Bukefalos 28 år!

Pullarnosgrimma

finns nog ingen nosgrimma som hindrar hästen från att dra. skolning, väl sittande utrustning och en duktig ryttare hjälper mer än en nosgrimma någonsin kommer göra.
Lite det jag tänkt på också, det enda jag kan tänka mig är fördel är att det inte trycker på känsliga nerver lika mycket som t ex ett aachen.
 
Jag tyckte det hjälpte på min som "pallade" tycker de är svåra att passa ut eller hur man ska säga... Men när man väl hittat en så får man vara glad. Mer än så kan jag inte säga då jag inte kan så mycket om de
På vilket sätt hjälper de? Jag tycker förvisso de inte ser ut att göra någon inverkan alls på hästen när man tar i t ex bettet?
 
En annan sak jag funderar på är hur man kan mäta storleken, så man köper rätt storlek av nosgrimma. Har funderat lite på det.
 
Jo, det är det jag funderat på, men vet inte riktigt var jag ska börja mäta osv, är inte helt hundra på hur det ska sitta eller sitter.
Mät från en punkt ca 2 cm upp på kindbenet (se produktbulder för att få ett hum om var ringen brukar ligga), mät diagonalt ner om mulen och upp till andra kindbenet. Övre nosremmen mäter du från samma punkt ner runt huvudet och upp till andra kindbenet igen
Nackstycket mäter du också från kindbenet och upp över nacken :). Man i alla fall en hum om hur stort det behöver vara. Är ett minimi mått dock. Plussa på en 5 cm på alla håll så får man lite spelrum på passformen :).
 
Mät från en punkt ca 2 cm upp på kindbenet (se produktbulder för att få ett hum om var ringen brukar ligga), mät diagonalt ner om mulen och upp till andra kindbenet. Övre nosremmen mäter du från samma punkt ner runt huvudet och upp till andra kindbenet igen
Nackstycket mäter du också från kindbenet och upp över nacken :). Man i alla fall en hum om hur stort det behöver vara. Är ett minimi mått dock. Plussa på en 5 cm på alla håll så får man lite spelrum på passformen :).
Ja, det är ju det där med passformen, får ta med måttband och anteckningsblock ner till stallet imorrn. Tror inte tant kommer uppskatta att jag mäter på hennes huvud (hon surar nu eftersom hon fäller :p )
 
Det gör det ju inte heller eftersom tyglarna inte sitter fast i nosgrimman. :D
Det var det jag funderat på också, men det kanske är något magiskt att de funkar? Jag vet att den heter mexikansk nosgrimma också, men jag är inte helt med på hur det funkar mot hästar som drar. Jag undrar vad det kommer av.
 
Det var det jag funderat på också, men det kanske är något magiskt att de funkar? Jag vet att den heter mexikansk nosgrimma också, men jag är inte helt med på hur det funkar mot hästar som drar. Jag undrar vad det kommer av.
Mexikansk nosgrimma är samma sak fast utan ringar på sidorna. Dvs allt är Ihop sytt
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 469
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 132
  • Artikel
Dagbok En gång för inte alls så längesedan men i ett mycket avlägset land levde en människa som längtade efter spänning och äventyr och mer...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Takire
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
853
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp