Problem vid uppsittning

DeadOrchid

Trådstartare
Hej! Jag köpte nyligen en häst med vetskapen om att denne har problem med uppsittning, och det beskrivna problemet var att han gärna snodde runt och kunde spänna sig. Hästen har utretts på två kliniker i ryggen då de misstänkte att felet kunde ligga där (han är närmare 1,80 hög), men han hade en mycket fin rygg för sin storlek.

När jag satt upp första gången hade jag ingen sadel, och jösses vad paff han blev över att ha någon på sig barbacka! Det gick relativt bra, och andra gången jag red provade jag med sadel (som har kollats av sadelutprovare skall nämnas). Föregående ägare sa att det alltid gick bra att sitta upp om någon höll i honom från marken, men det var bara att slopa. Min pappa höll på att bli ihjältrampad och jag fick försöka själv. Har inget ridhus eller ridbana där jag kan ställa honom mot ett hörn. Efter en timme kom jag upp och då flög han iväg och bockade. Men jag höll mig kvar och ridturen gick bra. Vid avsittningen blåste han upp sig lite, men inte värre än så. Tredje gången jag red gick det lite bättre, efter mycket tålamod och beröm. Försöker hela tiden vara konsekvent även om det tar lång tid, och det gick bättre den gången, inget bockande när jag satte mig i sadeln.

Nu idag när jag skulle hoppa upp hinner jag inte ens landa med rumpan i sadeln (idag hade jag även bytt sadel då jag tog ut sadelprovaren och han tyckte vi skulle testa med en annan) innan han flyger iväg. Jag hamnar bakom sadeln på rumpan och ramlar av. När jag ligger på marken vänder han sig mot mig och hoppar mot mig med hovarna tre gånger, ett under att ingen av dem träffade mig. Jag ställer mig upp och ryter till, han springer iväg och när jag sedan får fatt i honom igen är det inga problem att leda tillbaka honom till hagen. Min fråga är, vad ska jag göra? Jag får intrycket av att han försöker visa dominans, och har tränat mycket från marken. Då har han aldrig protesterat när jag hanterat honom. När jag spänner sadelgjorden reagerar han inte alls, så det känns osannolikt att det skulle vara sadeltvång.

Hur hade ni hanterat den här situationen? :confused:
 
Sv: Problem vid uppsittning

Sadeltvång säger jag med.. låter precis som min dam för 2 år sedan.
Jag vet inte hur man brukar göra men jag började om från ruta 1, med extra fjäsk.
Sadla = bröm och godis
Dra sadeln i sidled = beröm och godis
Lägga vikt i stigbygel = beröm och godis
Osv osv
Tog många månader men hon är fortfarande helt okej med allt som har med sadel att göra - utan godis (Dock fortfarande beröm).

Lycka till!

tillägger att hon fick sadeltvång i sammband med öm rygg vid pälssättning. Hon var extrem, hade jag henne i stallgången och la på sadeln spännde hon varenda muskel innan hon slet sönder uppbindningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid uppsittning

Solklart sadeltvång. Det behöver inte ha med gjorden att göra, utan med obehag av sadeln eller förknippat med sadeln.

Måste fråga hur det gick till när du provred, hur uppförde sig hästen då?
 
Sv: Problem vid uppsittning

Det tyder på sadeltvång men kan också vara att han blivit rädd óm någon åkt av honom.

Det kan visa sig på det du förklarar. Jag hade börjat om med denna häst med förtroende samt "börjat" om en inridning med honom.
Som du förklarar känns det som ett ryttarproblem för honom.
Vänj in honom sakta vid både sadel och ryttare igen och massor med beröm så fort han slappnar av.

Innan på läggning av sadeln så stryck honom över bröstmsuklerna samt ryggmuskler en stund så det blir bättre cirkulation. Detta kan hjälpa i vissa fall.

Hoppas att det löser sig med din pålle.:)
 
Sv: Problem vid uppsittning

Okej tack så mycket för svaren och tipsen! Ska börja om från början nu i sommar, och inte kräva för mycket av honom utan ta det väldigt lugnt! Fler tips från andra i liknande situationer uppskattas dock ändå :)
 
Sv: Problem vid uppsittning

Klockren sadeltvång! Så är min med,han exploderar bara vid uppsittning,inte när man lägger på sadel/spänner gjorden. Man hinner inte ens landa med rumpan innan det bär i väg. Så fort jag har longerat några varv/promenerat en bit står han som ett ljus. Hoppar alltid upp från pall också för att det ska bli så bekvämt som möjligt för honom, men det är alltid lika spännande att hoppa upp! :P

Nu är min bara 3,5 år,så jag hoppas att vi kan få bort det helt om vi fortsätter ta det lugnt.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid uppsittning

Håller helt med ang sadeltvång. Det tar sig uttryck på många olika sätt och i olika former men gemensamt är att hästen öht inte är mentalt medveten när den får sitt anfall .

Tycker du ska stryka tanken om trots/ifrågasättande av ledarskap helt !

Spänn gjorden successivt, massera under bröstkorgen vid varje spänning, låt hästen röra sig via att ledas länge eller longeras innan uppsitt . Oavsett att den inte regerar vid sadling/spännande av gjorden i sig är mitt råd .
 
Sv: Problem vid uppsittning

Kära hästvän!
Har erfarenhet av många inridningar och några med mycket jobbiga hästar. Synd nu att hästen fått en så dålig vana. Bättre att undvika att sådant händer INNAN det händer. Man bör helst vara förutseende, men nu är det som det är och du måste vända det hela så det blir rätt. Mitt tips är att du alltid longerar hästen lite trött och uppvärmd innan du sitter upp. Då är den mer avslappnad och tro mig det kan göra underverk! Ägna tid åt att hänga över ryggen utan att sitta upp och varför inte rida barbacka mer (kanske med ett fårskinn att sitta på så det inte blir hårt eller halkigt). Hade en mycket besvärlig häst som kastade av experten som skulle rida flera gånger i följd. Den hästen promenerade jag mycket med och när jag gått långt och var trött så klättrade jag upp på ryggen på den med hjälp av en stor sten. Gå alltid upp försiktigt till att börja med!
Lycka till!
 
Sv: Problem vid uppsittning

Jag har alltid tagit som vana att låta hästen röra på sig lite medan vi spänner sadelgjorden successivt samt även när den är "färdig"åtdragen. Något varv på lina åt vardera hållet, känna på gångarterna och låta hudveck osv lägga sig tillrätta under sadeln.

Är hästen uppe i varv kan man arbeta lite från marken först så den slappnar av, inte rusa den trött, utan aktivera hjärnan och värma upp.

Sedan, vid inridning, har jag varit noga med att kolla att hästen är ok med att jag klappar på sadeln(så det låter), skramlar lite med stigbyglar, "drar" lite i sadeln sidleds. Massor med beröm, kli eller godis.
Använder alltid pall, då kan jag sätta foten i stigbygeln och gradvis tynga ner, kolla att hästen är med på noterna innan man sitter upp helt.

Jätteskoj är att lära hästen att komma sidvärts emot en när man kliver upp på en pall. Det gör att hästen känner att den har kontroll över situationen, och det är värt något för den.
Jag har använt godis som jag serverat "över ryggen", sedan har jag gradvis stått "för långt bort" så att hästen måste kliva lite emot mig för att kunna nå godisen. När han vet vad som menas så håller jag på godisen tills jag kommit upp ordentligt i sadeln och är på plats. Då stannar han gärna och väntar på mig istället för att störta iväg :)
 
Sv: Problem vid uppsittning

Tror iof att detta inte kan appliceras på häst med regelrätt sadeltvång om det är tvång pga fysiska reaktioner vilket det ofta är .
 
Sv: Problem vid uppsittning

Njaaa.. Det är kanske inte de övningar jag hade valt helt på en häst med tvång pga fysiska orsaker.
Men jag tror att det i många fall går att lära hästar hantera sin tvång pga fysiska skäl annorlunda än de gör då de panikar totalt.
Man kan inte säga att det går att lära alla. Men många går att lära det iaf.

Halvt KL

Man lär dem helt enkelt att i andra lägen "vänta" och inte rusa genom svårigheter. De ska vänta och testa känna efter, testa ev tänka och inte bara reagera på impuls och göra som flyktdjur gör och rusa/fly/öka. De ska lära sig kontrollera impulser och hantera stress och rädsla annorlunda än att braka iväg/slåss etc.
Det lär man lämpligen in genom enkla övningar där man lär hästen bli tolerant(mot ljud, rörelser, saker, känslor etc), söka sig undan tryck och det genom att vara noga med eftergift i rätt lägen. Och pauser i rätt lägen!
Om man är noga med den grejen och sen gradvis börjar applicera lite liknande saker kring sadlande, grejande med sadel på, uppsittning etc etc och kombinerar det med arbete som gör dem mjuka och avslappnade och övar in "nedåt" så det är helt befäst kan man faktiskt i vissa fall lära hästar som panikar pga fysiska skäl att dels inte reagera som de gör med att spänna sig/ta upp skallen etc vilket i sin tur, upplever jag, triggar tvånget i de flesta fall och kan leda vidare till resningar eller bockserier som i sin tur också triggar tvånget.

Iom att vissa har så svår tvång att de inte går att rida får man lära in nedåt vid hand, i träns iom att en del panikar redan av tömkörningsgjord etc.

Sen får man givetvis laborera med gjordar, hålla dem varma, röra på dem, se till att de inte stelnar till, veta om att efter paus a la vila/bete/konvalecens så kan problemet förvärras.

Att jag inte skrev mer tips än jag först gjorde är just för att man i sånt här jobb måste kunna läsa hästen. Och man måste vara beredd på att kunna ta sig av och landa rätt om det skulle bära iväg och man inte tror sig kunna sitta kvar.
Dvs man kan skada sig ngt så in i helsike om man arbetar med sånt här!

En häst med tvång börjar jag om. Jag rider in den på nytt. Och sadelvänjer etc då så klart om.
Jag låter helst inte elever sköta sånt här själva. Sadeltvång och stegringar är något av få saker som jag ser som riktigt farligt.
Ska man hålla på med sånt bör man ta tränarhjälp.

Det är heller inte roligt för hästen att vara i det tillståndet den är mentalt då den får känningar som den inte kan hantera. Just därför vill man vara så effektiv som möjligt när man problemlöser sånt här. Därför hade jag kontaktat proffs!
 
Sv: Problem vid uppsittning

har du bytt sadel? Om du inte har det skulle jag försöka lämna tillbaka hästen...

Det där är mycket värre än vad förra ägaren sa, vill de inte ta tillbaka hästen skulle jag vilja att de var med och visade hur man ska göra. Jag skulle åka till dem över helgen bo i tält om så behövs och titta hur de gör. Låta dem titta på hur jag gör och om nödvändigt skulle jag ta semester och bo kvar där i ytterligare 5 dagar...

Är hästen normal borde det fungera, har det inte fungerat för mig eller de tidigare ägarna under denna tid skulle jag återigen propsa på att få lämna tillbaka den. Fungerar det för ägarna och inte för mig, ja då skulle jag sälja den.
 
Sv: Problem vid uppsittning

Tror iof att detta inte kan appliceras på häst med regelrätt sadeltvång om det är tvång pga fysiska reaktioner vilket det ofta är .

Har för mig att jag hamnat i en diskussion tidigare ang sadeltvång,och det fanns ingen regelrätt sadeltvång med fysiska reaktioner,utan allt berodde på att jag + alla andra med sadeltvångshästar hade gått för snabbt fram helt enkelt,och "tvingat" oss på dom,att vi provocerar fram det,och att jag var urdålig i korta drag.... Allt skulle bli bra om man backade bandet,för hon hade under alla hästar hon ridit in aldrig haft några problem,så då finns det inte någon annanstans heller...

Så nog finns det människor som inte tror att hästen faktist kan ha "äkta" sadeltvång...

Ska även tillägga att jag haft oturen att drabbas av detta på två olika hästar,förra hästen var värre,hon kunde antingen kasta sig,explodera,eller lägga sig när man spände sadeln,sen kunde hon även explodera när man skulle upp,så hon hade alltså både vid sadling + uppsittning. Nuvarande är enbart vid uppsittning.

Dock så drar jag aldrig mer än ett hål åt gången då jag vet att han är känslig,så vill inte trigga igång det ännu mer. Jag har 5 hål som ska spännas,jag spänner första vid sadling,sen tränsar jag,sen spänner jag ett till,sen går vi ut på ridbanan,där spänner jag ett till,sen skrittar vi något varv,spänner ett till,sen longerar vi i skritt och trav i bägge varv,spänner ett till,longering i skritt trav och galopp i bägge varv,sen promenerar vi ett varv,sen hoppar jag upp helt utan problem. Ska jag rida ut så går vi ca 10-15 min innan jag hoppar upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid uppsittning

Är ryggen röntgad? Har en kompis vars häst hade gravt sadeltvång - han kunde vara världens finaste att rida men ibland när hon satte sig i sadeln så bara tokexploderade han och efter x antal hjärnskakningar lämnades han tillbaka till uppfödaren. Hästen var kollad innan men uppfödaren röntgade och hittade grav kissing spines så hästen togs bort på fläcken. Jag antar att man kan lura sig och tro att det kan absolut inte vara så att hästen har ont då den är jättefin att rida bara man har satt sig i sadeln.....
 
Sv: Problem vid uppsittning

Har för mig att jag hamnat i en diskussion tidigare ang sadeltvång,och det fanns ingen regelrätt sadeltvång med fysiska reaktioner,utan allt berodde på att jag + alla andra med sadeltvångshästar hade gått för snabbt fram helt enkelt,......


Ja, det har du! Jag skrev i den tråden tidigare imorse, ridning-grundutbildning.

Ngn annan skrev att sadeltvång kan uppkomma efter problem vid fällning, brunst, ond rygg m.m stämmer det?
Jag rider ett varmblod som först var mkt känslig för sadelgjorden, skänken, sitsen m.m. Högg då man spände gjorden, sparkade ibland i ridning om jag gjorde fel. Sen kom en period då hon var som ett lamm, allt bara flöt på. I samband med brunsten blev hon förändrad, inga problem vid uppsittning utan i ridningen, kan sparka enormt och verkligen visa sitt ogillande. Mkt, mkt mer än hon gjort tidigare.
Brunsten störde henne, sadeln låg inte bra så den är bytt men jag blir inte av med problemet. Börjar om från början, bra tips med godis att förstärka det positiva.

Men min fråga alltså: sadeltvång, innebär det alltid bara problem vid uppsittning men inte ridning? Min är precis tvärtom....
 
Sv: Problem vid uppsittning

Är ryggen röntgad? Har en kompis vars häst hade gravt sadeltvång - han kunde vara världens finaste att rida men ibland när hon satte sig i sadeln så bara tokexploderade han och efter x antal hjärnskakningar lämnades han tillbaka till uppfödaren. Hästen var kollad innan men uppfödaren röntgade och hittade grav kissing spines så hästen togs bort på fläcken. Jag antar att man kan lura sig och tro att det kan absolut inte vara så att hästen har ont då den är jättefin att rida bara man har satt sig i sadeln.....

Hej! Ja ryggen är röntgad. Men usch vad otäckt, nu vill man nästan ta en vända till med det!
 
Sv: Problem vid uppsittning

Snabb fråga, hur bruka du ta dig upp i sadeln?

Jag har använt mig av pall, i början hängde jag mig över ryggen väääääldigt långsamt, men efter utbrotten vågar jag inte riktigt göra det ifall han skulle explodera. Senaste gångerna har jag satt foten i stigbygeln från pallen och lagt tyngden i den flera gånger, och sedan när jag sitter upp sänker jag mig vääääldigt långsamt ner, men så fort jag nuddar sätet så exploderar han ändå.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 135
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp