Bukefalos 28 år!

Problem i stallgången!

P

p_pamela

Jag är medryttare på ett sto som är 3 år. Hon är jätte snäll så fort man kommer ut från stallet. Men när man ska borsta henne lyfter hon benet helatiden... Förutom att det är väldigt jobbigt är vi rädda för att hon ska få över benet över grimskaftet där hon är uppbunden. Vi började med att bara säga till henne "nej" och ibland tog tag i henne och så fort hon tog ner benet vara lika trevlig som vanlig. Men hon har fortsatt och nu har vi börjat ha en loger lina lodrät i ena handen eftrsom hon har respekt för den. (hon är inte rätt för den hon har bara respekt för den) Och när hon lyfter benet sätter vi den i marken. Hon har blivit LITE bättre men hon håller fortfarande på... Vi trode först att det var för att hon hade ont någon stans men vi har kollat henne och rent fysiskt är det inget fel på henne. Det är inte bara med mig hon är så utan även med ägaren. Vi tränar henne i NH och det funkar jätte bra. Det Börjar kännas lite hopplöst för hon har hållt på såhär i ca 4 månader och vi har testat det mesta som vi kan komma på... skulle uppskatta om någon kunde komma med lite förslag.
/// Pamela
 
Antagligen tycker hon det är frukansvrt tråkigt att står på gången.
när jag fick min häst gjorde han pricis likadant.
Så fort han lyfte hoven så jag NEJ på skarpen. lyssnade han ite klappade jag till honom lite på bogen vid det benet jag lyft.
Tog inte lång tid att lära honom av med det dumma betendet.
Gör i princip aldrig så idag... ser jag att han för lilla minsta ansats att lyfta hoven säger jag bara nej.´
man kan riktigt höra honom sucka..jaha., gick inte den här gången heller... :)
Tålamod är nog vad som gäller, men det är ju inte alltid så lätt :crazy:
 
varför inte putta på hästen så den måste ställa ner benet?
Inte skrika, vifta hota eller annat, ge bara en liten putt.
 
min häst är 4 år o hon höll oxå på så förut...nu gör hon de bara när hon får kraftfodret på kvällen..men ja säger bara "sätt ner hoven" o hon lyssnar sen gör hon de inte mer...
men tålamod ja...det behövs alltid me unghästar..
ofta är det sånt som försvinner me tiden..de brukar bara bero på otålighet..men säg till varje gång så den förstår att du inte vill att den gör så
lycka till!
 
vi har testat allt möjligt... Vi började med att bara säga "Nej!!" en gång på skarpen och ibland ta tag i henne och titta henne i ögonen. ibland brukar vi lägga hö i stallgången men hon lyfter ändå på benen och det är då vi är rädda för att hon ska få över benet över grimskaftet. Vi har testat att backa henne så fort hon lyfter och flytta henne men inget hjälper detta har nu pågåt i 4 månader och hon kan ju inte få fortsätta på detta sättet och vi vill absolut inte använda våld...
 
Hästar lever här och nu. en gammal häst kan stå ut med att stå på gången i evigheter men en unghäs har inte tid till det, den vill göra en massa saker. Vil man undvika bråk så undviker man att det blir så tråkigt att hästen måste roa sig själv. Smart är att läga fram sadel och träns och det man ska ha på ridturen samt klä på sig all ridmundering. Sen hämtar man hästen och snabbborstar av den på en minut eller så och sadlar och ger sig iväg INNAN det blir långtråkigt.
Efter hand kan man utöka tiden i gången.
 
Ja helt rätt, varför skaffa sig mer problem än nödvändigt?

Rykta ute, ta bara in till sadlingen!
Säg inte åt hon att det är fel att lyfta benet, för det är det inte. Hon gör inte fel, hon berättar att hon inte vill stå på gången. Hon är klok!

Skulle hon inte sluta, så ta bara o lyft upp det benet hon själv lyft upp och håll det så i någon minut.
Gör detta varje gång hon lyfter upp sitt ben.
Detta kommer bli tråkigt o jobbigt för henne o till slut så kommer hon sätta ner benet när ni närmar er det.
Alltså på detta sätt får hon själv tänka, och slipper uppleva det som att hon gör något fel när hon bara är uttråkad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp