Bukefalos 28 år!

Problem med min islänning

FraSverige

Trådstartare
Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han hann bara stå där i 1 vecka innan vi köpte honom. Till en början var han hur lugn och snäll som helst, vi gick promenader med honom för att lära känna honom och det gick jättebra. Jag tog ridlektioner för att komma igång lite igen på bästa sätt och kom igång relativt fort.

Dock så hade han ett sår på benet som till en början verkade ha läkt och sedan gick upp igen, veterinär kollade på honom och sa att det såg fint ut och läker bra men så var ej fallet. Vi tog honom till hästklinik och det rättades till efter penicillin men han fick vara stillastående minst ett par veckor med mest promenader. Sedan började han att vägra gå till ridhuset och ut på promenader. Han tvärstannade och tillslut började han att sparka bakut och tillsist ”hoppstegra” sig och slänga med huvudet när han ska vägra att gå, skena hemåt och liksom springa rakt ut i vägen.

Ridläraren som hjälpte mig komma igång slår honom på nosen bara han liksom ”småputtas” med mulen. Och säger att man måste göra så, det hände flera gånger men jag sa ifrån. Även när jag skulle få hjälp med att få honom att gå så smällde det på nos och på hans kropp med grimskaft eller piska. Och jag får höra från 2 personer att jag måste vara så hård för att han gör såhär om man inte tar till en hård hand. Jag har pondus på andra sätt men skulle aldrig göra så. Kan inte hästen ha blivit så pga det? Vad tror ni? De hanterar honom dagligen vid in och utsläpp och sånt då han är inackorderad. De är jättebra människor annars så inget ont om dem, men det är inte mitt sätt.

De trycker på att efter deras hantering var han fin och snäll. Men eftersom han bara varit där en vecka innan vi köpte honom så är det ju förra ägarens hantering som gjorde honom fin och snäll. Och vi har bara varit snäll mot honom och såklart haft pondus, vilket funkade jättebra, tills det inte funkade längre.. vad göra?
 
Flytta hästen till ett annat stall och hitta en vettig människa/tränare ni kan få hjälp av.
Det låter som hästen dels kan ha mycket uppdämd energi efter att ha varit stillastående, samt att han kanske har ett temperament som du inte riktigt är van vid (stark egen vilja)?
Men att slå eller skälla så fort hästen gör ett enda litet fel kommer bara att skapa problem.
Däremot behöver man kanske putta bort mulen bestämt och i rätt ögonblick.
Och jo, hästens beteende kan mycket väl ha blivit värre på grund av deras våldsamma hantering.
Hästen behöver nog komma bort från de människorna.

Du har egentligen bara två alternativ.:
1. Byt stall och ta hjälp av en tränare/hästmänniska som hanterar hästen på ett bra sätt.

2. Sälj hästen till någon som är van vid hästar som kan bli brötiga när de är osäkra/pigga eller helt enkelt har en dålig dag och skaffa dig en häst med mildare temperament.

Var i landet finns du och hästen?
 
Jag har lite svårt att förstå hela ditt inlägg, men det låter som att det här är din första häst? Har du mycket erfarenhet av att hantera hästar sedan innan?

När en häst är ny på ett ställe (som din häst är i stallet och med dig som ryttare) så är det väldigt mycket som den behöver landa i. Din häst har fått vila mycket, vilket förmodligen kan innebära att den har lite överskottsenergi. Om du eller andra hanterar hästen otydligt kan det vara därför den har blivit lite brötig.

Jag skulle aldrig slå en häst (såvida det inte handlade om min personliga säkerhet typ). Det är dock snällare att vara tydlig med hästen, exempelvis inte acceptera att den "småputtas" om du inte är helt okej med att den alltid gör det, under alla omständigheter. Att vara tydlig och erbjuda hästen en bra ram är att vara snäll mot den.

Om du tvivlar på hästhanteringens kvalitet där du står ska du givetvis se dig om efter ett annat stall.
 
Flytta hästen till ett annat stall och hitta en vettig människa/tränare ni kan få hjälp av.
Det låter som hästen dels kan ha mycket uppdämd energi efter att ha varit stillastående, samt att han kanske har ett temperament som du inte riktigt är van vid (stark egen vilja)?
Men att slå eller skälla så fort hästen gör ett enda litet fel kommer bara att skapa problem.
Däremot behöver man kanske putta bort mulen bestämt och i rätt ögonblick.
Och jo, hästens beteende kan mycket väl ha blivit värre på grund av deras våldsamma hantering.
Hästen behöver nog komma bort från de människorna.

Du har egentligen bara två alternativ.:
1. Byt stall och ta hjälp av en tränare/hästmänniska som hanterar hästen på ett bra sätt.

2. Sälj hästen till någon som är van vid hästar som kan bli brötiga när de är osäkra/pigga eller helt enkelt har en dålig dag och skaffa dig en häst med mildare temperament.

Var i landet finns du och hästen?

Ja precis så är det säkerligen. Han var ju jättefin i början, och redan då när det inte fanns några problem så märkte jag smällar på nosen och så.

Ja exakt så tänker jag också, det är mycket att skrämma igång honom och liksom stressa igång honom så det blir fart fort från andras håll, vilket måste resultera i en nervös häst tänker jag?

Precis, är tacksam för ditt mycket hjälpsamma svar! 😊
 
Jag har lite svårt att förstå hela ditt inlägg, men det låter som att det här är din första häst? Har du mycket erfarenhet av att hantera hästar sedan innan?

När en häst är ny på ett ställe (som din häst är i stallet och med dig som ryttare) så är det väldigt mycket som den behöver landa i. Din häst har fått vila mycket, vilket förmodligen kan innebära att den har lite överskottsenergi. Om du eller andra hanterar hästen otydligt kan det vara därför den har blivit lite brötig.

Jag skulle aldrig slå en häst (såvida det inte handlade om min personliga säkerhet typ). Det är dock snällare att vara tydlig med hästen, exempelvis inte acceptera att den "småputtas" om du inte är helt okej med att den alltid gör det, under alla omständigheter. Att vara tydlig och erbjuda hästen en bra ram är att vara snäll mot den.

Om du tvivlar på hästhanteringens kvalitet där du står ska du givetvis se dig om efter ett annat stall.

Det är inte min första häst och inte min första islänning, dock var det några år sedan jag hade häst innan nu. Förstår att inlägget kan verka lite otydligt ville få ut som möjligt men ville ej att det skulle bli för långt hehe.

Jag förstår som överstående skrev om man liksom puttar undan huvudet men inte om man snärtar till. Såklart lär man ju visa gränser och det tycker jag att jag gjort på ett bra och fint sätt. När han var som värst så tyckte ridläraren att hon skulle rida igenom honom och det resulterade i vad jag iallafall märkte i ännu värre resultat. Så jag tror ej det där hårda sättet funkar på honom.

Ja men precis, vill ju inte sälja honom då jag fattat ett enormt tycke för honom, isf bättre att kolla hur han beter sig i ett annat stall :)
 
Det är inte min första häst och inte min första islänning, dock var det några år sedan jag hade häst innan nu. Förstår att inlägget kan verka lite otydligt ville få ut som möjligt men ville ej att det skulle bli för långt hehe.

Jag förstår som överstående skrev om man liksom puttar undan huvudet men inte om man snärtar till. Såklart lär man ju visa gränser och det tycker jag att jag gjort på ett bra och fint sätt. När han var som värst så tyckte ridläraren att hon skulle rida igenom honom och det resulterade i vad jag iallafall märkte i ännu värre resultat. Så jag tror ej det där hårda sättet funkar på honom.

Ja men precis, vill ju inte sälja honom då jag fattat ett enormt tycke för honom, isf bättre att kolla hur han beter sig i ett annat stall :)
Ja, annat stall låter som ett måste om du ska behålla honom.
Men du behöver noc även hjälp av någon kunnig som kan hjälpa dig i funderingar om vad som är fel och vad ni ska göra åt det.

Hästar kan "bråka" av så många olika anledningar.
Du kanske i alla fall kan ha hjälp i åtanke när du letar stall?
Kommer det tex tränare till stallet du tittar på, finns det goda möjligheter att ta dit tränare osv.
Hur hanteras hästarna, hur verkar ägaren när man pratar hästhantering osv.
 
Ja, annat stall låter som ett måste om du ska behålla honom.
Men du behöver noc även hjälp av någon kunnig som kan hjälpa dig i funderingar om vad som är fel och vad ni ska göra åt det.

Hästar kan "bråka" av så många olika anledningar.
Du kanske i alla fall kan ha hjälp i åtanke när du letar stall?
Kommer det tex tränare till stallet du tittar på, finns det goda möjligheter att ta dit tränare osv.
Hur hanteras hästarna, hur verkar ägaren när man pratar hästhantering osv.

Ja men precis, det är nog sant, så viktigt att få tag på en kunnig person men som även hanterar hästar bra, som du skrev innan :)

Har man lite tur kan det ju finnas en kunnig hästtjej i det nya stallet som vill hjälpa till, annars får man kolla upp en bra tränare.

Tack för alla tips! :D
 
Ja exakt så tänker jag också, det är mycket att skrämma igång honom och liksom stressa igång honom så det blir fart fort från andras håll, vilket måste resultera i en nervös häst tänker jag?
Det är väldigt svårt att säga så mycket mer utan att ha sett hästen under hantering.
De kan vara brötiga av så många anledningar. Min gissning är dock att din hästs beteende är en kombination av överskottsenergi och osäkerhet pga den stora omställningen att byta stall, ägare och övriga människor som hanterar den.
 
Ja men precis, det är nog sant, så viktigt att få tag på en kunnig person men som även hanterar hästar bra, som du skrev innan :)

Har man lite tur kan det ju finnas en kunnig hästtjej i det nya stallet som vill hjälpa till, annars får man kolla upp en bra tränare.

Tack för alla tips! :D
Berätta gärna hur det går.

Jag har en liten isis här hemma som jag fått jobba mycket med, då han har en långt ifrån optimal bakgrund innan han kom till mig.
 
Jag hade inte en bråkig häst som man behövde slå på mulen, det räckte med att man sa "oho" eller "nono"med lite skarp röst. Han blev verkligen förnärmad om man slog, så pisk var uteslutet.
Hoppas du får ordning på allt men med våld kommer man inte framåt.
 
Jag hade inte en bråkig häst som man behövde slå på mulen, det räckte med att man sa "oho" eller "nono"med lite skarp röst. Han blev verkligen förnärmad om man slog, så pisk var uteslutet.
Hoppas du får ordning på allt men med våld kommer man inte framåt.

Menar du som man inte behövde? :)
Ja men precis, vill överhuvudtaget helst inte ens hålla in en pisk. Håller med fullständigt, våld kan väl inte annat än förvärra situationen. Tack, det hoppas jag med :)
 
Menar du som man inte behövde? :)
Ja men precis, vill överhuvudtaget helst inte ens hålla in en pisk. Håller med fullständigt, våld kan väl inte annat än förvärra situationen. Tack, det hoppas jag med :)
Nej jag behövde inte :up:, det räckte med onda ögat ibland. En del hästar tyckte nog att jag såg sträng ut, dvs de som inte var avtrubbade och förstörda. Men de "naturliga" oförstörda räckte en blick för att de skulle förstå att lyssna på mig. Underbara hästar att ha göra med.
 
@FraSverige Det där är ju jättesvårt när du själv inte är den som sköter in och utsläpp av din häst, då kan det vara svårt att ha synpunkter på hur det ska göras. Jag tycker smälla på nosen om det verkligen sker är mindre lyckat, att däremot putta på den med grimskaft på bogen om den ignorerar den som leder in/ut den, tycker jag är helt ok om personen vet hur och varför man gör så och vad man vill ha för svar av hästen så att man är noga med eftergift sedan när den gör rätt.

Jag tror inte att personalen som tar in ut från hagen är orsaken till att din nya häst vägrar ledas av er till ridhuset osv.
 
Uppdatering

Vi har bytt stall och hästen är hur lycklig och fin som helst (har ej ridit än sen vi kom dit) men han är så glad och så gosig och han ser riktigt lycklig ut. Verkar som att allt han behövde var att komma ifrån stallet och människorna där, så glad nu!
 
Uppdatering

Vi har bytt stall och hästen är hur lycklig och fin som helst (har ej ridit än sen vi kom dit) men han är så glad och så gosig och han ser riktigt lycklig ut. Verkar som att allt han behövde var att komma ifrån stallet och människorna där, så glad nu!

Så skönt att det löste sig för er! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 509
Senast: Badger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp