Bukefalos 28 år!

Proteinbehov i gram?

Sv: Proteinbehov i gram?

OK jag förstår :). Men tycker du att Plancks definition för arbetspåslag är en bra riktlinje att utgå ifrån för ridhästar (Lätt arbete = +25 %, medelhårt = +50%, hårt arbete = +75%, elit/svår klass = +100%). Eller är det förlegat tänk? Hur vanligt är det att man frångår denna riktlinje??

OBS: att jag är helt på det klara med att man naturligtvis får titta på hur den enskilda individen fungerar. Men det är iallafall intressant att diskutera vad man kan utgå ifrån.

(Hoppas det är ok för TS att jag ställer dessa frågor i denna tråd :o)
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Jo jag är helt säker på att Planck har utgått ifrån de beräkningar som gjorts av hur mkt energi som går åt vid olika typer av belastningar.

Men jag är lika säker på att många hästägare kraftigt överskattar arbetet hästen utför. En hästägare bedömde att hennes häst presterade på gränsen mellan medel- och hårt arbete. När vi gick igenom hur länge hon red i olika gångarter och tempo och hur mkt hon själv och sadeln vägde kom vi fram till att det knappt behövdes påslag för lätt arbete ens. HH
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Men jag är lika säker på att många hästägare kraftigt överskattar arbetet hästen utför. En hästägare bedömde att hennes häst presterade på gränsen mellan medel- och hårt arbete. När vi gick igenom hur länge hon red i olika gångarter och tempo och hur mkt hon själv och sadeln vägde kom vi fram till att det knappt behövdes påslag för lätt arbete ens. HH

Precis! Det var lite detta jag var ute och fiskade efter när jag kommenterade att Natasja hade över 100 % påslag för "hårt arbete". Dels stämde inte Plancks definition och dels så lät det som väldigt mycket påslag för en ridhäst. Men jag hade ju missat att det var en travhäst :)!
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Jaha...det var en travhäst :o. Jag utgick ju inskränkt nog från min lilla värld och såg framför mig en ridhäst :D. Ok då förstår jag. Det jag utgick ifrån är den erfarenheten jag har av att t.ex stå i ett fälttävlansstall och vara bekant med givorna de hästarna får (hästar som gått t.ex EM, VM). Jag hade inte koll på att det var sådan stor skillnad för arbetspåslag för trav kontra ridhästar. Sedan utgick jag nog oxo från Plancks terminologi där "hårt arbete" = ca. 75 % påslag.

Fast jag får det ju fortfarande till att grundbehovet är 55 MJ och inte 65 MJ för en 520 kg häst (utan påslag) :o.. Ninas fodersida har jag koll på sedan tidigare :).

Jag räknar enligt formeln 0,5 * hästens vikt upphöjt till 0,75.
I mitt fall blir det (0,5*520) upphöjt 0,75 = 64,75

Har jag gjort fel?
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Jag räknar enligt formeln 0,5 * hästens vikt upphöjt till 0,75.
I mitt fall blir det (0,5*520) upphöjt 0,75 = 64,75

Har jag gjort fel?

Japp :D ... jag tror det iallafall :o. Du skall räkna 0,5 *(520 upphöjt till 0,75) .. har iallafall jag fått lära mig :). Så räknar de även i Plancks bok.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinbehov i gram?

Det är vad jag lärt mig från undersökningar på hästens behov. Jag anpassar alltid hästens foderstat efter respektive häst men jag går aldrig under kvoten 6. Jag är ju ingen expert själv så jag litar på forskarnas resultat angående detta.

Var hittar du de undersökningarna då? Det jag lärt mig är att kvoten 6 är ett MEDELVÄRDE. Däremot är det många här på Buke som säger "inte under 6", men hur många här är forskare ;)
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Hej
I år är det svårt att få tag i grovfoder över huvud taget.
Jag har två islandshästar varav den ena haft fång för 1,5 år sedan.
Båda rids mycket och är inte feta.
Jag har två hö att välja på och har bestämt mig för det ena då det andra är rent raj-hö med okända värden. (hög sockerhalt)

Det första är hästhö-frö-blandning och analyserat
energi 9,4 smrp 78 per kg torrsubstans.
7,9mj 65smrp per kg hö.

Om jag lägger in detta i foderprogram så ser det ju inte farligt ut men kan det vara för kraftigt för min häst som haft fång. Han är dock inte fet alls. Får lusern till svagare hö(kvot 6) för att hålla musklerna.
Detta hö ger ju kvot 8!!!!

Någon som vet. Jag hade nog varit mer orolig med hög energihalt då det är det han verkar vara känslig emot överskott på.

Det är ont om alternativ????
Kanske kan jag få tag i småbalshösilage med lägre värden men då bara 1 ton. Då måste jag blanda med höet ändå.
Ska man blande med halm till höet?

Jag vet lite själv vad jag tror men vill gärna ha åsikter av foderkunnigt folk.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Proteinbehov i gram?

Idealiskt hö för islandshästar som ju kan utvinna mer energi ur fibrerna i sin långa grovtarm än likstora ädlare hästar. Samtidigt betöver de lika mkt protein per kg.

Jag skulle absolut inte blanda ut det med halm för att sänka ngn kvot. Om de däremot blev för feta och behövde mer att tugga på kunde ju halm vara ett alt då ett kg halm har mindre MJ. Men det vet du väl inte än.
HH
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Ok då ska jag inte oroa mig för den höga kvoten då ;-)

Jag tror inte de blir för feta då den som haft fång för 1,5 år sedan har haft svårt att hålla hull i sommar på hö, lite gräs och lite lusern.
Men givetvis håller jag noga koll på hullet.
Tack!
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Om du ursäktar så åskådliggör ditt påstående jättetydligt konsekvensen av för strikt kvottänkande.

För säkert finns det massor av hästar som har en mkt lägre ”trivselkvot” än 6.

Vi tar som exempel en racehäst jag känner, vi kan kalla hm Igge. Han är den litet nerviga typen som aldrig står still. När jag först träffade honom var han litet allmänt tunn, gick ut stenhårt men tappade alltid strax före mål. Han åt 100-110 MJ och ca 730 gram smältbart råprotein per dag, kvot 6,6. Så ökade vi energin och minskade proteinet till 125 resp ca 550, kvot 4,4. Nu har hästen fått muskler och typ 4 mm underhudsfett. Och si – hästen orkar ända in i mål utan att sacka.

Med detta vill jag inte säga att galoppörer ska stå på kvot 4 utan snarare att man inte ska haka upp sig på en kvot.

Hur mkt protein en häst behöver beror alldeles på kvaliteten av proteinkällan. För egentligen är det inte protein i allmänhet en häst behöver utan aminosyrakällor. I Igges fall ställde vi om foderstaten så hans proteinkällor hade goda halter av lysin och treonin. Då behövde han inte äta så många kvävemolekyler för att få i sig de aminosyror han behöver. HH

Vilka slags foder använde ni för att få till denna foderstat?
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Hö, halm, havre, melass, olja samt tillsatt lysin och treonin. Varje kg foder innehöll 12,5 MJ och 55 gram smältbart råprotein. Av dessa 55 gram var lysin 4 gram och treonin 3 gram. Hästen fick ca 10 kg. Det är en startande galoppör. HH
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Hö, halm, havre, melass, olja samt tillsatt lysin och treonin. Varje kg foder innehöll 12,5 MJ och 55 gram smältbart råprotein. Av dessa 55 gram var lysin 4 gram och treonin 3 gram. Hästen fick ca 10 kg. Det är en startande galoppör. HH

Finns lysin och treonin att köpa som tillskott?
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Ledsen att jag drar upp en gammal tråd igen, men finns det vidare forskning eller liknande på ämnet? det är ju fortfarande kvot 6 som rekommenderas vad jag vet, men jag har en del bekymmer med hästar som "inte håller med"...
 
Sv: Proteinbehov i gram?

en bättre beräkning på grundbehovet av smrp är 0,63*BW
BW = BodyWeight

Tex min häst bör ligga på ca 650 kg idealvikt ( vilket man alltid ska räkna på)
0,63*650=409,5

Alltså min hästs grundbehov av protein bör ligga runt 400g smrp

0,1177*BW = Ca grundbehovet av MJ

0,1177*650=76,505

Kvot = 409,5/76,505=5,35ca Detta utgår jag ifrån, formlerna har jag hittat under flera år på nätet och via böckerna av Christina Planck

Alltså dessa mängderna är om hästen är normalfödd och inte motioneras ngt.
 
Sv: Proteinbehov i gram?

ah tack, ja då blir det ju annat då... jag har bara räknat enligt formeln 0,5*(hästens vikt ^0.75) = underhållsbehov. Underhållsbehovet *6 = behov av smrp (6g protein/MJ alltså)
Det är det enda jag hittat i Plancks böcker.

Det blir ju väldigt olika beroende på hur man räknar...
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Alla hästar är inte “kvothästar”.

De amerikanska rekommendationerna, NRC 2007, beräknar proteinbehovet med utgångspunkt från hästens kroppsvikt. Ett problem är dock att de använder råprotein istället för smältbart råprotein i sina beräkningar. Man har dock antagit 50% smältbarhet hos fodret när man har beräknat proteinbehoven.

Du kan se proteinbehovet för olika typer av hästar här (klicka på “Animal specification”):

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Underhållsbehovet av råprotein (CP) för en häst som väger 500 kg är 630 g vilket betyder att behovet av SmRp är hälften, dvs. 315 g. Om hästen arbetar kan du klicka på “Working/Training” och välja träningsintensitet. För lätt träning är t.ex. proteinbehovet CP = 699 g vilket betyder att behovet av SmRp är 350 g.

Tyvärr är det inte lika lätt att omvandla behovet av råprotein till SmRp för växande unghästar samt för dräktiga eller digivande ston. Där har man baserat proteinbehovet på en kombination av grovfoder och kraftfoder med olika smältbarhetskoefficienter. I dessa fall får man använda särskilda beräkningsformler.
 
Sv: Proteinbehov i gram?

Så egentligen kan man, trots Planck och SLUs rekommendationer strunta i kvoten bara man ser till att behovet är uppfyllt?

Jag har hästar som går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Grovfodret har dock en väldigt låg kvot (4,3) och jag ger lusern och lite soja för att uppväga detta... det jag försöker krångla fram är hur mycket jag bör ge (att utgå från, sedan får jag justera efter hur de ser ut) av proteinfodermedlen... inte helt lätt när enbart 7 kg av grovfodret till en av hästarna ger mer energi och mindre protein än behovet. Två hästar äter dock upp 35-40 kg grovfoder på ett dygn. Båda är hyfsat fina i hullet, men då det är avelsston skulle jag gärna se lite mer på dem, speciellt som vintern närmar sig.

Den tredje hästen är istället tunn och äter inte mer än 12-15 kg på ett dygn. Behovet är mer än väl uppfyllt, han är träckprovad och avmaskad. Står på en kvot på över 6.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 542
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och...
Svar
2
· Visningar
1 231
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 111
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp