Bukefalos 28 år!

Problem med tölt

Sv: Problem med tölt

Nu har jag provat min 4-gångs kille med rundade tår. (Han har haft rätt platta hovar tidigare) Har fick betydligt lättare för tölten. i och med det kan jag ju också arbeta honom på ett annat sätt, när han inte behöver kämpa med tölten i sig!:banana:
 
Sv: Problem med tölt

Till och börja med ska du ju aldrig sakta ner till skritt från tölten för då är det ett beröm för hästen. Utan det jag göra på mina träningshästar är att stärka dom i traven för det är den bärande grund gångarten som måste vara stark. Samma med Galoppen släpper hon efter till 100% där?
För om hon inte gör det så tror jag det har väldigt mycket med att göra med att hon behöver starka sina grund gångarter. Kanske kolla upp så att hon skos bra och kasta på ett par suller. Möjligheten finns alltid att kolla upp den hos en kiropraktiker för finns där det minsta lilla fel så hittar dom det. Det är bra för alla hästar att bli kollade hos en kiropraktiker då och då, för att se så att alla muskler håller sin rätta storlek osv. Hoppas något av detta har gjort dig klokare....


Det var ett tag sedan jag startade upp den tråden här nu och jag måste säga att det går väldigt bra med tlöten tack vare alla tips. Det ligger mycket i det du säger att min häst måste stärkas. Det har jag märkt i galoppen. I början när jag hade henne bara sprang hon runt och om jag försökte korta hennen blev det någon lustig töltblandning. Men nu efter mycket styrka och ridning i skog och mark har hon blivit mycket bättre på att bära upp sig. Det märks både i galopp och tölt. Men jag ska fortsätta att jobba på att stärka henne så blir det säkert ännu bättre! Tack för ditt tips! :D
 

Liknande trådar

Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
3 951
Senast: mily
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 301
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 268
Senast: Sirap
·
Islandshäst Hoppas tråden ligger rätt och det är okej med såna här trådar! Jag är ny i islandshäst-världen och behöver alla tips jag kan få! Jag...
Svar
9
· Visningar
2 914
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp