Bukefalos 28 år!

Pullarnosgrimma

I mitt fall måste jag ha något som stänger till munnen lite, tyvärr, då hästen annars lägger tungan över bettet och inte lyssnar sedan. Hade helst inte velat göra det, så har hittat ett mittemellan lösning för oss, munnen stängd men ändå viss rörlighet, men inte tillräckligt för att tungan ska åka över.
Har funderat lite på andra varianter mest för att vara snäll mot hästen.

Det är exakt av den anledningen som jag INTE vill stänga igen munnen på min häst. Hon har nämligen en ryggdiagnos och kan börja greja med tungan om hon blir spänd eller känner sig obekväm med något. Då vill jag kunna se det så att jag kan göra något åt det. Nu har det bara hänt en gång sedan hon fick sin diagnos för nästan ett år sedan och då var det för att hon blev spänd över en situation.
Många tänker att det bara har med bettet att göra om hästar grejar med tungan men det är ett väldigt vanligt symptom vid ryggproblem eller spänning.
 
Det är exakt av den anledningen som jag INTE vill stänga igen munnen på min häst. Hon har nämligen en ryggdiagnos och kan börja greja med tungan om hon blir spänd eller känner sig obekväm med något. Då vill jag kunna se det så att jag kan göra något åt det. Nu har det bara hänt en gång sedan hon fick sin diagnos för nästan ett år sedan och då var det för att hon blev spänd över en situation.
Många tänker att det bara har med bettet att göra om hästar grejar med tungan men det är ett väldigt vanligt symptom vid ryggproblem eller spänning.
Fast i mitt fall rör det sig om en gammal vargtand (den är utdragen nu) som hästen försökt skydda den genom att lägga tungan över bettet, nu håller vi på att programmera om hjärnan att det inte längre gör ont. Rider inte alltid med samma träns, varierar efter tandläkarens rekommendationer, så rider endel bettlöst också. :)
Rider egentligen ganska lite på bett.
 
Ni som rider med lösa nosgrimmor (alltså med mer än två fingrar emellan) ni är medvetna om att risken är enorm för att slemhinna kommer i kläm när/om hästen gapar och sedan stänger munnen igen? Ska man använda utrustning så ska den användas korrekt. Med nosgrimma är det två fingrar emellan som gäller. Annars kan man lika gärna ta bort den helt. Det är inte snällt att ha något för löst spänt precis som det inte är snällt att ha något för hårt spänt.
 
Jag hittade ingen skelettbild med pullar, men med micklem, aachen, och remont. Hästar har lika gott om nerver i ansiktet som en människa, givetvis gör det ont om en grimma sitter hårt åtdragen. De rekommenderade två fingrarna mellan nosrygg och grimma finns av en orsak. I övrigt är en korrekt nosgrimma tänkt som ett hjälpmedel, oavsett vilken grimma det är kan den givetvis missbrukas precis som bett och illasittande sadlar. Tänk på att de låga nosgrimmorna sitter över brosk och tunnt ben, än viktigare då att inte dra åt.



nosgrimma_22_526951d0ddf2b34c5b025759.jpg




nosgrimma_skelett4_526951d19606ee548b9522af.jpg




skelett14_5294a4df88e59d71c064f054.jpg
 
Ni som rider med lösa nosgrimmor (alltså med mer än två fingrar emellan) ni är medvetna om att risken är enorm för att slemhinna kommer i kläm när/om hästen gapar och sedan stänger munnen igen? Ska man använda utrustning så ska den användas korrekt. Med nosgrimma är det två fingrar emellan som gäller. Annars kan man lika gärna ta bort den helt. Det är inte snällt att ha något för löst spänt precis som det inte är snällt att ha något för hårt spänt.

Hur menar du då? I så fall skulle man ju inte kunna ha vanlig grimma på hästen, det blir ju samma sak som med en löst spänd engelsk nosgrimma. Och med två fingrar emellan så kan ju hästen också gapa och i så fall få slemhinnor i kläm när den stänger munnen igen. Min häst gapar massvis under ett ridpass, eftersom han får godis som belöning när han gjort något bra, har aldrig märkt att något verka komma ikläm (vilket märkts väldigt tydligt när jag provat olika bett som av olika anledning klämt/nypts el dyl). Enligt hästtandläkaren hade han inga som helst skador eller märken i munnen, vilket tydligen var ganska ovanligt, alltid brukar det vara något litet märke någonstans. Och jag har alltså nosgrimman väääldigt löst spänd, har den mest för syns skull.
 
Hur menar du då? I så fall skulle man ju inte kunna ha vanlig grimma på hästen, det blir ju samma sak som med en löst spänd engelsk nosgrimma. Och med två fingrar emellan så kan ju hästen också gapa och i så fall få slemhinnor i kläm när den stänger munnen igen. Min häst gapar massvis under ett ridpass, eftersom han får godis som belöning när han gjort något bra, har aldrig märkt att något verka komma ikläm (vilket märkts väldigt tydligt när jag provat olika bett som av olika anledning klämt/nypts el dyl). Enligt hästtandläkaren hade han inga som helst skador eller märken i munnen, vilket tydligen var ganska ovanligt, alltid brukar det vara något litet märke någonstans. Och jag har alltså nosgrimman väääldigt löst spänd, har den mest för syns skull.

En grimma hoppas jag sitter så löst att hästen kan gäspa. En nosgrimma på ett träns brukar inte vara så stor att hästen har möjlighet att gapa helt utan bara litegrann även om den är löst spänd. När hästen gapar litegrann med tränsnosgrimma på sig trycker nosgrimmans remmar in kinderna och när hästen stänger munnen igen så är det lätt att kindernas slemhinna hamnar i kläm.

Att just din häst inte har skador ska du vara glad för. Alla hästar har inte den turen och för att risken för skador ska vara så liten som möjligt så ska utrustning användas korrekt eller inte alls.
 
En grimma hoppas jag sitter så löst att hästen kan gäspa. En nosgrimma på ett träns brukar inte vara så stor att hästen har möjlighet att gapa helt utan bara litegrann även om den är löst spänd. När hästen gapar litegrann med tränsnosgrimma på sig trycker nosgrimmans remmar in kinderna och när hästen stänger munnen igen så är det lätt att kindernas slemhinna hamnar i kläm.

Att just din häst inte har skador ska du vara glad för. Alla hästar har inte den turen och för att risken för skador ska vara så liten som möjligt så ska utrustning användas korrekt eller inte alls.

Återigen, om man kan få in två fingrar mellan nosrygg och nosgrimma så kan hästen gapa såpass mycket att den kan riskerar att bita sig i kindens slemhinna. Så jag förstår inte varför risken skulle vara större om man har nosgrimman lösare spänd.
Och jag har ofta haft träns där jag kan ha nosgrimman lika löst som nosdelen på en grimma.
 
Jag har heller aldrig haft några skador i munnen på någon av mina hästar varken p g a löst spänd nosgrimma eller annat. Är helt säker på att det inte har något med tur att göra överhuvudtaget. Tvärtom så tror jag att man har en jäkla otur om det händer.
 
Oh, i så fall är ju ett pullarnosgrimma mycket billigare i inköp än ett micklem, om de nu har ungefär samma inverkan så att säga.
Är långt ifrån 100% säker, men jag har hört på flera håll att en pullarnosgrimma och miklem undviker samma tryckpunkter.
Pullarnosgrimma är både billigare och snyggare ;)
 
Är långt ifrån 100% säker, men jag har hört på flera håll att en pullarnosgrimma och miklem undviker samma tryckpunkter.
Pullarnosgrimma är både billigare och snyggare ;)
Typ samma men pullarnosgrimma ligger över några nerver eller vad det är under kindbenet som micklem har fritt över. Men lägger man pullsrnosgrimmans övre ringar ngn cm under kindbenet så blir det inte lika mycket tryck över dem.
 
Pullarnosgrimma är inte skarp om man inte spänner den för hårt det är så med alla nosgrimmor! Pullarnosgrimman gör så att hästen inte "pullar" alltså drar fram med huvudet osv man brukar rekommendera det till het/"dragig " häst. Jag hade den på min gamla unghäst och han gick super på det.
 
Pullarnosgrimma är inte skarp om man inte spänner den för hårt det är så med alla nosgrimmor! Pullarnosgrimman gör så att hästen inte "pullar" alltså drar fram med huvudet osv man brukar rekommendera det till het/"dragig " häst. Jag hade den på min gamla unghäst och han gick super på det.
Jag läste någonstans om att en pullarnosgrimma inte hjälper mot en häst som pullar, nu ser jag att det finns olika bud, så frågan är vilket det är. Har du egna erfarenheter? Går det att beskriva lite mer detaljerat?
 
Jag läste någonstans om att en pullarnosgrimma inte hjälper mot en häst som pullar, nu ser jag att det finns olika bud, så frågan är vilket det är. Har du egna erfarenheter? Går det att beskriva lite mer detaljerat?

Herr Häst pullar som f-n ibland. Hjälper inte ett smack. Gör inte varken till eller ifrån. Däremot har jag ofta pullar på honom pga. att han trivs med den nosgrimman.
 
Min medryttarponny som är en ungponny reds på remont när jag började. Upplevde han då "slöare" och inte så motiverad till arbete. Nu någon månad senare har vi nyligen bytt till pullar och han känns i alla fall att trivas bättre på det. Mer positiv i ridningen och verkar ha bättre inställning. Eller så kanske det är för att vi lärt känna varandra. Men nu rids han på pullarnosgrimma :D
 
Jag läste någonstans om att en pullarnosgrimma inte hjälper mot en häst som pullar, nu ser jag att det finns olika bud, så frågan är vilket det är. Har du egna erfarenheter? Går det att beskriva lite mer detaljerat?
Jag tyckte det hjälpte på min som "pallade" tycker de är svåra att passa ut eller hur man ska säga... Men när man väl hittat en så får man vara glad. Mer än så kan jag inte säga då jag inte kan så mycket om de
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 461
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
  • Artikel
Dagbok En gång för inte alls så längesedan men i ett mycket avlägset land levde en människa som längtade efter spänning och äventyr och mer...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp