Bukefalos 28 år!

Psykolog, råd och tips!

Cinora

Trådstartare
Kära buke, listan kan göras lång om hur fel min verklighetsuppfattning är och hur jag skrivit trådar förut. Men nu har jag äntligen fått en tid till psykolog för att få rätt hjälp. Jag ber er om råd och tips och vad man kan begära för det jag mest av allt vill veta är vart felet ligger någonstans i min hjärna :(

Ni kommer säkert ihåg min tråd för någon månad sedan, och den tråden är ett bevis på hur min verklighetsuppfattning ser ut, hon hade inte sårat mig utan jag hade missförstått henne, gjorde världens grej av det och det är ett av bevisen hur jag hanterar relationer..

Här är en lång lista på alla problem jag har och det är ändå inte allt.

* Svår ångest som ter sig i uttryck via Panikångest / Dissosociationer
* S-tankar/S-försök & s-beteende
*Den jobbiga desperata känslan av tomhet/ensamhet. Vad jag än gör så fylls den inte igen och allt är tomt..
*Humörsvängningarna / 0-100 tänk, Kan gå på sekundere/minuter i bästa fall dagar då jag kan gå från superglad och älska livet fast i ett stressat uttryck till att falla på botten och totalt energilös...
*Relationer=
Panik, livrädd för att släppa in någon i mitt liv
Livrädd för att bli lämnad av de jag älskar
Men de är också de jag älskar och har som närmast jag lyckas driva bort
Antingen så ställer jag till det och dem inte orkar med mig (i mitt synsätt)
eller så manipulerar jag totalt omedvetet för att sedan komma i insikt vad jag gjort och inte minnas detta. Jag minns ingenting! så när dem berättar sedan vad jag gjort så förstår jag inte och får insikt och skuldkänslor

* Klarar inte av att vara ensam, då mår jag ännu sämre.
Svår separationsångest ifrån familjen

* Impulsiva drag (shopping,alkohol,tabletter och handlingar)
* Svårigheter med att klara av vardagen dvs komma ihåg att äta,laga mat,duscha,städa osv)

* Konflikträdd

*Lever i min egen värld tills någon bryter bubblan och jag får insikt i verkligheten

* Driver mig själv och alla runtomkring mig till vansinne
* Alltid stressad,kan aldrig komma till ro och somna

*Svåra koncentrationssvårigheter,lyssna på vad som sägs och komma ihåg vad som sagts.

Kan säga en sak till C en dag, nästa dag säger jag samma sak. Hon svarar mig: Exakt det där sa du igår till mig och jag förnekar och säger att det har jag inte alls det, så jag minns ingenting om mitt liv :/

Så buke ge mig råd och tips. skäll på mig för att jag är den jag är men hjälp mig att vad jag kan kräva av psykiatrin för jag vill inte ha det här livet längre
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan..
Du har ju fått tid hos psykolog. Vad mer är det du vill kräva?

Jag tänker att man kan kräva att man blir empatiskt bemött och lyssnad på, och sen är det upp till den professionella att avgöra vilken väg som är rätt att gå. Givetvis efter dialog.
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Kan jag kräva en utredning? en grundlig eftersom den som gjordes på npf inte blev ordentligt gjord?
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Printa ut den där listan du precis skrev, ta med den till psykologen, och be om hjälp.
Var öppen.
Mörka inte någonting.
Berätta allt du kommer på, stort som litet, utan förskönanden.

Helt enkelt: "det här är mina problem, jag är här för att jag måste få till en ändring - hjälp mig".

Om psykologen vill göra en diagnosutredning, säg ja.
Om psykologen vill träffa dig 10 gånger innan hen beslutar om eventuell diagnosutredning, säg ja.
Tacka ja till all hjälp du får - och släpp fokus på vad du inte får.

Lycka till. Och glöm inte att andas.
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Kan jag kräva en utredning? en grundlig eftersom den som gjordes på npf inte blev ordentligt gjord?

Nej det kan du inte. Du kan önska utredning men det är upp till psykologen/teamet att avgöra om du ska utredas eller inte.
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Ta med listan och visa. Säg att du gärna skulle vilja ha en utredning. Psykologen kommer prata med dig och se ifall det kommer vara aktuellt. När jag blev utredd för det bipolära fick jag ett A4 papper med frågor att besvara direkt av läkaren och utefter det och vårat samtal så påbörjades utredningen.
För borderlinen så frågade jag även där om jag kunde få göra en specifik utredning för just det eftersom jag kände mig hemma i kriterierna för diagnosen, och det visade att jag hade det.
För ätstörningen skickade jag in en egenremiss och blev utredd och fick en diagnos.

Mina andra diagnoser är social fobi och just nu utreds jag för adhd men det är på psykologens initiativ. Hon frågade några ggr om jag verkligen inte ville göra en utredning och sen sa jag ja och jag kommer till 99% få den diagnosen med.
Jag verkar samla på dom :crazy:

Så fråga, du kan bara få ett ja eller nej :)
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Okey, tack för tipset!

MiniLi: Okey då vet jag!

Matmissbrukaren, tack för att du delade med dig, jag är nog mest nervös och orolig över att de ska säga att det inte finns hjälp att få osv..

Tack alla för svaren, !
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Märklig fråga kanske men hur sköter du dina matvanor? Äter du bra mat?
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Har ett ätstört beteende men inte som i ätstörningar, men i perioder lyckas jag komma ihåg att äta mat, men i perioder mår jag illa av all ångest så då äter jag knappt någonting då det inte går att äta dels pga ångesttankar men oftast pga illamående.
får liksom inte in rutinerna med att äta regelbundet.

Annars äter jag det mesta man ska äta
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Jag söker och så En behöver prata med en jag med. Det har hänt en sak som har påverkat mig mycket..
'


Hur mycket är du ute rör du på dig?
 
Sv: Psykolog, råd och tips!

Kost, sömn och motion har en nära anknytning till psykiskohälsa (som du säkert vet) så när du tar tag i det psykiska försök hänga med och käka bra mat. Det underlättar :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 251
Senast: tuaphua
·
Relationer Disclaimer: Om man inte vill läsa om mitt sexliv kan man klicka bort tråden redan nu. Är det någon som har lyckats återuppväcka ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 714
Senast: Sootie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 970
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får gärna flytta om den har hamnat fel. Lyssnade på Söndagsinterjun...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 369
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp