Bukefalos 28 år!

Provridning-unghäst

Calvaro

Trådstartare
Jag har varit och provridit en unghäst (5) som är mest riden i skogen och alltså inte är speciellt skolad. Hästen känns ok och är lugn och snäll utan att vara tråkig. Red lite volter för att känna hur det kändes och precis när man känner att formen är på väg så vill han dra tyglarna ur handen på en eller bita sig fast lite i bettet. Min förra häst hade väldigt lätt att gå i form så jag är lite grön på hur man ska göra. Givetvis förstår jag att man inte kan kräva att han ska orka gå i någon superform men lite låg unghästform några meter utan att dra tyglarna ur handen på en känner jag att jag vill ska funka.
Hur skulle ni gå tillväga vid nästa provridning?
 
Sv: Provridning-unghäst

Hej!

även "låg unghästform" är mycket begärt av en häst som mest skogsridits, det handlar ju inte om att han bara ska orka gå i form utan att han ska förstå vad som menas och begärs. Att han gör så kan vara en protest att han inte fattar vad du menar eller att du blir lite hård i handen, han kan ha väldigt känslig mun.
Nu vet ju inte jag hur du rider eller hur mycket du kan så det är svårt att säga. På en sådan häst skulle jag börja från grunden, longera honom på volt och jobba honom i form från marken istället. Först när han då förstår och orkar bära sig själv skulle jag sitta upp på honom.

Trevlig helg!
 
Sv: Provridning-unghäst

Jag tar inte provridning som något definitivt. Det blir ändå aldrig samma sak när du får hem hästen, det är mest nån slags förhandsvisning utan garanti för att det alltid är så.

Tog hem en 4-åring för en månad sen och han har inte blivit riden/motionerad på hela hösten. Jag red omkring lite i trav, testade att flytta för skänkel, en kort galopp. Jag känner helt enkelt lite lätt på hästen när den ändå är så ung och otränad. Så att den drar tyglarna ur handen på dig ska du kanske inte ta så allvarligt, det har nog att göra med att den är otränad och ovan.
 
Sv: Provridning-unghäst

Tack för svaret!
Mmm det kan ju vara så att han inte förstår.....
Hur skulle du longera då? Inspänd/inte inspänd?
Tömkörde min förra mkt så jag känner mig lite mer hemma där.
Kanske finns möjlighet att ha den på prov några veckor så då skulle man ju kunna pröva lite. Men jag behöver förslag på övningar!
Har inga problem med att jobba lite med hästen bara jag känner att viljan finns hos den om ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Provridning-unghäst

Tack för svaret!
Mmm det kan ju vara så att han inte förstår.....
Hur skulle du longera då? Inspänd/inte inspänd?
Tömkörde min förra mkt så jag känner mig lite mer hemma där.
Kanske finns möjlighet att ha den på prov några veckor så då skulle man ju kunna pröva lite. Men jag behöver förslag på övningar!
Har inga problem med att jobba lite med hästen bara jag känner att viljan finns hos den om ni förstår vad jag menar.

Jag longerar aldrig med inspänning innan jag ser att hästen förstår, jobba först med att longera på en rund och fin volt. Öka och ta in, led lätt då och då med linan om han sticker utåt och försöker komma undan. Knäpp gärna grimman i sidan på grimman så du lättare kan leda honom i Volten...ta försiktigt då och då tills han förstår att ställa sig. Sedan jobbar jag mycket med repgrimma och långt grimskaft...med en massa övningar. HAr esjälv en treåring jag tränar inför inridning.
 
Sv: Provridning-unghäst

Jag har varit och provridit en unghäst (5) som är mest riden i skogen och alltså inte är speciellt skolad. Hästen känns ok och är lugn och snäll utan att vara tråkig. Red lite volter för att känna hur det kändes och precis när man känner att formen är på väg så vill han dra tyglarna ur handen på en eller bita sig fast lite i bettet. Min förra häst hade väldigt lätt att gå i form så jag är lite grön på hur man ska göra. Givetvis förstår jag att man inte kan kräva att han ska orka gå i någon superform men lite låg unghästform några meter utan att dra tyglarna ur handen på en känner jag att jag vill ska funka.
Hur skulle ni gå tillväga vid nästa provridning?
Jag skulle inte ställa några som helst krav på form. Det jag är intresserad av om jag provrider en häst är trevliga gångarter och en mysig individ som jag trivs med. Kanske hoppa några skutt för att se hur hästen reagerar på det. En promend med skritt och trav ut i skogen. Det mesta som har med form och träning kan man träna på sedan.
 
Sv: Provridning-unghäst

Jag tar till mig det ni sagt och riktar in mig på att känna efter om han är en positiv individ.
 
Sv: Provridning-unghäst

Jag tar till mig det ni sagt och riktar in mig på att känna efter om han är en positiv individ.
Och även om han drog tygeln ur handen på dig nu så går det ganska lätt att arbeta bort. Han kommer säkert bli mjuk och fin i munnen efter ett par veckors träning:D
 
Sv: Provridning-unghäst

Sådär gjorde min häst när jag köpte honom som 3-åring. Det försvann av sig självt ganska snart när han blev starkare och förstod vad jag ville. Minns inte att jag tyckte att det var ett stort problem iallafall. Du har fått bra tips av många andra. Bekymra inte dig så mycket om du i övrigt är förtjust i hästen.

Lycka till!
 
Sv: Provridning-unghäst

Nu har jag provridit igen och det kändes mycket bättre än första gången. Han hängde sig inte fast och försökte verkligen sitt bästa. Så jag tror jag blir hästägare igen! Om han går igenom besiktning.....
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 097
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 975
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 226
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp