vill att hunden ska gå och lägg sig i sin korg när det ringer på dörren. Misstaget folk gör när de ska lära en hund något är att man lär hunden något, låt säga "gå och lägg dig", utan störning t ex hemma i köket.
Sen är planen att du successivt ska utsätt hunden för svårare och svårare störningar så att den till slut fixar kommandot under svår störning.

Vi kan kalla köket för störningsgrad 1 och folk som ringer på dörren för störningsgrad 5.
Då måste hunden klara kommandot under störningsgrad 2, 3 och fyra för att det ska fungera när det till slut kommer folk.

Men ofta så lär vi hunden under störningsgrad 1 och utsätter den för 5 sen blir vi förbaskade på "Den där hunden som aldrig lyssnar!"

Så börja i köket "Gå och lägg dig", sen lägger du till en glad mäniska som kanske håller en korv. Ge kommandot "Gå och lägg dig", sen två mäniskor osv.

Hoppas du fattar, så kommer du att lära din lärtlärda hund på nolltid att gå och lägga sig i sin korg när det kommer folk.
 
Sv: problem hoppande hund

Tänk om!

Istället för att se vad du inte vill se och korrigera detta så fundera på vad du vill se. Sen lär du hunden detta, hon var ju lättlärd.

Hundar som blir överdrivet "glada" är ofta bara genomstressade, tänk på att hundar sällan hälsar så överdrivet på varandra. Lite svans, en nos sen är det bra. Ett hysteriskt fladdrande är sällan glädje, då kan det aldrig bli bättre av att du gormar eller trycker ner, det ökar bara stressen.

Låt säga att du vill att hunden ska gå och lägg sig i sin korg när det ringer på dörren. Misstaget folk gör när de ska lära en hund något är att man lär hunden något, låt säga "gå och lägg dig", utan störning t ex hemma i köket.
Sen är planen att du successivt ska utsätt hunden för svårare och svårare störningar så att den till slut fixar kommandot under svår störning.

Vi kan kalla köket för störningsgrad 1 och folk som ringer på dörren för störningsgrad 5.
Då måste hunden klara kommandot under störningsgrad 2, 3 och fyra för att det ska fungera när det till slut kommer folk.

Men ofta så lär vi hunden under störningsgrad 1 och utsätter den för 5 sen blir vi förbaskade på "Den där hunden som aldrig lyssnar!"

Så börja i köket "Gå och lägg dig", sen lägger du till en glad mäniska som kanske håller en korv. Ge kommandot "Gå och lägg dig", sen två mäniskor osv.

Hoppas du fattar, så kommer du att lära din lärtlärda hund på nolltid att gå och lägga sig i sin korg när det kommer folk.

Tack för era svar!
Jag har lärt henne gå och lägg dej och hon tyckér det är jättekul:D haha hon bara studsar ner i korgen vad man än säger, och nästan direkt kunde hon även när jag stod i vardagsrummet och korgen är i köket:)duktig hund!

Det funkar ganska bra även när det kommer folk, hon går och lägger sig när vi säger det, men det är nog en liten för stor störning än så länge..tack!!
 
Sv: problem hoppande hund

Är det människorna hon bryr sig om eller bara grejen att det kommer nån?

Min hund är inte intresserad av folk hon inte känner, men hon blir väldigt uppjagad då det ringer på dörrn eller någon kliver på. Jag tolkar det som att det har med hennes ras att göra - alert vakthund som har som "yrke" att tala om att här händer det grejjer...

Det enda min hund har behövt lära sig är "sitta och stanna till matte säger att jag får hälsa". Dvs två kommandon, "sitt" resp "stanna". När gästerna klätt av sig och vi hälsat och pratat nån minut låter jag hunden hälsa. Då har hon i regel tappat intresset - hon går fram, viftar på svansen och nosar och sen skiter hon i dem utan skuttar iväg åt annat håll (hon är fortfarande glad men inte fokuserad på folket utan tyr sig till mig eller min sambo, ev hämtar hon nån leksak hon vill visa att hon har :p).

Detta funkar bra på min. Vad är din för ras?
 
Sv: problem hoppande hund

Hur har ni lärt in "gå och lägg dig"?

För övrigt är min 8-månaders likadan. Mot både människor och hundar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 995
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
2 939
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 783
Senast: Cattis_E
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 411
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp