Bukefalos 28 år!

"Problemkatten", tips och hjälp?

Jolie_Madame

Trådstartare
Vi har en katt på foder från uppfödaren. När vi fick henne förklarade ägaren att hon ibland då hon blev orolig av en eller annan anledning kunde slicka sig för mycket, så att hon tappar pälsen och får såriga områden. Men annars skulle hon vara snäll och "bra" i psyket osv.

Vi bestämde oss för att testa och se om hon kände sig lugnare och tryggare hos oss, vilket hon också gjorde. I början undrade vi vad vi gett oss in på då hon sprang runt som en galning, slickade sig för mycket på vissa ställen och jag ville första dagarna bara bli av med henne då hon stressade upp mig.

Men snart lugnade hon ner sig. Efter det har hon inte slickat sig överdrivet och allmänt lugnat ner sig. Även om hon är väldigt stingslig och lättskrämd i jämförelse med andra katter jag haft (och den andra vi har).

Däremot löper hon mycket. Vilket självklart är påfrestande när man inte får sova på nätterna, men inget att klaga på eller så :). Hon verkar när hon löper inte direkt mer stressad än vanligt, mer än att hon som de ofta gör ylar mer eller mindre konstant.

Dock kommer problemet att hon nästan varje gång hon löper kissar och även bajsar på allt möjligt. Vilket INTE är så roligt. Vi har fått slänga flera kuddar, fåtöljer, madrasser osv. Det börjar kännas som en ohållbar situation. Men vad gör man? Åker hon tillbaka till sin ägare undrar man hur hon kommer må. Antagligen kommer ägaren försöka få ut henne till en ny fodervärd. Kommer hon få det bra, vet man inte. Att hon ska behöva genomgå fler flyttar känns fel då hon uppenbart inte mår bra av det.

Men det går inte heller att ha en katt som kissar och bajsar överallt. Finns det något man kan göra, har någon haft liknande problem eller så?

Kanske ska tilläggas att det i kontraktet står att katten efter att ha fått en kull (hon har haft en tidigare) ska steriliseras och övergår då också i vår ägo. Fråga inte mig varför katten ska avlas på med det psyket hon har och den påfrestning det säkerligen innebär för henne. Jag har inte mycket att säga till om här tyvärr.

Vi hade hoppats på att ta en kull på henne tidigare för att "få det överstökat" och kunna sterilisera henne. Men ägaren hade av okänd anledning bestämt sig för att para hennes andra katt med hanen och sen vet jag inte riktigt vad man väntar på..

Alla råd och tips mottages tacksamt!
 
Sv: "Problemkatten", tips och hjälp?

Att dom markerar är fullt normalt, dom försöker ju locka dit pojkarna!
Är ni hemma mestade kan ni kanske sätta på en sån där tiktrosa (vet inte vad dom heter :p ) med ett vanligt trosskydd i. Men den bör ju bytas ofta och hållas koll på eftersom dom inte kan bajsa med den på utan att det blir äckligt.
Annars vet jag tyvärr inte, det verkar inte vara direkt ovanligt med problev vid fodervärdsskap. Det står inte nån tid i kontraktet? Endel tar ju med att kullen/kullarna ska vara tagna innan hon fyller t.ex 2 år.
 
Sv: "Problemkatten", tips och hjälp?

Nej hon är redan två år och tyvärr står det ingen tid i kontraktet. Ägaren går heller inte att prata med om nånting ungefär..

Jag har aldrig tidigare haft en katt som kissat och bajsat omkring sig så här mycket, så jag vet inte vad som är normalt och inte.

Det låter som ett alternativ att läsa mer om och testa. Vi bor stort så det är svårt att hålla rätt på var hon kissar och på vad, och så mycket möbler blir i dagsläget förstörda. Någon är nästan alltid hemma.
 
Sv: "Problemkatten", tips och hjälp?

Är hon orolig kanske ni skulle kunna testa Feliway ett tag. En sån som man pluggar in i väggen som sänder ut feromoner ska vara lugnande.

P-piller är ju inte idealt, men om hon ska paras inom de närmaste månaderna, åren, så kanske man skulle kunna använda p-piller ett tag så att hon får slippa löpa så ofta.
 
Sv: "Problemkatten", tips och hjälp?

Är hon orolig kanske ni skulle kunna testa Feliway ett tag. En sån som man pluggar in i väggen som sänder ut feromoner ska vara lugnande.

Fungerar sånt verkligen?

P-piller är ju inte idealt, men om hon ska paras inom de närmaste månaderna, åren, så kanske man skulle kunna använda p-piller ett tag så att hon får slippa löpa så ofta.

Min mamma rättade mig precis och sa att hon inte enbart pissar överallt när hon löper vilket jag trott, utan hela tiden. Vi börjar fundera över om det kan bero på att hon är orolig över den ständigt (mer eller mindre intensiv dock, ibland märker man inte direkt något) maktkamp som pågår mellan henne och lillkatten.

Kanske skulle hon må bäst, med sitt ängsliga känsliga psyke, av att bli steriliserad och få bo ensam hos någon?
 
Sv: "Problemkatten", tips och hjälp?

Ja Feliway funkar ofta, det funkar inte för alla, men det kan vara värt att testa iallafall.
Jag testade det själv när jag skulle flytta ihop min nya katt med min gamla katt och det gick väldigt smidigt, och jag har hört många som haft oroliga kisskatter som lugnat ner sig när de börjat använda Feliway.

Fast kissar hon väldigt ofta på alla möjliga ställen så skulle jag nog gärna få henne undersökt hos veterinären, det skulle ju kunna vara en urinvägsinfektion eller liknande.

Och vore det min katt skulle jag nog resonera med uppfödaren och höra om det verkligen är nödvändigt att ta en kull till på henne. Med tanke på hur hon verkar må just nu, så är det ju inget beteende man vill ha överfört på kattungarna iallafall...

Lycka till!
 
Sv: "Problemkatten", tips och hjälp?

Ja Feliway funkar ofta, det funkar inte för alla, men det kan vara värt att testa iallafall.
Jag testade det själv när jag skulle flytta ihop min nya katt med min gamla katt och det gick väldigt smidigt, och jag har hört många som haft oroliga kisskatter som lugnat ner sig när de börjat använda Feliway.

Fast kissar hon väldigt ofta på alla möjliga ställen så skulle jag nog gärna få henne undersökt hos veterinären, det skulle ju kunna vara en urinvägsinfektion eller liknande.

Och vore det min katt skulle jag nog resonera med uppfödaren och höra om det verkligen är nödvändigt att ta en kull till på henne. Med tanke på hur hon verkar må just nu, så är det ju inget beteende man vill ha överfört på kattungarna iallafall...

Lycka till!

Ska kolla upp det här med Feliway.

Det är inte så ofta, men när hon väl gör det kan hon göra det ett par gånger, ibland bara en gång. Hon har som sagt även bajsat, ena sängen här hemma var helt nerbajsad och kissad för några dagar sedan när vi vaknade, trots att hon inte varit instängd där eller liknande (kan dessutom öppna dörrar). Därför känns det inte som urinvägsinfektion eller liknande. Det lät senast på uppfödaren som om hon haft dessa problem tidigare också..

Vi försöker resonera med uppfödaren. Tror hon ev. börjar ge vika och kanske inser att det är bäst om hon får steriliseras. Något mutter om "ekonomisk förlust för mig" var tyvärr det jag uppfattade mest.. :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 787
Senast: Kaching
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 571
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp