Bukefalos 28 år!

putsa ridstövlar

Billy

Trådstartare
När jag köpte nya ridstövlar sa säljaren att jag inte skulle putsa dem med läderfett som man använder till sadel och träns utan använda skokräm. Jag har alltid använt samma läderfett som till sadel och träns, men köpte faktiskt skokräm. Jag är nog benägen att hålla med säljaren, det verkar bättre.

Hur gör ni? Läderfett eller skokräm?
 
När jag hade hela läderstövlar sist, absolut alltid skokräm!
Men jag ska erkänna att jag är lite slarvig med skorna nu (halvbilliga från hööks, har haft samma modell förr som trots pedantskötsel inte höll så värst länge så jag orkar inte bry mig) och drar av dem med lädertvål efter jag gjort rent tränset.
 
Jag använder sånt svart gegg som man har till vanliga läderskor om man ska vara extra fin, annars bara torkar jag av med blöt trasa :)Läderfett från sadeln töjer ut de :(
 
Jag har skokräm. eller rättare sagt så sköljer jag av dem med bara vatten då de är smutsiga (ev med lite lite stubben sadelsåpa om det är lera), torkar av vattnet med trasa. Låter torka. Sen vid behov på med skokräm, borsta in med sko borste, sen putsa med nylon strumpa och sista ett lager skoputs/snabbsvamp för extra glans :p.
Och några gånger om året så har jag också liquid wax från ariat för att göra dem mer vattentäta.

Mina tredstone har jag dock sadel balsam på. De är i uppruggat kalvskinn typ och behöver lite fett för att inte torka ut.

Tvättar av efter varje användning och putsar var och varannan vecka ^_^.
 
Om man ska få stövlarna blanka så är det skokräm som gäller. Är burken med kräm lite äldre och därmed torr så kan man med fördel elda lite på den först så blir den lätt att stryka på. Följ sen Bucks metod. Man får absolut inte rengöra stövlarna med glycerintvål, det gör dem matta, men spray kan fungera bra.
Om det istället är vattentäthet och förhindra uttorkning som är viktigt så är ju sadelbalsam bättre, men det riskerar också att göra stövlarna lite mjukare än man tänkt sig.

Jag använder det första på tävlingsstövlarna och det andra på vardagstövlarna hemma som jag rider med ute.
 
Givetvis torkar jag av dem med en fuktig trasa när det behövs. Men vid putsning får det i fortsättningen bli skokräm som de flesta verkar använda.
 
Alla mina skinn-saker kör jag fett på. Jag vet att stövlar kan bli mjuka av fett, men det struntar jag i.
Skokräm innehåller en massa kemikalier som jag inte har koll på.
Jag radar upp alla mina skor, stallskor som jobbskor/finskor, chaps och träns etc på golvet. Sen sätter jag på en ljudbok eller någon dokumentär på youtube, därefter hugger jag in med svamp och fett.
Det är som terapi för mig.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 540
Senast: kurakosz
·
Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 116
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp