Rabbfor = slaktkaninmat

N

ninni_

Idag var jag och köpte kaninmat. Det var ett tag sedan jag jämförde de tre olika pelletssäckarna på granngården här, nämligen rabbfor, stampe och carier. Såg till min förvåning att Rabbfor har 17% råfett, carier ca 14% och Stampe 3,5%. Jag har stampe, men har för mig att det var någon diskussion om det att det var dåligt men minns inte med vad.

Den höga fetthalten fick sin förklaring. På en lapp ovanför pelletssäckarna stod att det var lämpligt för slaktkaniner!! Var det bara jag som är blåögd eller visste ni det? Jag blev helchockad...

Men nu vill jag veta, vilka pellets är bäst av dessa??
 
Stampe antar jag för du ska väl inte slakta kaninen?
Med ett fett foder får man fet kanin.
Min kanin får någon häst müsli som marsvinen men ska egentligen ha kaninpellets.
Fråga empty om foderstat när hon kommer in nästa gång!
 
Foderstaten är ok, det var själva pelletssorterna jag funderade på. Finns det fler?
 
Modig Korn : är det fibergi? Det är även utmärkt kaninfoder så där behöver du inte byta!
Och du Ninni? det är växtråden du läste på säckarna inte FETT! fett halten ligger på 3-4 % på alla pelletsar medans växtråden = fiberhalten varierar, man ska ha så högt som möjligt!! På rabbfor säger de att det är 17% men det är i själva verket bara 12 av ngn konstig anledning?
Av dessa 3 de hade inne är rabbfor bäst! Men det överlägset bästa fodret är Edels kanin o marsvins pellets med 18,5 % fiberhalt!
Har man ett pellets med lite för lite fiber kan man dock köpa fibrex som finns i välsorterade matbutiker bland bakhyllan el diethyllan och lägga 1-2 msk utöver pelletsransonen-man kan inte ge för mycket det är rent fiber!

ALLA pelletsar har för hög proteinhalt egentligen för kaniner som bara är kelkaniner, alltså kaniner som inte är dräktiga, diar el tävlar ofta och mycket!
Att hitta den perfekta pelletsen går inte men fibergi för hästar är faktiskt väldigt bra! Dock lite för låg fiberhalt som ska vara minst 17% gärna 20! men man kan som sagt köpa fibrex 15 kr paketet! för 200 g.
sedan så ska ni veta att man inte bör ge kaniner under 2½ kg mer än ½ dl pellets / dag för då äter de för lite hö som ska vara 90% av födan i deras diet (80% för marsvin) grönsaker dvs allt som är grönt + morot och tomat och en liten bit kål är oxå mycket omtyckt och nytttigt men inte fett!
 
Ok vadstår det på inehålsförteckningen den med växtrråd, fett osv då? Så kan jag se om den är bra?
Kaniner ska ha lite kalcium helst under 1,1 och hälften så mycket fosfor ung. hög växttråd fett runt 3-4% och protein mellan 12-15 ung. Inte så stor skillnad från marsvin eg.
 
Men varför står det råfett då?

Mina kaniner får 2 kaffemått fibrex/dag, men den är utblandad med rågkross. Ett mått till varje mål mat. Pellets får de 1 kaffemått av, och då grönsak morgon och kväll. Det tycker jag fungerar bra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp