Bukefalos 28 år!

Problem vid longering

Hastflickan

Trådstartare
Hej. När jag longerar hästen så brukar han röra sig runt i cirkeln som han ska, för att sedan svänga in mot mig i mitten och komma. Så jag får om och om igen föra ut han. Sen vill han inte heller fatta galopp vid longering. Vad har ni för knep för att få igång hästen i galopp? Han lyssnar inte på spöt. Inte heller spelar det roll hur mycket jag smackar eller säger ga-lopp, han går inte över i galopp.
 
Var noga med ditt kroppsspråk! Oftast vänder hästen in för att du gör något omedvetet med kroppen så att hästen uppfattar det som att den ska komma in eller så att den inte förstår vad du menar.

Jag har en häst som jag gett upp longeringen med. Han vill ogärna gå ut på en volt till att börja med, man har fått putta ut honom med ena änden av spöet för att han ens ska förstå att man inte vill ha honom ovanpå en. Sen måste jag vara JÄTTE tydlig med kroppspråket för att han ska stanna där ute på en volt, minsta förändring (typ kortar in linan) så stannar han eller svänger in. Men sen tycker han att longering är så himla onödig och krävande då han är den sorts häst som vill följa, inte bli pådriven hela tiden (i longering lägger man ju på tryck hela tiden och säger att hästen måste gå, gå, gå utan mycket eftergift alls), så vi gör inte sånt längre. Vill jag få han att springa så springer jag med honom. :)
 
Longering är väl mördande tråkigt helt enkelt eftersom det inte går att göra så mycket mer än att springa runt, runt hela tiden om man inte är väldigt skicklig. Jag longerar enbart vid typ hältutredning men däremot tömkör jag mycket. Då har man tömmarna till hjälp, speciellt yttertömmen, att styra med och man kan växla mellan raka och böjda spår. Blir mycket mer varierande. Dock behöver man ju ha någon som kan lära en om man inte kan själv.

Rids hästen? Isåfall är det en bra idé att lära den kommandon i samband med att man rider. Vill du att den ska lyssna på t ex kommandot galopp så säg kommandot varje gång du gör en galoppfattning när du rider. Då förstår den lättare sen vad du menar. :)
 
Hej. När jag longerar hästen så brukar han röra sig runt i cirkeln som han ska, för att sedan svänga in mot mig i mitten och komma. Så jag får om och om igen föra ut han. Sen vill han inte heller fatta galopp vid longering. Vad har ni för knep för att få igång hästen i galopp? Han lyssnar inte på spöt. Inte heller spelar det roll hur mycket jag smackar eller säger ga-lopp, han går inte över i galopp.


Varför ska du hålla på och longera då? Det ger ingenting, bara sliter på benen att ränna runt på volt. Den fattar antagligen inte och du "bjuder in"" fysiskt. Men varför bråka om det - tömkör istället när du vill träna avsuttet. Då kan du ju lägga in sidvärtsrörelser, använda raka spår, och arbeta i alla gångarter på ett betydligt bättre sätt rent ergonomiskt både för dig själv och hästen.
 
Basic Longering ger inte så mycket i styrke arbetet, men är väldigt bra för att få hästen att slappna av och länga sig.

Brukar arbeta med att ställa/rak rikta och arbeta med tempoväxling och övergångar.

Och allt går bara man är tydlig med kroppspråket och är aktiv med att hålla hästen uppmärksam.

Buck guide för longering positioner;
Famåtbjudande position= stå i höjd med hästens rumpa vänd mot hästens bog/huvud. (Tänk att din hand närmast hästen är det som för hästen framåt, dvs stå som att du ska kunna klatsha till hästen I rumpan (om du hade 2m längre arm dvs ;))

Bromsande position= stå tvärt om, dvs stå i höjd med bogen/huvudet vänd mot hästens rumpa, den innersta armen ska stå som att du lägger den på hästens bog och bromsar den.

Neutral position= stå I höjd med hästens rygg,beroende på om du behöver bromsa eller driva så står du vänd lite mot baken eller huvudet.

Viktigt tips,
*backa aldrig då du går runt på din egna lilla volt! Du ska alltid röra dig framåt. Backar du så bjuder du in hästen till dig.( undantaget är om du ska minska volten och då är det en kombination av bjuda in och driva framåt som du använder.

* För att träna positionerna så kan du gå sida vid sida med hästen på volten (som om du tömkör eller tränar med långa tyglar) hästen ska flytta sig för dina hjälper.

*Ha bara grimma eller träns då du longera först så att hästen kan slappna av. Piken kan du strunta i då den ändå bara är I vägen då man hela tiden ska arbeta med att korta/länga linan.

Gör du bara så här så har du nycklarna till att få hästen att arbeta med ryggen och göra lite vad som helst på lina ^_^.
 
Longering är väl mördande tråkigt helt enkelt eftersom det inte går att göra så mycket mer än att springa runt, runt hela tiden om man inte är väldigt skicklig. Jag longerar enbart vid typ hältutredning men däremot tömkör jag mycket. Då har man tömmarna till hjälp, speciellt yttertömmen, att styra med och man kan växla mellan raka och böjda spår. Blir mycket mer varierande. Dock behöver man ju ha någon som kan lära en om man inte kan själv.

Rids hästen? Isåfall är det en bra idé att lära den kommandon i samband med att man rider. Vill du att den ska lyssna på t ex kommandot galopp så säg kommandot varje gång du gör en galoppfattning när du rider. Då förstår den lättare sen vad du menar. :)

Ja, longering är bra tråkigt men som du säger är det ju bra vid hältutredning, och exempelvis när man provar ut sadel eller själv inte borde rida pga skada eller så. Jag rider 6-7 ggr i veckan på honom, smart med kommandon! Det ska jag börja med :)
Jag har tömkört mycket så det kan jag, och vill också göra med denna häst. Bara att jag inte skaffat någon sele åt honom än
 
Varför ska du hålla på och longera då? Det ger ingenting, bara sliter på benen att ränna runt på volt. Den fattar antagligen inte och du "bjuder in"" fysiskt. Men varför bråka om det - tömkör istället när du vill träna avsuttet. Då kan du ju lägga in sidvärtsrörelser, använda raka spår, och arbeta i alla gångarter på ett betydligt bättre sätt rent ergonomiskt både för dig själv och hästen.

Hmmm, tömköra i alla gångarter? Då tror jag att jag lär flyga som en vante x) Men ja tömköra ska jag börja med
 
du kan ju tömköra på volt också, förenklar när man vill arbeta mer samlande. blir enklare att variera volten också och då blanda volter med ovaler och serpentiner och 8 volter i trav och galopparbetet. (slipper man springa lika mycket ;)).
går att göra med longerlina också (förutom serpentiner, kanske går men har aldrig testat i alla fall) det kräver lite mer fokus från både häst och ryttare dock så att linan hamnar rätt :p.
 
Hmmm, tömköra i alla gångarter? Då tror jag att jag lär flyga som en vante x) Men ja tömköra ska jag börja med


När din häst kan sätta sig lite så blir det inga problem med rakriktad galopp på töm heller. Galopp betyder ju inte fullt ös framåt. Men om den stressar så galoppera på volt då - även där är det enklare att reglera ram och steglängd på töm än på lina.
 
Hej. När jag longerar hästen så brukar han röra sig runt i cirkeln som han ska, för att sedan svänga in mot mig i mitten och komma. Så jag får om och om igen föra ut han. Sen vill han inte heller fatta galopp vid longering. Vad har ni för knep för att få igång hästen i galopp? Han lyssnar inte på spöt. Inte heller spelar det roll hur mycket jag smackar eller säger ga-lopp, han går inte över i galopp.
Kan hästen det muntliga kommandot för galopp? Dum fråga, men alla är inte skolade med verbala kommandon.

Hurdan balans har hästen? Kan den galoppera på liten volt uppsuttet?

Har du en full-lång longerpisk? Vad gör hästen när du viftar med piskan över röven? Eler på honom? Nada respekt? Då blir det svårt att motivera till rörelse framåt.

Har hästen plötsligt slutat kunna galoppera kan det vara något som behöver kollas veterinärt, men har den aldrig kunnat, ung eller obalanserad häst, så kan den behöva extra hjälp med framåtdrivande medel och en så stor volt som man kan erbjuda i lina. Vissa hästar som t ex travare kan ha svårt att fatta galopp på ridbana/volt i början när man skolar om till ridhäst, utan behöver ofta raksträcka utomhus för att få till galoppen.

Hastar faller naturligt inåt i volten på ena sidan, de går egentligen i ovaler, så när man longerar, precis som när man rider, så behöver man hålla innerbogen på voltspåret så att den inte faller inåt, lämpligen med piskan pekandes mot bogen, , och förbereda hästen för vändningen i tid på den voltdel där de oftast faller inåt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
611
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 362
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 847
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 573
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp