Promenera med häst- träns/grimma?

Martina_m

Trådstartare
Vad använder ni när ni är ute och går mer er häst? Till er som inte är ute och går, vad skulle ni använda om ni var tvungna?

Grimma med grimskaft knäppt bara i ringen på grimman?
Grimma med kedja?
Träns?
Stigbett?

Vad rekommenderar ni?
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag använder träns och kedjegrimskaf när jag är ute o går. Har använt mig av longerlina också, men det är mer otympligt, iom att man har så mkt att hålla i. Gillar inte att gå med tyglar, de är för korta, för lätt att tappa hästen om den skulle bli skrämd.
Är jag ute med någon av två-åringarna går jag med grimma och grimskaft knäppt vanligt.

Vad som är att rekommendera beror väl från häst till häst, samt i vilken miljö man promenerar, alltså vilka risker som finns inblandade. Viktigast är väl att använda något som du känner dig trygg med, där du känner att du har kontroll över hästen i de allra flesta situationer.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Stoet - Alltid träns, longerlina knäppt över nacken.

Valacken - Vanligtvis grimma, men kan komma till ett träns en gång ibland där också, longerlina
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag har bara grimman och grimskaftet knäppt vanligt i ringen under. Har med det tillräcklig kontroll för att möta det mesta (kanske inte en älg... men det har aldrig hänt hittills). På tävlingsplatser har jag ett tränsbett med nackrem och kedjegrimskaft under hakan - då det är det man måste ha... Hade gärna haft grimma där också.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

På dom vuxna, ett balsnöre runt halsen.
På unghästen, en grimma med långt (4 m) grimskaft.

LIA
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Träns med delta och grimskaft eller longerlina för promenad utanför stallområdet.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Beror ju helt på hästen, ibland grimma och ibland träns. Ibland med grimskaft och ibland grimskaft med kedja.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Bara lite kuriosa...

Så här ser det ut, precis utanför våran stalldörr. Det är en femtioväg.... rakt igenom "gården". Ja, förr var gården en länsmansgård, med mangårdsbyggnad, flygelbyggnader, magasin, verkstad och garage på andra sidan, samt ladugård på den sidan kortet är taget ifrån. Ladugården är ombyggd till fd hönshus, litet stall m fyra boxar och i övrigt lada och spannmålsmagasin.

(klickbara bilder)

Så, ska jag ut och promenera min dam, är det träns, eller repgrimma, grimskaft eller longerlina som gäller. Även om damen är helt cool, trafiksäker och snäll från marken, vill jag veta att jag kan reglera henne i en "situation". Tyvärr har dagens bilister utanför vårat stall inga hastighetsmätare på sina bilar och ingen respekt för levande djur och människor heller.

De kör oftast snitt 65 km. Härom dagen var min kompis med dotter (fyra år) på besök. De tog in våra gammelhästar och lilltjejen stod mitt på vägen med min häst, strax bakom stod mamman och höll i på andra sidan, tack och lov. För en bil punktbromsade pliktkyldigastner till femtio, rundade min häst precis bakom rumpan och fortsatte som om inget hade hänt....
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Det beror ju alldelse på häst och situation. Jag bor så att jag ofta kan göra det jag behöver göra med hästarna helt lösa. Ska vi gå någon kilometer till ett nytt bete så går jag före och flocken med hästar efter.
Men om jag av någon anledning måste ge mig ut och gå på en trafikerad väg. Så är det fortfarande hästen som individ som gör egentliga avgörandet. För mini shettisen går jag med i grimma även unga hästar. Medans äldre tränsvana hästar har träns. Är det en hingst så har jag troligen också kedja och spö med.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Repgrimma.

Rekommenderar att man leder hästen i det som man behöver för att ha kontroll!
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Isch, tur man inte bor så. Då hade inte mina hästar kunnat gå lösa på gården. :(

Kan du inte få till en 30 km-begränsning? Har sett att det förekommer på platser där landsvägen smyger tätt intill och mellan hus.

LIA
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

På den äldre damen har jag grimma och grimskaft
på 4åringen har jag grimma och grimskaft med kedja under hakan.

Kram
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

"Vi har inga planer på att sätta 30 km genom byn."

Svar från Vägverket, när bybor har försökt. Och ju, även vi i stallet har försökt...

Men jag funderar på att försöka igen, då jag har synnedsättning, som jag inte vet HUR bestående den blir, samt min ryggmärgsskada. Och fortsätter man åt höger, på vägen... så tre hundra m längre bort bor min farmor och farfar. Farfar är 92 år, pigg och glad, går till brevlådan varje dag. MEN han har gula fläcken och ser nästan ingenting i vissa situationer och har gått förbi, sin egen gårdsinfart flera gånger. Vad händer om han är på väg över vägen om någon bara fräser förbi???

Så som sagt. IngelaH är inte rolig att ha att göra med när hon är på DET humöret :devil:. Ett litet brev ska plitas ihop igen.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Oftast vanlig grimma och grimskaft. Unghästen har repgrimma ibland. Longerlina på Svala när vi går till sjön, så hon kan gå ut i vattnet utan att jag behöver följa med.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag använder en vanlig grimma. Är jag på icke trafikerad väg som t ex på vår lilla grusväg här hemma brukar jag mest bara ha en grimma runt halsen eller helt löst.

Hon lyssnar på mitt kroppsspråk och är väldigt känslig så jag känner inget behov av något skarpare medel. :)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Vad använder ni när ni är ute och går mer er häst? Till er som inte är ute och går, vad skulle ni använda om ni var tvungna?

Grimma med grimskaft knäppt bara i ringen på grimman?
Grimma med kedja?
Träns?
Stigbett?

Vad rekommenderar ni?

jag använder alltid bara grimma och vanligt grimskaft (knäppt i ringen på grimman) när jag leder. har såpass väluppfostrad pålle så hon lyssnar alldeles utmärkt med det :) leder henne bakom mig med slackande grimskaft, så egentligen skulle jag inte behöva någonting alls, men det är ju bara onödigt att riskera att hon hittar på nåt hyss och jag inte har nånting att hålla i henne med :crazy:
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag har alltid bara grimma och grimskaft knäppt i ringen. Även med min 1½ åriga hingst. Han är otroligt lugn och väluppfostrad så det är aldrig några problem, kvittar vilka "läskigheter" vi går förbi.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 013
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp