Promenera med häst- träns/grimma?

Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag hade i början träns å delta å grimskaft för att visa han runt områder. Men nu har jag bara reflexgrimman å grimskaft som jag har knäppt i ringen under. Men d e ju som sagt olika från olika hästar...
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

När jag går korta sträckor med min arabvallack så går jag oftast i grimma och grimskaft.
När jag ska gå en bit (över vägar och sånt) så leder jag honom alltid i träns och grimskaft även fast det inte behövs. ;)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

KL

mIN HÄST OCH JAG ANVÄNDER NU FÖRTIDEN GRIMMA OCH GRIMSKAFT,IOM ATT VI HAR BLIVIT MER SAMSPLTA NU!
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag tycker det bästa är att ha träns och en delta som man kan sätta grimskaftet i ;)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag använder träns, en delta & ett grimskaft =)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag använder bara grimma och grimskaft på min häst.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

jag använder träns när jag går med mina hästar. om jag har tyglarna och leder i så har jag de uppknäppta ifall jag skulle tappa honom. då kan han iaf inte fastna i dem lika lätt. men jag går med longerlina ibland också för att ha någonting att hålla i. men han är så snäll att gå med så det brukar bli med tyglarna:)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

till hagen eller om jag ska släppa honom lös på ridbanan blir det grimma/grimmskaft om det är nån längre bit alltid träns repgrimma eller hingstkedja

kunde itne ens leda honom inne i stallet utan hingstkedja innan för han hade lärt sig att om man väden på en 5öring och drar åt andra hållet kommer man loss men det är nästan borta nu men dumt att utmana ödet :P
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Brukar använda repgrimma + 4m grimskaft men det har hänt att jag kört med vanlig grimma och grimskaft nån gång också när jag inte orkat/kommit ihåg att byta.

När vi tog kort och gick lite längre en gång blev det visserligen träns istället men tror att jag skulle haft lika bra kontroll i repgrimman.

Hästen i fråga är en lugn valack och det är sällan vi är nära någon större väg.

// Train
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Öh .. jag går med grimma. Även på hingsten. Om jag ska fota eller dylikt (typ på tävling) så har jag träns.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Grimma, alltid grimma för jag äger inget träns och rider alltid i grimma också,,,,,överallt.:D
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Ponnyn är väldigt väluppfostrad på marken, leder alltid i grimma förutom på tävling, där måste man ju ha träns när man leder hästen. Har oxå träns om jag ska ta foton, av den enkla anledningen att det är snyggare :p

:)
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag har alltid repgrimma, men just idag var den hemma på rengöring så jag tog grimma med delta.
Hästen som alltid brukar vara hyffsat lugn var helt tokig! Idag skulle jag snarare behövt träns med starkt bett, nosgrimma, delta, spö, longerlina, och hockeyutrusting till mig själv :angel:
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Om jag ska gå ut använder jag stigbett eftersom att min stora ponny är väldigt envis och stark om han får för sig något. Träns går också bra men han föredrar stigbettet eftersom att det då bara är ett bett och inte så många saker att spänna runt mulen mm.
Är det bara runt stallet, till hagen eller träning på banan så är det grimma och ett lite längre grimskaft.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Brukar vara väldigt olika..
Ibland lös (dock med grimma på), ibland med träns eller grimma och grimskaft eller med halsring.
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Jag går ut och går/springer med hästen ibland, men inte så ofta eftersom hon inte verkar gilla det.

Jag använder repgrimma/grimma och grimskaft, behövs inget mer.
Jag rekommenderar att man använder det man klarar av hästen med (såklart?).
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Beror på hästen. Vi har haft olika genom åren. De vi har nu leder vi så här:

två av valackerna med vanlig grimma och grimskaft.
Den tredje grimma med kedja under hakan.

Om vi är ute på promenad efter vägen så har vi alltid träns + hjälm. Av säkerhet.

På tävling alltid träns.

De två hästar vi haft längst är mycket följsamma. Inga problem alls. De är såna snälla och följsamma personligheter. Utan speciell nh - bara vanlig sund hästhantering! :) Det finns! Hästarna följer oss lösa på gården.

Den häst vi haft kortast är en snäll och väluppfostrad häst, men han är rätt stor och kan bli stark ibland. Så det känns tryggast med grimma + kedja. Det är kraftfulla djur.

Norrland
 
Sv: Promenera med häst- träns/grimma?

Vi har alltid bara grimma och grimskaft.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp