Bukefalos 28 år!

Protein"brist" (?) diverse foderblandningar

J

joneya

Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Sitter och ska försöka få upp proteinnivån i min hästs foderstat, UTAN att få för mycket energi!
Hästen ifråga är avställd, ska läka och så småningom tränas lite lätt (går i hage hela dagarna och jag ska börja promenera honom och arbeta honom för hand inom en snar framtid).

Har hört något om att nya rön säger att energi är farligare än protein, att fång oftare beror på energi-överskott, inte protein som man förut trodde. Vet inte hurvida detta stämmer, men eftersom jag själv vill ha mera "muskler" än "energi" så känns det lämpligt att höja dosen protein UTAN att öka energi-intaget för mycket (klart han behöver lite energi också, men lagom är bäst).

Vill inte ge pelleterat foder (hästen ifråga har en känslig mage så jag vill ha så mycket tuggbart som möjligt, som INTE sväller/suger upp vätska och INTE behöver blötläggas).

Har ni några tips på bra foder som jag kan få tag på? Har märkt att i stan har vi bara Kraffts sortiment, Fibergi (bara "bas" och "elit"), korn, havre, betfor och pelleterad lucern.
Vilka fodersäljare finns neråt Bergsåker? Finns det någon som säljer annat än Krafft, Edel och Fibergi? (gillar tanken på fivergi, men det innehåller inte mycket i proteinväg om jag inte ger "fibergi sto" till min valack :D ).
Finns det foderleverantörer som skickar foder? Detta är väl säkerligen svindyrt i sådana fall?

Tacksam för lite hjälp.

M.v.h. från Joneya
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Det är svårt att nå de perfekta värdena i en foderstat. Ofta händer precis det som har hänt. Att proteinvärdet är för lågt och energivärdet för högt. Om hästen är fullvuxen behöver man inte vara så rädd för att proteinet ligger något lågt. Däremot är det viktigt att energimängden ligger rätt så hästen inte använder proteinet fel. Ju "smalare" foderväg man vill ta desto svårare blir det naturligtvis men jag har mycket svårt för att tro att du inte ska hitta en musliblandning som passar just ditt grovfoder och din häst. :)
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Soja ger ju mycket protein på ganska lite energi, kli och linfrö kan också vara lämpligt. Lucern förstås. Jäst är proteinrikt, men det ger man ju i ganska små mängder.

Om du skriver in dina hövärden så rasslar det säkert in massor med förslag! :)
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Finns det alltså bara pelleterad lucern att få tag på?
Krafft har ju Lucern hackad strå i sitt sortiment. Kan du inte fråga din återförsäljare om de inte kan ta hem det?
Annars har jag tyvärr inga tips..
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Ska jag vara ärlig så har vi ingen analys på höet. Och som det är nu på vintern så sägs ju näringen ha minskat i det också. Vi har hö på 2 ställen, en första skörd till kvällshöet, och en andra skörd till morgon och lunch, så det är dessutom olika värden. Jag räknar efter ungefärligt hövärde, som troligen ligger högre än det hö vi har just nu. Till morgon/lunch har vi hö med klöver och vita små korn i (undrar vad det är, det är INTE mögel, ser snarare ut som typ vete, havre eller något :confused: ).

Lucern har jag funderat på, men sist jag frågade här hade de inte det i sortimentet (annat än pelleterad), och sist jag frågade i Sundsvall hade de bara i bal (som jag förstod det var det som en höbal, d.v.s. för skräpigt att ta i mina EJ smutsintresserade svärföräldrars bil). Ska höra igen i stan om de kan ta hem hackad lucern från Krafft, det låter som ett bra alternativ, särskillt eftersom han får ännu mera grovfoder då (det är väl blandat med halm som den mesta hackade lucernen?).
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Näringen minskar INTE i ett hö, däremot kan vissa vitaminer försvinna. Varför gör du inte ett sammlingsprov på ditt hö då ? då får du ju ut ett riktvärde. Det är många som inte kan köpa stora partier utan köper från flera olika, men då gör man som sagt ett samlingsprov. Men förässten hurkan du veta att du har proteinbrist ??
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

För att höet inte kan innehålla tillräckligt för att räcka, inte med tanke på proteininehållet i de foder han får för tillfället. Sedan så är han lite urfallen upptill, och många säger att med rätt foderstat så lägger hästen på sig upptill också, vilket min häst inte gör.

Samlingsprov? Vad är ett samlingsprov? Vi har hö som kommer räcka i ca. 3 månader till, och vi köper inte nytt hö INNAN dess, så jag kan inte samla in hö från den eventuella NYA höleveransen som kommer senare nästa år, för den finns ju inte hos oss ännu. Dessutom har jag som student inte råd med 800-900:- för en höanalys som dessutom bara gäller i kasnke 2-4 månader framöver (innan höet tagit slut).
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Vaddå 8-900 kr??? Hjortens labb tar ca 400 kr för fullständig analys.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Va! Vad är Hjortens labb? Har dom någon webbadress. Skickade minaeralanalys till Analysen eller vad det hette och fic då betala det priset. :(
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Va ?? Du kan ju inte bara anta att höet har dåligt med protein...du kan ju heller inte utgå från ditt kraftfoder. Så du menar att om kraftfodrets innehåll har lite kasst med protein så har höet det också ???? Att hästen är urfallen som du säger kan ju oxå vara fel balans medllan Mj/protein...8-900:-...vart har du hört dessa fantasipriser ?? Samlingsprov är presis som det säger, man samlar i hop lite tussar här och där och skickar in....
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Va? Jag hara nalyserat hos analycen i flera år och betalar 500 kr för höanalys (mineraler, protein och energi) och en hundralapp mer för hösilage.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Jag har faktiskt inte kollat. Det var en annan i stallet som sa att det "bara kostar 700:- om man har företag".
Men där ser man, bra att man vågar fråga på dessa sidor så att man kan få veta bättre!

Tack för en trevlig ton.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Nu har jag fått ett supertips som jag ska undersöka lite mera. *håller tummarna för att det ska fungera* (d.v.s. frakt och pris m.m.)

Tack för hjälpen.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Jag vet inte vilket behov du har, men annars är Hestekraft ett mycket bra fodermedel. Icke pelletterat, med stor andel grovfoderstatus som kan kompletteras med andra fodermedel. Innehåller 9 Mj, 123 smrp, 1,6 Ca samt 1,1 P/ kg foder.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Har du kollat på granngården i Birsta? Jag har för mig att de har lusernhack där...fast jag är inte helt säker.
Min häst har inte visat några symptom på besvärad mage av den pelletrerade lusernen, den är billigare än lusernhacken också.
Annars är ju soja proteinrikt.

Fast mer muskler kommer han ändå inte få innan du börjat arbeta honom hur mycket du än höjer proteinnivån
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Vi snackar egentligen inte muskler, utan "balans" i foderstaten. Eftersom det är för mycket energi i allt och för lite protein i allt så blir det ju bara kaos, oavsett om han rids eller inte. En häst kan få proteinbrist även om den "bara står". Det finns ett underhålls-minimum även för en haggående häst.

Och som han ser ut nu är han varken mager eller fet, det är faktiskt inte normalt att han inte lagt på sig mera eftersom han just "står" och får "massor med mat med tanke på att han står".

På Granngården lät det som att Lucernhack innebar en höbal (?!), och jag kan ju inte gärna ta en skräpig höbal i svärföräldrarnas bil (svärföräldrarna förstår verkligen inte vitsen av smuts i livet). Jag vet däremot att Krafft ska ha lucernhack och lucern-mix förpackat i påse som vanligt foder. Men lucern finns inte i stan (annat än pelleterad), och eftersom det ofta har en hemskt hög kalciumhalt vill jag inte ge det till min häst, eftersom det skapar obalans.

Sedan som jag alltid säger, så är det helt olika hur hästar är i magen. Vissa hästar har bra mage, tur för er då. Men jag kan bara läsa av hur min häst är. Att alla andra hästar kan äta dittans och dattans betyder ju inte att min häst INTE har ont i magen när han är jättespänd och hugger efter mig.
Du kan få "klämma" på min häst en dålig dag (nu var det ett tag sedan faktiskt, *peppar peppar*). Men en dålig dag kan man knappt röra honom i magområdet utan att han spänner ihop sig, piskar med svansen och lägger bak öronen, och det beror på att han skyddar sin spända mage, och den kommer på grund av något. Eftersom han inte stressar ett dugg och får massor med grovfoder så är magproblemet inte relaterat till något av dessa. Det enda som kvarstår är att det ska bero på kraftfodret. Och människor som är insatta i foder säger att man ska ge så lite uppblött som möjligt (för tandhygien, tuggverksamhet, magsyra o.s.v.). Det uppblötta han får nu får han bara för att han ska få i sig tillskotten (vitlök för immunförsvaret och magnesium för magen).

Om du inte vet det så är det farligt att ge soja i stora doser, och hästar är mer eller mindre allergiska mot just soja (bara för att de inte reagerar kraftigt på mindre mängder betyder inte att de tål det).

Och som någon annan sa i en tråd, inte rids broiler-tjurar, och kolla deras ryggar! Ingen rider runt och motionerar dem, de kan få rygg ändå, av foderstaten. Bara för att min häst vilar betyder det inte att han ska vara tanig och omusklad. Finns hur många hästar som helst som vilar och har betydligt mera massa än vad min kille har.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Menar självklart inte att han kan skapa en massa muskler utan arbete, däremot så krävs det vissa muskler bara för att hålla ihop kroppen och fungera bra, det är ju inte direkt så att min häst ligger i en soffa och slappar hela dagarna.

Sedan vill jag varken ha en broiler-häst eller en överviktig häst, men eftersom han inte ökar i vikt trots låg sysselsättning så får han inte i sig så mycket jag vill. Den dag han ökar, då kan jag minska fodret och veta att han har fått för mycket, men eftersom han ligger någorlunda jämnt (har sett likadan ut i 3 månader!) så finns en risk att han behöver mera mat. OM han har skador som behöver läkas måste kroppen få den näring den behöver för att kunna läka!

p.s. Till er som inte sett honom, han är inte MAGER, så det är troligen inte fråga om mask eller något annat allvarligt, bara låg ämnesomsättning och dåligt foder (d.v.s. foder med för mycket energi och för lite protein).
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Ja det var lusernmixen jag tänkte på, för den har jag sett på granngården och den är väl ungefär i samma storlek som vilken kraftfodersäck som helst.

Klart att alla hästar reagerar olika på olika fodermedel, men jag uppfattade det som att du var inne på lusern-tanken men inte vågat prova pelletsen och därför upplyste jag dig om att mina hästar inte varit besvärade av det.
Det var hjälp - inte kritik. :idea:

Ja enligt "foderkunniga" ska man undvika att ge mycket uppblött mat, men om nu den uppblötta varianten bidrar till att hästen får i sig vad den behöver ser jag ingen anledning att INTE ge.
"Foderkunnig" är ett ganska relativt begrepp, foder är inte mitt starkaste ämne men jag tycker iaf att jag har en stabil baskunskap, såsom att vara nogrann med fodrets kvalitét och ALDRIG fodra med mögligt eller på nått sätt misstänkt hö eller kraftfoder osv...
Men det är ju en prioriteringsfråga:
hygien - näringsvärde - foderform? ja du fattar... :smirk:

"Om du inte vet det så är det farligt att ge soja i stora doser"

Det är jag fullt medveten om, men var har jag förslagit att du ska ge stora doser??

"Och som någon annan sa i en tråd, inte rids broiler-tjurar, och kolla deras ryggar"

Jag är inte insatt i ämnet nötkreatur och har ingen aning om vad en broiler-tjur är för nåt och tvivlar på att jag sett ryggen på nån sån.
Jag hävdar fortfarande att hästar inte kan sätta särskillt mycket muskler av endast hag- och boxvistelse.
Fetma möjligtvis, men inte muskler.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp