Bukefalos 28 år!

Problem med tölt

Sv: Problem med tölt

Hej. Har du testat att tömmköra i tölt? Det kanske skulle vara en bra lösning. Jag själv har inte gjort det, men en bekant till mig brukar tömmköra sin häst i tölt. Där har ju hästen ingen ryttare och den får god tid på sig att hitta sin balans.

Jag har aldrig testat... vet inte riktigt hur man gör:o. Men jag kan alltid låna ngn bok och testa! Har din bekant nåt tömkörningstips kanske?:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med tölt

Låter som att hästen inte riktigt orkar gå i form i tölten. Stärk tölten först så att hästen har tölten bra. Prova att göra framdelsvändningar, börja i skritt, gå sedan över i tölt och gör samma övning. Detta gör att den får med baken även i tölten och den stärker ryggen och kanske lättare orkar gå ner i form. Lycka till!
 
Sv: Problem med tölt

Tack för alla dina mkt tålmodiga och bra svar Gauti!:banana: Jättesnällt att du vill hjälpa mig!

Det var så lite så, bara roligt att hjälpa till :) Vet själv hur svårt det kan vara, men med tålamod och träning så går allt. Man ska inte stressa fram något, utan alltid se allting långsiktigt istället. Ha små delmål är alltid det bästa.
 
Sv: Problem med tölt

Tack än en gång! Jag förstår hur mycket jobb som måste läggas ner på ridningen och jag är villig att ta mig an det! För bara de små justeringar och övningar som jag har gjort sedan jag startade upp den här tråden har gjort underverk med tölten. Min syster kom hem igår när hon hade ridit och sa att tölten hade varit härlig. Jag hade haft lite töltträning dagen innan. Då blev jag såklart oxå sugen på att känna på tölten och det gjorde jag idag. Och det gick super, eller iaf super för att vara oss! Hon var inte alls lika spänd som vanligt! Nu vet jag ju att det inte direkt kan ha varit från den dagen som jag hade töltträning som allt förändrades, men det känns ändå som om det går framåt! Vi klarar detta! Men som min kompis säger, "det kan gå skit när du rider i flera veckor och sedan kommer det en dag när allting stämmer, då är du glad att du la ner de där veckorna av träning och tålamod för något har de givit".:banana: Det känns som om jag vet hur jag ska gå till väga för att utveckla både hästen och mig! Tack för allt alla som har hjälpt mig! Och fortsätt gärna komma med smarta tips.
 
Sv: Problem med tölt

Tack än en gång! Jag förstår hur mycket jobb som måste läggas ner på ridningen och jag är villig att ta mig an det! För bara de små justeringar och övningar som jag har gjort sedan jag startade upp den här tråden har gjort underverk med tölten. Min syster kom hem igår när hon hade ridit och sa att tölten hade varit härlig. Jag hade haft lite töltträning dagen innan. Då blev jag såklart oxå sugen på att känna på tölten och det gjorde jag idag. Och det gick super, eller iaf super för att vara oss! Hon var inte alls lika spänd som vanligt! Nu vet jag ju att det inte direkt kan ha varit från den dagen som jag hade töltträning som allt förändrades, men det känns ändå som om det går framåt! Vi klarar detta! Men som min kompis säger, "det kan gå skit när du rider i flera veckor och sedan kommer det en dag när allting stämmer, då är du glad att du la ner de där veckorna av träning och tålamod för något har de givit".:banana: Det känns som om jag vet hur jag ska gå till väga för att utveckla både hästen och mig! Tack för allt alla som har hjälpt mig! Och fortsätt gärna komma med smarta tips.

Vad roligt att höra att det ger resultat :) Bara fortsätta att träna, så tror jag att det kommer att bli jättebra. Kom bara ihåg att träna & kräva efter din häst förutsättningar och ha inte för höga mål i början.
 
Sv: Problem med tölt

Ett litet tips är att skriva riddagbok! :idea: Då kan man gå tillbaka och se vad som förbättrats/försämrats och om man verkligen varierat sin ridning. Det är ofta lätt att bli hemmablind! Alla framsteg är värda att glädjas över, stora som små!!:banana:
 
Sv: Problem med tölt

Jag kom på en till sak som jag gärna vill ha hjälp med! :DJag tänkte nämligen se om min lilla kuse kan lära sig att hoppa. Jag har testat en gång över ett hinder som var typ 20cm högt, men jag tror inte att hon förstod vad hon skulle göra så hon sprang bara rakt igenom mitt fina lilla hinder! Någon som har något tips hur jag kan lära henne att hoppa? Övningar?
 
Sv: Problem med tölt

Jag har ett enkelt tips som brukar funka för mig om hästen slänger upp huvudet för högt :P
Att inte rida tölt rakt längre än korta bitar, utan att hela tiden böja huvudet lite fram och tillbaka, att ta några steg i sidan då och då, osv.
 
Sv: Problem med tölt

Angående hoppningen har jag hört att hästarna tycker det är roligt att löshoppa, lär dig lite mer om det, hästarna brukar visst uppskatta det! :P
 
Sv: Problem med tölt

Om hästan bara springer rakt igenom så kan du pröva att löshoppa och då kanske höja ngt. Varför inte hänga på en tröja eller något på bommen så blir hon tränad på "läskiga saker" samtidigt. Se bara till att det inte är något hon kan trassla in sig i. Eventuellt kan du hoppa före henne?? Så får ni träning båda två!!:idea:;)
Det kan hjälpa att lägga ut en stödbom någon dm framför hindret så det blir lite längre. Lättare för hästen att hoppa än ett rättuppstående, de ser det på ett annat sätt. Bara inte avståndet blir för stort så hon tror att det är cavaletti
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med tölt

haha* Det ska jag bannemej ta och testa, det låter ju hur kul som helst! :D
 
Sv: Problem med tölt

Just det!!:idea:
Fick tips av min ET ang. min 4-gångare. han sa att jag skulle pröva att runda av tån lite på honom. min kille har lite samma stil som din häst när den töltar!:angel: ETn sa i alla fall att min häst inte hann rulla över i rätt tid med framhovarna. Har inte hunnit pröva än men hoppas att det hjälper (snart dags för hovslagare). Vet ju inte hur din hästs hovar ser ut.. min har framhovar som är rätt bastanta och åt det plattare hållet. (?) Hoppas det inte blev för snurrigt, det e lite sent nu.. God natt!:cool::D
 
Sv: Problem med tölt

Just det!!:idea:
Fick tips av min ET ang. min 4-gångare. han sa att jag skulle pröva att runda av tån lite på honom. min kille har lite samma stil som din häst när den töltar!:angel: ETn sa i alla fall att min häst inte hann rulla över i rätt tid med framhovarna. Har inte hunnit pröva än men hoppas att det hjälper (snart dags för hovslagare). Vet ju inte hur din hästs hovar ser ut.. min har framhovar som är rätt bastanta och åt det plattare hållet. (?) Hoppas det inte blev för snurrigt, det e lite sent nu.. God natt!:cool::D


Det skadar aldrig att testa! :rofl:
 
Sv: Problem med tölt

Måste bara säga att jag har precis varit på kurs 2 dggr och min 5-åring påbörjad tölträning sen 3 mån tillbaks har också svårt att tölta men vi prövade ännu en sak på kursen, böjning i all ära men det kan också bli för mkt, man ska variera sin träning och rida i alla gångarter så att både du och hästen inte tröttnar.
Jag fick iallafall prova att rida en frisk galopp, ta ner i skritt nggr steg sen bjuda för tölt och han töltade som aldrig förr, dock inte i form men inte för mkt upp heller utan jag bjöd mkt frihet så att jag också kunde böja på halsen åt båda hållen. Men samtidigt inramad på sidorna, ej på mitten.
Ryggen får du upp som tidigare beskrivits, lång låg skritt och trav.
Formen kommer när hästen orkar bära sig, du kan aldrig tvinga ner den i form, då blir det helt galet till slut, då lär den sig aldrig att använda rätt muskler.
Och framförallt är vi svenska tjejer mesiga när vi rider våra isisar, dom kräver tuffare ridning på rätt sätt.
Skänkel först, tygel sen .
Och framförallt, ta hjälp av BRA instruktörer, rid för islänningar som vunnit WM osv. Islänningar är klart bäst att rida för, dom har den rätta för hästen och rider på hästens villkor.
Och ha roligt tillsammans med din häst, är du glad är hästen glad.
 
Sv: Problem med tölt

OK Jag vet inte vilken Islänning du ridit för men vill bra säga att allt gott kommer inte från Island.. Mycket bra t.ex. hästarna är ju där ifrån, Vissa instruktörer ja, men jag undrar hur länge du hållit på med islänningar (hästarna alltså) det låter nästan som du dömmer ut de svenska instruktörerna..? hmm Nyfiken..
Hur kan du säga att våra hästar kräver tuffare ridning än någon annan ras...???:confused: Att svenska tjejer skulle va mesiga??? Jag har ingen aning om vilka tjejer du har runt dig.. men det låter verkligen som du ridit för en karlakarl som berättat för dig hur det ligger till!? :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med tölt

Hej,
Jag vet inte hur det har gått för dig och din tölt? Jag hade med lite problem med min 5-gångare, det blev likosm inte tölt, utan fin grisepass=), så allfall jag har jobbat henne mycket för att få henne slappna av och böja sig mjukt osv, och nu är hon riktigt ren och fin. Så mitt bästa tips är att få den att slappna av i lägre form och sen inte andvönda tyglarna det minsta när du skrittar in i tölten, bara ett par steg, och innan hästen höjre sitt huvud, och kanske spänner sig(??) saktar du av till skritt och berömmer.

Jag är dålig på att läsa igenom trådarna, så hoppas jag inte berättar något som någon annan redan sagt??

Lycka till!
 
Sv: Problem med tölt

Till och börja med ska du ju aldrig sakta ner till skritt från tölten för då är det ett beröm för hästen. Utan det jag göra på mina träningshästar är att stärka dom i traven för det är den bärande grund gångarten som måste vara stark. Samma med Galoppen släpper hon efter till 100% där?
För om hon inte gör det så tror jag det har väldigt mycket med att göra med att hon behöver starka sina grund gångarter. Kanske kolla upp så att hon skos bra och kasta på ett par suller. Möjligheten finns alltid att kolla upp den hos en kiropraktiker för finns där det minsta lilla fel så hittar dom det. Det är bra för alla hästar att bli kollade hos en kiropraktiker då och då, för att se så att alla muskler håller sin rätta storlek osv. Hoppas något av detta har gjort dig klokare....
 

Liknande trådar

Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
3 951
Senast: mily
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 301
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 270
Senast: Sirap
·
Islandshäst Hoppas tråden ligger rätt och det är okej med såna här trådar! Jag är ny i islandshäst-världen och behöver alla tips jag kan få! Jag...
Svar
9
· Visningar
2 914
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp