Bukefalos 28 år!

Protein"brist" (?) diverse foderblandningar

Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Är min häst fet? :smirk:
Klart de inte kan bli muskelberg av att gå i en hage, som jag skrev ovan så skulle jag inte påstå detta heller. MEN, en häst kan se rund och go ut UTAN att vara överviktigt och UTAN att tränas. Eller vill vi mena att rund och go = fet? Som sagt var, är min häst fet?

Mögligt hö finns överallt, det håller många med om. Det är få som säger att det finns mögelfritt hö, att eftersom man lagrar hö länge och ska torka det utan att få dammigt hö förr eller senare får de flesta "problem" med mögel (problem som är löst genom att inte ge mögligt + slänga det dåliga). Det är näst intill omöjligt att få tag i 100% omögligt hö. Tror du vårat hösilage kommer hålla sig? Ser du skillnad på jästmöglet och häsilagemöglet?

Och den större hästen i vårat stall äter höet till alla måltider och lägger på sig, så hur vill du påstå att det går ihop om nu höet är så dåligt?

Det gäller bara att inte ta av det mögliga. Och eftersom jag dubbelcheckar kvällsmaten + har en kinkig häst så känner jag mig trygg, särskillt eftersom han numera får tillräckligt mycket mat inne för att lämna lite (får han så att han kan lämna vet han nog att ta av det bättre först).

Om min häst får så ont i magen att han blir agressiv så ser jag en anledning att INTE ge uppblött till honom, om det nu är så att det försämrar magen. Det kan hända att det var höet förut, eller så var det något de kom åt i hagen som inte finns just nu eftersom det är vinter. Men just exakt nu är han "bra"; och jag vill inte belasta en hästmage som redan visat sig vara känslig.

"Det är jag fullt medveten om, men var har jag förslagit att du ska ge stora doser??"
Det är inte överskott av protein som är det farligaste, utan det faktum att hästar EGENTLIGEN inte tål soja som gör att man inte ska ge för mycket. Tål de det inte i stor dos, så är de småallergiska mot det även i liten dos. Bara för att det inte märks betyder inte att det är bra.

Broiler-tjur = köttdjur.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Nej jag tycker inte din häst är inte det minsta fet, han är "normal".
Vad jag menade var att det lönar sig att göda köttdjur (för så mycket förstod jag att det var) när de ska gå till slakt, eller hur?
Och fetma sätter sig väldigt fint på ryggar och rumpor, och kan lätt se ut som härliga muskler. Jag syftar på det du skrev om att tjurarna har så fina välmusklde ryggar trots att de inte rids. :smirk:
Men du har ju inga planer på att skicka din häst till slakt så därför är du antagligen ute efter MUSKLER, därav mitt påstående om att de inte kommer av mat och stillastående - däremot gör fetma det.

Jag har inte märkt nån skillnad i hullet på den större hästen sen han kom.

"Ser du skillnad på jästmöglet och häsilagemöglet?"
Jag förstår inte frågan, om du undrar om jag ser skillnad på mögel och på de vita prickarna som kan förkomma i hösilage så ja, det tror jag att jag gör.
Om inte annat så känner jag skillnad på lukten.

Och jag vet inte hur länge silage-balen kommer hålla men jag hoppas det håller tills det tar slut, och om minusgraderna håller i sig gör den nog det.
Men om jag upptäcker eller misstänker mögel i balen så kasserar jag den och köper en ny. :)
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Nej jag tycker inte din häst är inte det minsta fet, han är "normal".
Vad jag menade var att det lönar sig att göda köttdjur (för så mycket förstod jag att det var) när de ska gå till slakt, eller hur?
Och fetma sätter sig väldigt fint på ryggar och rumpor, och kan lätt se ut som härliga muskler. Jag syftar på det du skrev om att tjurarna har så fina välmusklde ryggar trots att de inte rids. :smirk:
Men du har ju inga planer på att skicka din häst till slakt så därför är du antagligen ute efter MUSKLER, därav mitt påstående om att de inte kommer av mat och stillastående - däremot gör fetma det.

Jag har inte märkt nån skillnad i hullet på den större hästen sen han kom.

"Ser du skillnad på jästmöglet och häsilagemöglet?"
Jag förstår inte frågan, om du undrar om jag ser skillnad på mögel och på de vita prickarna som kan förkomma i hösilage så ja, det tror jag att jag gör.
Om inte annat så känner jag skillnad på lukten.

Och jag vet inte hur länge silage-balen kommer hålla men jag hoppas det håller tills det tar slut, och om minusgraderna håller i sig gör den nog det.
Men om jag upptäcker eller misstänker mögel i balen så kasserar jag den och köper en ny. :)
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Menade inte att tjurar har MUSKLADE ryggar, bara runda och goa ryggar ;)

Jag är bara ute efter att min häst ska se välfödd ut, om det blir fett nu när han står spelar ingen roll. Fett behövs sedan när jag sätter igång honom, det är något för framtida muskler att ta näring ifrån. Sedan vill jag inte, som jag redan sagt, ha en FET häst - Det finns en viss skillnad mellan "välfödd" och "fet".
Nog ser det finare ut med en lite kraftigare häst än en tanig typ. Det är ju därför jag tycker din häst är så snygg :D Hellre LITE extra än lite väl lite. Min häst var inte ens tjock efter sommarbetet, så jag känner mig inte orolig över fetma.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Visst kan hästar sätta rejäla muskler av enbart hagvistelse. Jag har sett ett gäng riktiga muskelbyggare som inte gjorde annat än drällde runt på lösdrift.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Du har inte möjlighet att köpa ett hö med högre proteinhalt? Då skulle du slippa ge någonting till och enkelt kunna ge stora givor grovfoder utan att hamna för högt i energi.

Varför måste du köra hästmat i svärföräldrarnas bil? Jag skulle inte drömma om att utsätta mina svärföräldrar för det!

Vad det gäller muskler utan jobb så naturligtvis är det möjligt! Hela kött-produceringen går ju ut på det!! T.ex. allt svinkött vi äter är ju muskler och dom svinen har då inte ens fått hagvistelse utan de har byggt upp muskler (kött) genom korrekta foderstater och massor med vila. Deras foderstater är mycket baserade på korn. Så naturligtvis skall en hag-gående häst genom korrekt utfodring ha en överlinje.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Jag vet inte om man kan jämföra hästar på lösdrift och hästar som vistas i en rel liten hage 12 timmar/dag.

Musklade lösdrifthästar har jag också sett, men de har ju (oftast) större ytor att röra sig på, kan göra det 24 timmar/dygn och har ofta många hästkompisar astt busa med.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Min familj bor ca. 40 mil ifrån mig i varsin riktning (ena i Lappland, andra i Stockholm), och har själv ingen egen bil, därför får jag be mina svärföräldrar. Det är inte direkt så att man kan bära en 25 kilos fodersäck i 6 km, inte heller ta med den på buss ut. Jag har inte tid och råd att ta körkort själv för tillfället heller (säker jobb för tillfället, så jag försöker lösa ena biten i alla fall).

Jag har faktiskt inte kollat vad det finns för bönder runt omkring. Det är inte så värst med hästfolk som har en massa hö över, så jag har fått för mig att bönderna inte har analyserat höet och att de med analys vill ha höet själva.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Relativt liten hage? Jämför pållarnas hage med en svinuppfödning så ska du få se att vi i alla fall har en hage.

12 timmar/dag är väl den tid de är ute en DÅLIG dag (d.v.s. när jouren släpper ut dem rätt sent och tar in dem rätt tidigt). Stallägaren släpper ut dem vid 6 på vardagsmornarna, och på kvällen får de ibland vara ute till 21.30 (tidigaste insläppet ska inte ske förrän 19.00). Då får jag ihop det till minst 13 timmar på vardagarna. Det är bara på helger de har så dåliga tider som 8.00-20.00 (om ens det). (inte sagt att de inte står inne för länge, för det tycker jag att de gör).

Och busa med? De hästar vi hade på lösdrift busade faktiskt inte alls. De gick runt, grävde i marken och på sin höjd "bråkade" lite om maten när man slängde ut hö åt dem.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Men snälla du, hur kan du jämföra hästarnas hage med SVIN? :rofl:
Håller med om att jämfört med svinhagar/burar är våra hästhagar stora, men det handlar om helt olika djur och definitivt olika syften med att hålla dem. (förhoppningsvis iaf :crazy: )
Jag förstår inte din poäng.

12 timmar/dag är genomsnittet, stallägaren går vanligtvis ut efter kl 06, men då ska hästarna ha kraftfoder, täcken, grimmor m.m, och klockan hinner bli över sju innan alla hästar är ute i hagarna.
Insläppet börjar kl 19, och det är ovanligt att hästarna kommer in EFTER 21.
Och som du själv skrev är de ute färre timmar under helgerna.

Vissa hästar busar mer än andra, men att lösdrifthästar rör sig mer än installade är väl ingen nyhet.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Att jag jämför med svinen är för att någon påstår att svin är musklade TROTS att de är inlåsta i små boxar, medans du vill hävda att våra hästar står i för liten hage för att kunna lägga på sig muskler. Eller var det inte så du menade?

Jag har varit ute ett par gånger vid 7 och då har alla hästar redan kommit ut och hunnit äta ett tag. Och de i stallet nedanför säger sig aldrig se när de släpper ut våra hästar, vilket är konstigt eftersom där nere släpps de ut runt 7-snåret.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

De ggr jag är ute kl 7 (inte särskillt ofta) brukar de vara inne med täcken och klar för utsläpp, men fortfarande inne.
Du behöver inte märka ord, när jag skrev att de står ute 12 timmar/dag menade jag överlag.
Tiden varierar såklart beroende på vem som har jour och om det är veckodag eller helg, men genomsnittet blir ca 12 timmar/dag.

Jag är ju stadsbarn så jag är inte insatt i svin eller nåt annat djurslag än hästar öht.
Men som sagt är grisar en helt annan art, och användningsområdet för dem är helt annorlunda, därför tycker jag inte att man kan jämföra dem. Inte i den här diskussionen iaf.
Jag har väldigt liten erfarenhet av grisar men precis som tjurar och kossor har de jag har sett har varit mer feta än musklade.
Sen kanske jag är helt ute och cyklar men brukar man inte tillsätta något i deras mat för att de ska växa snabbare och bli "köttiga"?
Eller det kanske bara gäller belgian blue?

"Att jag jämför med svinen är för att någon påstår att svin är musklade TROTS att de är inlåsta i små boxar, medans du vill hävda att våra hästar står i för liten hage för att kunna lägga på sig muskler. Eller var det inte så du menade?"

Jo det var ungefär så jag menade.
De riktiga musklerna kommer nog så småningom när du börjat arbeta honom, och då UNDERLÄTTAR det om du har en bra foderstat.
Däremot tror jag inte foderstaten kan göra hela jobbet medan hästen bara går i box och hage.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

I ditt läge skulle jag då faktiskt prata snällt med någon annan hästägare och erbjuda mig ge någon bra gentjänst mot att dom samtidigt köpte hem några fodersäckar till mig som dom köpte till sig själva. Alternativt skulle jag räkna på en längre tids behov och sen köpa det färdigt levererat till stallet och därmed betala säljaren extra för den servicen.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

"Däremot tror jag inte foderstaten kan göra hela jobbet medan hästen bara går i box och hage"

Har jag inte påstått heller. Men den kan göra en del för hästen. En häst som ska läka MÅSTE få i sig tillräckligt, och ett överskott är att föredra.
Och de säger att proteinbrist märks först när det är för sent, och jag vill inte riskera detta. Bara för att han står betyder inte att han har ett underhållsbehov av 0 gram smältbart råprotein. Underhållsbehovet är ca. 350 gram för min häst (och lite mera).
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Okej då missförstod jag dig för jag tolkade din jämförelse med svinuppfödning som att det skulle vara fullt möjligt.
Men okej.

Hur som helst hoppas jag att det löser sig med magen, om du vill kan du få numret till hösilage-leverantören så kan du få analysen på silaget av honom.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Hej!
Jag har en häst som har stått på boxvila i fem veckor (övergick från hagvila) och jag har märkt att han har tappat muskler, så visst får han en viss motion att gå i hagen (mina hästar är förvisso mycket aktiva ute och har två hektar att busa i).
Jag diskuterade frågan med veterinären och hon varnade för att öka proteinhalten för mycket, kväveöverskottet kan belasta den redan sjuka systemet och försvåra läkningen. I sysselsättning syfte får han fri tillgång på hö (analyserat) och max giva lusern pellets (drygt 2kg). Personligen tycker jag att tänderna får sin motion med hötuggandet och är inte så petig med den uppblötta fodret. Vill du hellre ge strå säljs det i plastade balar. Luserns utseenden gör att det är svårt att göra ”vanliga” höbalar av den och jag har aldrig sett sådana i Sverige. Det tog lång tid att fasa över till lusern men jag tyckte det var bättre än soja (som han fick förra året).
PS
För att få rätt Ca/P-balans ger jag Vit mineral men det finns säkert andra fosforika medel ute i handeln
DS
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Jasså, han hade analys på det?
Då tar jag gärna numret så att jag kan balansera foderstaten ytterligare. Fast vi kan väl ta det privat istället.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Tillväxthormoner är inte tillåtet att tillsätta i fodret. Feta köttdjur är heller inget man eftersträvar utan det är musklade köttdjur man vill åt. För feta djur ger mindre betalt. Du kan tycka att de kor du sett varit feta, men jag gissar att du inte kan skilja på fett och muskler hos köttdjuren. Ta en sväng till en erfaren köttdjursbonde och uppdatera dina kunskaper.

Det är bra konstigt vad stadsbarn vet så mycket om lantbrukets djur.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

"Det är bra konstigt vad stadsbarn vet så mycket om lantbrukets djur"

Om du läser mitt inlägg en gång till kanske du ser att jag skrev att jag INTE är insatt om andra djur än hästar, och att det var en av anledningarna till att jag inte ville ta med dem i diskussionen.
Andra anledningar var att svin och nötkreatur är helt andra djurarter samt att de avlas för att senare gå till slakt, vilket hästar inte gör.
 
Re: Protein\"brist\" (?) diverse foderblandningar

Lusernhacket på Granngården är förvisso i balform men det är plast runtom, så något skräp i bilen blir det inte (om man ser till att ta en hel förpackning, det brukar vara lite si och så med det).
Foderbolaget i Bergsåker ska också ha lusern, men jag tror att det bara är pellets de har.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp