Bukefalos 28 år!

Prognos vid knäledsinflammation?

Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Ganska många har nog din erfarenhet. Men då vill det till att man har en häst som inte ballar ur mentalt av vilan och sliter sönder sig genom att bocka, resa sig, kasta sig etc. Är hästen ett sånt energiknippe så kan det vara lämpligare att rida om det då går att kontrollera den bättre och bränna ur energin under mer kontrollerade former.

Annars är även jag för lång konvalecens. Ju längre skadetid desto längre rehab.
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Ja det har jag också undrat! Han kan ha blivit kall och sträckt sig, jag vet inte. Dagen innan red jag för tränare, helt ren inga problem och dagen efter halt höger bak. Hältan försvann som sagt efter vila och metacam men knackighet fanns kvar i galopp framförallt i vänster varv. Ryggen är kollad av två veterinärer och en massör men ej röntgad eftersom vet inte hittat något där och inte rekommenderat röntgen av rygg.
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Han har sedan han fick vila tappat muskler över såväl kors som rygg :cry:
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Som tur var är han lugn att skritta såväl för hand som uppsutten, en riktig gentleman :bow:

Jag kommer absolut prata med vet om rehabprogram och en längre igångsättning nu beroende på vad som visar sig på måndag.
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Det går inte att säga någonting för det går inte att spekulera i "eventuell". Varför tror du att hästen har det?
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Hm ja knäledsinflammationen bak är nog under kontroll men hältan bak ledde till att en gammal gaffelbandsskada på vänster framben gick upp så nu behandlas han med stötvågsbehandling och får bara skritta :(

Vi ska behandla två gånger till och sen är det återbesök den 22 december. Vet är ganska positiv men menar att det tar 6-12 månader att komma tillbaka till full kondition. Men vi kämpar på....
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Spånar bara, hästen gallig i bakknäna, tar hoppsasteg bak de första stegen vid igångsättning till trav, kickar i galoppen. Går inte fram ordentligt. Tid på klinik bokad till nästa vecka.
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Jag vill också höra hur det gått för andra med knäledsinflammation. Min häst har precis blivt friskförklarad efter att ha haft knäledsinflammatinon vänser bak. Hon har blivit behandlad med kotison i knäled och kotled v bak 2 gånger. 11/11 var jag på återbesök och då visade hon ingen hälta. Min plan är att skritta året ut 4-5 ggr/v och öka sakta längden så vi kommer upp till ca 2h skritt och sen börja sakta trava igång. Jag hoppas att vi kan komma tillbaka och tävla (distansridning) till våren igen.
Hur har det gått för er som haft en häst med knäledsinflammation? har ni kunnat komma upp i full träningsdos igen och kunnat tävla?
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Har ni gett något form av ledtillskott till dessa hästar som förebyggande? Jag är lite rädd att det ska bli återkommande problem med knäledsinflammation igen.
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Tack så mycket! Jag hoppas att vi får många år tillsammans sen och att vi bara har haft otur nu i början..... :confused:
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Jag har också funderat på tillskott, veterinären pratade om msm så jag tänkte eventuellt införskaffa det.
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

*KL + trådlån* Vad säger ni om ev. knäledsinflamation på en 5 åring?

Inte helt ovanligt, speciellt på rörliga unghästar (ex prestationsavlade dressyrhästar) som matchas för årgångstävlingar och liknande. De jag vet om har i de flesta fall rört sig mer än de klarat av kroppsligen och blivit överansträngda fast de tagits relativt långsamt. Blir nog lätt så när de har både rörelserna och ridbarheten naturligt och då inte hinner bygga upp kroppen i samma takt som de utbildas. Har senare efter behandling, vila och superlångsam igångsättning blivit fina tävlingshästar.
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

*KL*

Haft två med gonit. Den ena först gonit VB. Behandlades. På ÅB svarat men nu gonit HB. Behandlades. På ÅB så japps - gonit VB. Då behandlades båda bak samtidigt trots bara reaktion ena bak. På ÅB böjhälta hasled, rtg visade spatt. Mest troligt spatten som var 'boven' hela tiden.

Den andra, gonit + kotledsinflammation VB. Troligen gått med det länge oupptäckt. (Smärttålig som s*tan, bara visar små små symptom, som lika gärna kunnat bero på 'ingenting'). Vet tycker att kotledsinfl är typisk sekundärinflammation för gonithästar. Knäled + kotled behandlas. På ÅB knäled helt rent, kotled får ombehandlas.

Har för mig de hade ganska samma konvalescens. Boxvila samma dygn som behandling. Sjukhage 7 - 10 dagar, skritt vid hand ca 20 min/dag. Sen större hage och utöka skritten till 30 min, uppsuttet eller avsuttet har varierat, och öka på så att på 2 veckor komma upp i 60 min skritt/dag och sen ÅB.

Sen har det varierat. Nu var det inte en gonit, men jag gillade min klinikvets igångsättning efter Lillens kotledsartroskopi. När 'skrittperioden' var över, dvs uppe i 60 min uppsutten skritt och gjort i X tid och det var dags för trav, så 2 minutersintervaller i trav. Dvs skritta 20 min. Sen trava 2 min, skritt 2 min, trava 2 minuter och skritta resten av timmen. Total tid 60 min, 2*2 min trav, 56 min skritt.

Lägg på en travintervall a 2 minuter varannan dag. Dvs dag tre så skritta fram, sen trav 2 min - skritt 2 min - trav 2 min - skritt 2 min - trav 2 min - skritta resten. Dag fem en intervall trav om 2 min till. Håll på tills uppe i totalt 10 st intervaller, dvs 2 minuter trav * 10, med 2 min skritt mellan varje travsnutt. Ridtid kvar på 60 min/dag, men då uppe i totalt 20 min trav (men uppdelat i 2 min intervaller) och 40 min skritt. Börja sedan sätta igång 'mer normalt'.

Jag vet inte om det gjort nån skillnad eg mellan de tidigare 'skritta si och så, när 60 min uppsutten skritt/dag, börja introducera trav, efter X tid börja introducera galopp', men jag gillade verkligen det där med intervallerna, då är risken liten man travar muskeltrött häst eller travar för länge, men man ökar just succesivt på total travtid. Och det är mycket lättare hålla dem i ändamålsenlig form 2 min i taget så det KÄNDES som det stärkte mer än försöka bedöma vad 'börja trava lite smått' var och hur fort man vågade öka osv.
 
Sv: Prognos vid knäledsinflammation?

Ja detta handlar om en 5 årig fullblod/PRE korsning, som reds in som fyraåring pga sin storlek, inte gjort mkt innan(lösdrift i norge hela uppväxten), sedan vila okt/nov 2010 - Januari, sedan sporadiskt riden tills jag köpte honom mars 2011. Reds och tömkördes försiktigt, inga långa pass. I somras längre uteritter, fortfarande inga långa pass på banan. Samma i höst. Kom ny unghäst i okt/nov, och min och två andra unghästar lekte som tusan på betet och Zorro kämpade för allt i värden för att hinna med araben och fullblodet(långsam kille)

Kommer att motioneras inför vet.besök då rörelsestörningarna minskar/försvinner efter 1 v vila ca för att sedan återkomma andra eller tredje passet igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 705
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 387
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp